poster

Rozum a cit

  • USA

    Sense and Sensibility

  • Velká Británie

    Sense and Sensibility

  • Slovensko

    Rozum a cit

Drama / Komedie / Romantický

USA / Velká Británie, 1995, 131 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Morien
    ***

    -"For there is nothing lost but may be found if sought." Tak ve svém současném rozpoložení zjišťuji, že mě velmi silně uráží, jakým způsobem tenhle film definuje rozum a cit, respektive co to znamená být rozumná a co citlivá. V tomto případě nemůžu srovnávat s knížkou, protože jsem ji nečetla, ale občas opravdu nemůžu pochopit, co to ta Emma napsala a co tím zamýšlela, co zůstalo z původní předlohy, co mělo být moderní interpretací a co jí možná v době vzniku filmu bylo, ale dnes po dvaceti letech už není. Navzdory tomu definování v názvu mi postava Kate Winslet připadala extrémně necitelná, zejména co se týče chování ke své sestře. Hugh Grant se mi do kostýmní role příliš nehodí, Hugh Laurie byl zase překvapivě trefný (a srdíčkový), a při zraněném úsměvu Alana Rickmana mi padaly slzičky - ačkoliv nemůžu skousnout, že poslední záběr filmu je na něj rozhazujícího peníze do davu. Docela mi nesedělo trvání filmu v porovnání s tím, jak neosobní mi od svých tvůrců připadal. Já Anga Leeho (tedy jeho filmy) zkrátka nemám příliš ráda, tohle prostě vypadá jako výtvor najatého nezainvestovaného režiséra a klidně by jím mohl být kdokoliv jiný. Možná i proto vyznívá to poselství tak jalové.(5.10.2015)

  • ajuska
    ****

    Podobně jako Pýcha a předsudek působivě starosvětská romantika, která mě dostala i přes pro někoho možná hůře stravitelné pomalé tempo. Film výborně vystihuje atmosféru 19.století v Anglii (ostatně právě ta rozvláčnost k tomu přesně sedne) a svým příběhem dokáže opravdu chytit za srdce. K tomu všemu opravdu výborní herci.(18.9.2007)

  • Aky
    ****

    Stará Anglie je vždycky vděčná pro dramata, zejména pak ta romantická. Pohodový film nespostrádající nutné napětí a nepřekračující míru útoku na city.(22.2.2011)

  • gudaulin
    **

    Poznal to v té či oné míře prakticky každý - film má skvělé kritiky, festivalová uznání, nadšené komentáře fanoušků - a když ho konečně shlédnete, máte pocit, že jste obětí spiknutí a že to ostatní nemůžou myslet vážně. Nejsem sice typickým fanouškem romantických snímků, ale řadu z nich si přesto dokážu vychutnat. Rozum a cit k nim ale rozhodně řadit nemůžu. Problém není v hereckém obsazení, výkonech herců nebo v režijním pojetí a výpravě - ty jsou naopak vesměs vysoce profesionální. Problém je v samotné literární předloze. Přirovnávat tvorbu Jane Austenové k harlekýnkám je příliš laciné, její tvorba má přece jen vyšší ambice a výrazně lepší literární styl, nicméně její román je červená knihovna jako vyšitá, se vším negativním, co se na tenhle žánr váže. Dají se tam lehce vystopovat všechny používané typy, zápletky i nezbytný a lehce předvídatelný happyend. To všechno by se dalo ještě odpustit, kdyby autorka používala živý jazyk a své postavy zlidštila. Možná je problém zejména v kvalitě překladu a originál je přirozenější, ale z dialogů čišela umělost a šroubovanost, jaká se často nevidí, a postavy se blížily spíše svým karikaturám, takže jsem se ve chvílích horoucího vyznání kousal do rtů, abych smíchem neshodil dojemnost scény. Takhle se možná, ba pravděpodobně, lidé chovali na společenských dýcháncích a oficiálních příležitostech, ale v soukromí ani náhodou. Je to strašně nevěrohodné - celé to používání důsledně spisovného jazyka, velkých slov a myšlenek. Celkový dojem: 35 % za kostýmní velkolepě nasnímanou a zahranou nudu.(10.7.2008)

  • TheDarKnig
    ****

    Hm, ne tak silně vizuálně podmanivé a herecky přitažlivé jako Pýcha a předsudek od Wrighta, ale rozhodně stále velmi nadprůměrně zrežírována další klasická romance od Austen. Sice mi trochu vadilo, jak moc se ty příběhy podobají, což samozřejmě vyplývá ze spisovatelčina lpění na pevně stanovených pravidlech a celkové výstavbě a žánru jejích románů, ale vše ostatní fungovalo skvěle. Ang Lee je stejně jako zminovaný Wright velký expert na krásné romantické scény a scenérie, takže se tady dožijete té pravé anglické mlhavé, deštivé atmosféry, pravé tvrdé anglické divočiny i věrohodného zobrazení tehdejší smetánky a různých intrik a pavučin, které mezi sebou všichni splétají. Herecké obsazení je, jak jsem už taky napsal, pro mně ne tak přitažlivé, ale Rickman a Laurie (v jedné z menších ale stále podstatných rolí, a dokonce se trochu i mohl chovat jako Dr. brilantní) jsou páni herci, a Grant je Grant, ten se pro takové role narodil. Takže film uběhl dostatečně rychle, nemůžu říct, že bych se na to chtěl někdy dívat znovu, ale ne kvůli tomu, že mně to zklamalo, jen kvůli tomu, že tenhle žánr pro mně není příliš chutný a přes všechny kvality je tu hodně dalších filmů, které sem neviděl a času je málo. A mezi nimi i další Leeho skvosty (až na pana zeleného, ten jen průměr) pěkné 4(10.3.2011)

  • - Když si paní Dashwoodová (Gemma Jones) prohlíží v panství Saltram House obrazy, nachází se mezi nimi portrét spisovatele Oscara Wildea, snímek se však odehrává v roce 1810, tedy 46 let před tím, než se tento autor narodil. (hansel97)

  • - Emma Thompson, Hugh Grant a Alan Rickman si později zopakovali úspěšnou spolupráci ve filmu Láska nebeská (2003). Jejich vzájemné vztahy byly opačné než ve filmu Rozum a cit. Emma Thompson a Hugh Grant hráli sourozence, přičemž zde tvoří pár, a Alan Rickman byl manželem Emmy Thompson, zatímco zde je jejím švagrem. (Alca)

  • - Miminko, které drží pan Palmer (Hugh Laurie), má pod historickým oblečením viditelnou novodobou plenku. (hansel97)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace