Režie:
Stanley KubrickKamera:
Russell MettyHudba:
Alex NorthHrají:
Kirk Douglas, Laurence Olivier, Jean Simmons, Charles Laughton, Peter Ustinov, John Gavin, Nina Foch, John Ireland, Herbert Lom, John Dall, Harold J. Stone (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Kirk Douglas, Laurence Olivier, Jean Simmons, Charles Laughton a Peter Ustinov v americkém velkofilmu o vzpouře otroků ve starém Římě, oceněném čtyřmi Oscary... Historický velkofilm vyprávějící o vzpouře římských otroků, vedené v letech 74–71 před naším letopočtem, byl natočen podle stejnojmenného románu amerického spisovatele Howarda Fasta. Sledujeme v něm osudy vzpurného otroka Spartaka, od jeho osvobození z libyjských dolů, kdy je prodán trenérovi gladiátorů Batiatovi, za něhož musí bojovat v římské aréně. Tady se zamiluje do otrokyně Varinie. Jednou se ale Spartakus proti svému pánovi vzbouří a s družinou dalších gladiátorů prochází městy, hledají svobodu. Jeho armáda je stále silnější a postupně se přesouvá až na jih Itálie, kde chce překročit moře a vrátit se domů. V samotném Římě se zatím povstání otroků stane rozhodujícím prvkem v politickém boji mezi senátory, kteří chtějí využít situace ke zvýšení vlastní moci. Vítězné boje Spartaka nad početnějšími vojsky Římanů musí jednoho dne zákonitě vystřídat porážka... (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (361)
Brilantne zostavený veľkofilm o vodcovi otrokov - Spartakus (zároveň fantasticky stvárnený charizmatickým Kirkom Douglasom), je jedným z vrcholov monumentálnych fresiek. Natočený zároveň v dobe, odkiaľ ich pochádza najviac a za touto érou mi je (takmer) rovnako smutno ako za filmami noir. Aj keď po hlbšom prebádaní majstrovej filmografie uznávam, že má skrátka lepšie kúsky (pre iných tvorcov by to bol ale dozaista najlepší film), disponuje niekoľkými fascinujúcimi momentmi : zvláštnou chémiou medzi Charlesom Laughtonom a Petrom Ustinovom, ostré tréningy otrokov, súboj (na smrť) a predsúboj medzi Spartakom a čiernym otrokom, kde sa z najväčších nepriateľov stali "kamaráti" zdieľajúci existenčný stav, famózna scéna vyslobodenia, Olivierova protivná postava, sila súdržných ľudí... ()
Velmi milé překvapení. Naordinoval jsem si jako povinnou četbu dva historické velkofilmy, i když tento žánr nemám moc rád. Po afektovaném a patetickém Ben Hurovi, plném ochů a achů a hovorů ve světle luny na mne Spartacus zapůsobil jako balzám. Sice na nějaký ten patos přece jen někdy došlo, přesto tyto dva filmy dělí obrovská propast a zdá se nemožné, že vznikly jen rok po sobě. Jiskrné dialogy, vesměs velmi civilní herci, několik opravdu zajímavých a skvěle zahraných postav - nejvíc jsem si užil Petera Ustinova (Batiatus, majitel školy gladiátorů), který přímo geniálně ztvárnil podlézavého, bezpáteřního a ustrašeného zbabělce se všemi jeho nervovými tiky, mumláním a koktáním. Myslím, že si ten zážitek brzy zopakuji. ()
Musím přiznat, že jsem se navzdory svým očekáváním dočkal zklamání. Tvůrci totiž nevyužili rozmáchlou stopáž snímku k tomu, aby se snažili o nějakou historickou věrnost (je mi jasné, že nikdo přesně neví, jak to tehdy bylo, ale přece jen se dalo držet určitých záchytných bodů) a velké množství času věnovali záběrům dětí a starších spoluotroků v okaté snaze zapůsobit na city. A pro takové zcela zbytečné odbočky se v tomto snímku Spartakus vlastně nikdy nestal gladiátorem, osvobozování otroků se omezilo na bujaré: "Pojďte s námi!", a celé to vlastně vypadalo tak, že otroci chodili ráno vykonávat své povinnosti jen z toho důvodu, že by se jinak celé dny nudili. Po celou dobu jsem měl pocit, jako bych četl knihu, v níž tu a tam chybí stránka a občas i celá kapitola. Američané navíc vyobrazili Spartaka jako idiota, který se nepřátelům otevřeně svěřuje se svým strategickým cílem, aniž by pro to měl jakýkoliv důvod (nůž na krku, citlivé partie nad otevřeným ohněm a podobně). Kdyby znal pan Kubrick naši někdejší spartakiádní tradici, ocenil bych jeho humor v závěrečných cvicích římských legionářů, takto jsem jen nevěřícně kroutil hlavou. Já tedy chápu, že už má snímek svůj věk, jenže jsem v poslední době viděl větší množství filmů, které na tom byly s věkem podobně, ale nevypadaly tak archaicky. Za mě to tedy bylo zklamání a jen díky drobnostem, které mi udělaly radost, jsem sáhl i ke slabé třetí hvězdičce. / Poučení: Chceš-li točit historický film, nemělo by ti stačit, že si pamatuješ několik jmen (přestože jsou mnohdy komplikovaná). 3*- ()
Spartacus je medzník filmovej tvorby režiséra Stanleyho Kubricka. Na jednej strane je tu vidieť, že nemal až takú voľnú ruku ako pri iných filmoch, čo možno súvisí aj s tým, že svojich zaužívaných spolupracovníkov zamenil za úplne nových a konečne mal dosť peňazí na to, aby natočil to čo chce, aj keď sa to tak zoberie tak ruky mu poriadne zviazalo štúdio universal a kirk dauglas. A aj napriek tomu sa Kubrick nedal odradiť a natočil pôsobivý historický spektákel, ktorý síce postráda Kubrickovú originalitu a jeho prítomnosť v každom políčku filmového materiálu, ale zase na druhú stranu sa vôbec nehanbím priradiť Spartakusa k takým historickým skvostom ako sú Wylerov Ben- Hur a Kurosawoví Siedmi Samurajovia. Tri hodiny doslova ubehli ako voda a je tu veľa pôsobivých scén, ktoré sú len podčiarknuté kvalitnou hudbou a prvotriednym herectvom. Davové scény sú fenomenálne a vy doslova cítite každého jedného komparzistu, ktorý sa objavil na scéne. Herecké výkony sú dych berúce. Či už sa jedná o famózny herecký koncert Kirka Douglasa, alebo o chladný a sebaistý prejav Laurencea Oliviera. Títo dvaja sa doslova bijú o vašu priazeň. A rovnako ich postavy zaberajú väčšinu stopáže tohoto filmu, preto je celkom vtipné, že sa našiel niekto kto ich svojim spôsobom prečúral a to Peter Ustinov, ktorého môžem bezkonkurenčne vyhlásiť najlepšie za hranou postavou v tomto filme a ktorý si právom došiel po oscara. Po tomto filme, si Kubrick začal točiť po svojom a už bez Ameriky, aj keď rozhodne jeho posledný americký film nie je zlý. Aj keď mi nedá podotknúť, že film je scénaristický podaný tak, že by sa kľudne mohol volať " Panic Spartakus sa zamiluje, vzbúri sa, stane sa mužom a tiahne do Ríma aby tam bol ukrižovaný" ale to sa zdalo producentom asi príliš dlhé. Ale vzhľadom na to, že celé dianie trojhodinového filmu sa dá zhrnúť do jednej vety, len dokazuje aký je Kubrick umelec, pretože bez tých troch hodín, ktoré by ste strávili pozeraním, vám tá veta nebude znieť tak ako teraz mne. ()
(1001) -"I'm Brian and so is my wife." Zajímavé, že u Ben Hura jsem se u každé scény připomínající Život Briana nemohla ubránit smíchu, kdežto u Spartaka navzdory všemu dojatě brečím. Herci jsou velmi, velmi skvělí, a řekla bych, že hlavně oni film pozvedají nad úroveň ostatních sandál snímků. Mně osobně nejvíc potěšil samozřejmě Kirk, ale i Herbert Lom, Woody Strode, Tony Curtis a zejména Ustinov, který podává "nejmodernější" výkon a byl za to po zásluze odměněn (což mě nicméně vzhledem k tendencím Oscarů trochu překvapuje). Jako celek to ale navzdory mé aktuální posedlosti Kubrickem působí prostě jako starý (zastaralý) film, který mě nezajímá. Je monumentální i na nepotřebných místech a spousta věcí v něm není nezbytná (je zbytná?) Osvěžující alespoň je, že se to neohání náboženstvím (a možná právě to je důvod, proč u Spartaka upřímně brečím a nemám ani nejmenší tendenci se mu pošklebovat). Naprosto náhodný fakt na závěr: když jsem si hledala články o Kubrickově náboženském vyznání, tak na mě vyskočilo, že měl IQ 200, což jsem doteď nevěděla. ()
Galerie (160)
Zajímavosti (69)
- George Kennedy, později slavný oscarový herec, si svůj debut odbyl právě zde, coby jeden z otroků vykřikující slavné: "I am Spartacus!" (Karlos80)
- Film měl původně režírovat David Lean, ale odmítl to. Laurence Olivier zase nechtěl hrát i režírovat zároveň. (Kulmon)
- Film sa odohráva v roku 73 pred Kristom. (westerns)
Reklama