poster

Vrah mezi námi

  • Německo

    M

  • Německo

    M - Eine Stadt sucht einen Mörder

    (Německo)
  • anglický

    Murderers Among Us

Krimi / Thriller / Film-Noir

Německo, 1931, 117 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    *****

    Ač je M filmem zvukovým, v mnoha ohledech ještě připomíná film němý, vypráví totiž hlavně obrazem, což je jenom dobře. Scény jsou úsporné, postavené na jednoduchých symbolech, která vydají za tisíce slov. Nedá mi, abych nezmínil alespoň jednu z prvních scén, kdy se v jediném záběru protnou tři signifikantní motivy: malé děvče si hraje s míčem, začne si přihrávat o sloup, o sloup, na kterém je vyvěšena zpráva o vrahovi malých dětí, o sloup, na němž se náhle objeví stín podezřelé osoby, pochopitelně zmíněného vraha. Zajímavě je řešen například také telefonický rozhovor mezi policejním ředitelem a ministrem (vnitra nejspíš), kdy nejen slyšíme, ale také vidíme, jak doposud policie postupovala a jakých dosáhla úspěchu, stručně a výstižně je zde shrnuto vše podstatné, co by někoho mohlo zajímat o vyšetřování. M na rozdíl od jiných krimifilmů nezačíná prvním zločinem, ve skutečnosti již bylo zavražděno sedm dětí a strach sužuje celé město. Smyčka kolem vraha se začíná utahovat s čím dál větší intenzitou, dopadnout jej totiž nechtějí pouze policisté, ale také kriminálníci, iritováni neustálými raziemi. Pojetí napínavé štvanice vás nutí alespoň chvílemi držet palce vrahovi. Celý film vrcholí „soudem žebráků“, jednou z nejpřesvědčivějších scén vůbec. Na povrch vyplouvá zoufalá beznaděj městské chudiny, která zdánlivě na věčné časy uvízla v bludném kruhu. Nejsou spokojeni se svým postavením, se svými právy, proto působí jejich provizorní soudní řízení jako akt zcela logický, ať už jakkoli vzpurný a narušující autoritu státu. Zákony jdou stranou, tady vládne lůza! Zde již pochopitelně přebírá hlavní roli mluvené slovo, společně s neuvěřitelně sugestivními hereckými výkony. Psychologii postav bych se nebál označit za velmi zdařilou, což bylo v době, kdy se film teprve oprošťoval od strnulosti němého výrazu nepochybně krokem novátorským, S neméně poctivou dávkou realismu jsou zobrazeny metody stále se ještě rodící moderní kriminalistiky (viz. obrazový doprovod ke zmíněnému telefonátu). M je přelomovým filmem, filmem plným unikátně zrežírovaných scén, filmem s dechberoucí atmosférou, která na vás dokonale přenese deprimující náladu tehdejší německé společnosti. Lang přitom nepotřeboval nákladné triky, dokonce ani hudební doprovod, stačil mu vlastní talent, vlastní píle, vlastní odvaha, zkušený kameraman a pečlivý casting (Peter Lorre se pro roli vrahouna malých dětí narodil). Psát, že se s dnešními prostředky a možnostmi nedokáže většina filmařů ani zdaleka přiblížit působivosti M, považuji za nošení dříví do lesa. 90%(19.5.2007)

  • poz3n
    ****

    Váhám mezi 4 a 5. A to asi hlavně kvůli první polovině, kdy se film rozjíždí a je trochu roztahanej. Jinak už na začátku je vidět hlavní přednost filmu, tim myslim kameru. Je úžasná, plná nápadů, a v klidu strčí do kapsy dnešní snímání filmů. Potom se objevuje druhá přednost, náš vrah M. Peter Lorre je fantastickej, má skvělý grimasy, což samozřejmě odkazuje na konec éry němýho filmu, ale jeho někde v noci potkat, tak mě asi trefí. Když to shrnu, tenhle film rozhodně nezamrznul v roce 1931 ale jede dál. Fritz Lang natočil na svou dobu skvělej film.(19.8.2010)

  • DDT
    *****

    Na to, že jde o první Langův zvukový film, je práce se zvukem úžasná. A nejen se zvukem. "M" je prostě klasika, která téměř nezestárla ani co se týče tématu, které je pořád aktuální, ani co se týče zpracování. Z dnešního pohledu může snad malinko vadit jen to, že část herců svým projevem ještě příliš vězí v éře němého filmu.(16.2.2005)

  • Webb
    ****

    Parádní noir detektivka, která balancuje na pomezí němého a zvukového filmu. Fritz Lang tu výborně vybudoval atmosféru strachu a napětí, skrz obraz vypráví a naráží na politickou situaci a v závěru klade nespočet morálních otázek. Peter Lorre byl do role vraha díky svému zevnějšku velmi dobře zvolen, do své úlohy se vcítil a tím působil velice věrohodně. [8/10] (Nero-Film AG) (Čb. /// Produkce: Seymour Nebenzal /// Scénář: Thea von Harbou, Fritz Lang /// Kamera: Fritz Arno Wagner /// Nepůvodní hudba: Edward Grieg) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE](26.6.2010)

  • iamek
    ****

    Fritz Lang natočil zajímavý Noir se skvělou atmosférou a popasoval se dobře z přechodu na zvukový film. Škoda, že nepoužil hudbu k ještě lepší atmosféře. Herci nehrají taky špatně, ale žádný zázrak to není. Asi to nebylo zrovna lehké si zvykat na zvukový film.(29.11.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace