Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Vlastimil HálaHrají:
Lubomír Lipský st., Jiřina Bohdalová, Iva Janžurová, Marie Rosůlková, František Filipovský, Jan Libíček, Josef Hlinomaz, Karel Effa, Lubomír Kostelka (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Učitel Georg Camel ze Springtownu marně usiluje nejen o pozornost žáků k veršům Shakespeara, ale také o pozornost šéfredaktora místního časopisu k básním, které píše. Rád by upoutal i redaktorku společenské rubriky Sabrinu. Vše se změní, když u dveří do bytu najde mrtvolu doktora Portera, otráveného lupiči kvůli šeku na milion dolarů. Nechápající učitel se nečekaně ocitá uprostřed bláznivého boje o peníze, který svádějí gangsterská banda ze San Boniga, v čele s Josém Antoniem a michiganská banda, kterou vede mladá Kate Draixová. Obě jsou přesvědčeny, že George má šek a snaží se ho získat. Obě za něj zaplatí kauci, když ho policejní komisař Brooks zatkne a obviní z vraždy. Muž je sice na svobodě, jeho trable však teprve začínají. V domě, ve kterém bydlí, se totiž ubytují členové obou gangů. Učitel si zatím užívá nečekanou popularitu vraha. Všichni ho znají, někteří se ho bojí, někteří si ho začali vážit a Sabrina, která ho dosud přehlížela, je jím okouzlena. Jenže praktiky padouchů jsou značně nevybíravé, a tak téměř kdykoli otevře dveře, vypadne z nich nějaká mrtvola. Do městečka se mezitím sjíždějí policejní posily a zabijáci. Ti se postarají o dostatek mrtvol, které mohou být připsány na vrub nic netušícího učitele. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (491)
"Dámy a pánové, masový vrah pan Camel, právě zavraždil tři pány z orchestru. Nelíbilo se mu, jak hrají." Tak tomu říkám celebrita. Panu Camelovi prostě stačí otevřít dveře a vypadne mrtvola. To by samo o sobě nebylo až tak vtipný, ale pan Gogo musí pobavit každýho, Ručník konverzující s Mýdlem nepostrádá tradiční policejní kouzlo a ten jedinečně artikulující gentleman, který by každého roffílel na fufky, se prostě stal kultovní postavou. A to nechci zapomínat na holčičí bitku v pěně, na huhukoktejl, na spor o vedení řezu ani na dálkový studium na vzdálenost Brazílie - Nový Zéland. Tento snímek si prostě zaslouží titul ujetá hovadina, který mu tímto propůjčuju. ()
Po nějaké době další komedie, u které jsem díky záchvatu smíchu dokonce ztratil nit. Oldřich Lipský se s českou parodií na šestákovou literaturu vypořádal nad má očekávání, a to především díky skvělému Macourkově scénáří (tento tvůrce se mi čím dál více líbí), ultimátním hereckým výkonům (životní role Lubomíra Lipského, Iva Janžurová v nejzápornější poloze, vedle nich ještě excelují Bohdalová, Filipovský, Rosůlková, Kemr či Libíček) a nádherným kresbám Karla Saudka, které jednak dotvářejí atmosféru a dále dokáží i pobavit - především reklama na cigarety Morituri (trefně zvolený název). Jinak si myslím, že závěrečné vyvrcholení je natočeno tak dobře, že by se neztratilo ani v nějaké americké žánrovce. "Jeho předkové byli..." - "Taliáni?" - "Ne, Italové." ()
Na začátku normalizačního období přichází mistr Lipský s komiksovým příběhem odněkud z Bonzanie ze Států. Už tento lehký paradox dává filmu jedinečnost, kterou nelze hledat nikde jinde. Pohled na "válku" gangů podle Lipského a Macourka, je s pomocí geniálního kreslíře Jana Saudka a s nutnou dávkou zamotanosti, dotažen do dokonalého konce. Nádech americké společnosti s bary, reklamami, neobvyklou školou, basketbalem, anglickými jmény a lehkými děvami. Přidáme do toho nezapomenutelné hlášky, pro tvůrce typickou nadsázku a dokonalou plejádu herců, kterým vévodí Iva Janžurová. Oldřich Lipský zobrazoval příběhy z cizích krajin, ovšem pěkně na český způsob, tohle je jeden z nich. ()
Poměrně půvabná komiksová komedie, která ve své stylizaci navazuje na Kdo chce zabít Jessii? Tentokrát ovšem v barvě. Poetika Káji Saudka je skvělá a dodnes funkční. O čem by se ale dalo pochybovat, jsou herecké manýry Rosůlkové, Bohdalové nebo Janžurové, které překračují jemné předivo parodie. A bylo by samozřejmě zajímavé srovnat tuto českou verzi s jugoslávským filmem Mrtvima ulaz zabranjen, který adaptoval slavnou předlohu Nenada Brixyho už v roce 1965. ()
Ačkoliv film obsahuje vynikající hlášky (všichni jsme gogo, mýdlo - ručník, dej fem ten fek) a Saudkovy kresby, jsou chvíle, kdy mne film vždy začne nudit, přijde mi ta zápletka pořád na jedno brdo a vtipy recyklované. Málo platné, Janžurová ani Bohdalová nesahají Olince Schoberové vnějším vzhledem ani po kotníky, i když jejich bitva v pěně zamokří eroticky jejich kalhotky. Možná být film o něco kratší, sevřenější... ()
Galerie (17)
Zajímavosti (19)
- Když se Oldřich Lipský s Milošem Macourkem pustili do psaní scénáře podle detektivky jugoslávského spisovatele Nenada Brixyho "Mrtvým vstup zakázán", pomýšleli na komedii. Že jim z toho ale vyleze taková parodie, sotva tušili. Očití svědkové tvrdí, že Brixy byl po pražské premiéře šokován až rozladěn. Z románu toho ve filmu příliš nezbylo. Když ale viděl divácký ohlas, uznal, že film je dobrý. (alonsanfan)
- Film zostal bez pozornosti odborného a bežného tisku. Snímke so zvláštnym prepojením dvoch žánrov nevenovali svoju pozornosť ani kritici. S nástupom normalizácie sa film na nejakú dobu vytratil z distribúcie. Za rovnakých okolností bol Kája Saudek na vrchole svojich tvorivých síl viacmenej ignorovaný. Bohužiaľ sa po tomto filme k práci na filme už ani raz nedostal. (Raccoon.city)
-
Vo filme sa objavia časti z rôznych komiksov Káji Saudka: "Pepík Hipík", prerábky stránok z komiksu o Muriel, dokonca jemnejšia varianta z komiksu "Kdo by nezabil bestii". Nadšenie zo Saudkových kresieb bolo tak veľké, že počas premietania filmu niektorí z fanúšikov fotili jednotlivé kresby. Taký vzťah k tvorbe kresliara zdieľali aj premietači, ktorí vystrihovali jednotlivé okienka s kreslenými pasážami. Vo filme sa prvýkrát objavili fragmenty z druhého komiksu o Muriel, ktorý tiež nebol nikdy vydaný, "Muriel a oranžová smrť".
(Raccoon.city)
Reklama