Režie:
George LucasHudba:
Lalo SchifrinHrají:
Robert Duvall, Donald Pleasence, Don Pedro Colley, Maggie McOmie, Ian Wolfe, Marshall Efron, Sid Haig, Mello Alexandria, Terence McGovern (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Vítejte ve světě monstrózního labyrintu, kde jsou všichni obyvatelé ve stereotypních uniformách a odlidštěnou vizáž jím dodává nepřehlédnutelný lesk holohlavých lebek. Hlavní hrdina (Robert Duvall) je jedním z mnoha nádeníků v ohromném lidském mraveništi, jeho "osobnost" je symbolicky zredukována do znaků - THX 1138. Jeden z mnoha, kterého pohltila všeobjímající mašinérie. Film není komedie, ale drama, jinak by možná tvůrce mohl hledat odlehčující paralelu s Chaplinovou Moderní dobou. K procitnutí THX dopomůže základní lidská emoce, láska, a to jak jinak než v duchu revoltující generace mladých tvůrců, THX okusí "zapovězené ovoce" a přijde o panictví. Prozření mu zprostředkuje soulož se spolubydlící LUH 3417. Následně je ale LUH zabita a plod umístěn do zkumavky. THX se snaží utéct, ale je to vůbec možné? Lucas zaujme nejen příběhem, ale hlavně vizuální stylizací do spektra studených barev. Zdi kolem jsou bílé, uniformy rovněž a stejně tak bezbarvý, dokonale hrůzně sterilní, je design pokojů. Lidé v nich žijí jen z donucení, bez vyšší motivace. Možná, že je to další stádium civilizace, kde již neexistuje "velitel," jen komerční náboženství s automatickými zpovědnicemi. "Kup si barbiturát, užij si ho... cítils to? Kup si víc... a víc! Budiž ti odpuštěno, synu." (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (250)
Svět, který Lucas vytvořil, působí velmi originálně, funkčně, stylově a stejně jako vizuální a technická stránka filmu se ctí obstojí i před dnešním publikem. Horší je to ale s postavami, příběhem a divákovým ponořením se do něj. Vše působí chladně, odtažitě, apaticky, což je sice účel snímku, ale já se místy přistihl, že mě až tak moc nezajímá, jak je na tom hlavní protagonista, co se s ním zrovna děje, a to souvisí také s velmi pomalým tempem, které má přes krátkou stopáž za následek občasnou nudu. Stejně tak moc nepřidávají určité nejasnosti s fungováním tohoto světa, to se projeví i na konci (ten je sice povzbudivý, ale jak k němu vlastně mohlo vůbec dojít?). Takže i přes nesporné klady filmu a důležité poselství to vidím na pouze lepší průměr. ()
Jak bych to měl jenom říci... Divné? Ne, to není to správné slovo. Ale lepší zřejmě nevymyslím. George Lucas se pokusil stvořit tak trochu utopickou vizi světa, která se možná trochu podobá představě budoucnosti v Brazilu (ten je ale mladší než THX). Každopádně je ten film psychicky dost náročný a přiznávám, že jsem jej nestrávil, což lze usoudit podle počtu hvězdiček mnou udělených. Na vině je především jednobarevnost, a to doslova. Takřka celý film je oděn do bílého "obalu", což je sice vzhledem k té zobrazené pochmurnosti zářivá barva, ale naprosto neladící s obsahem filmu. Ale asi by bylo hloupé dát špatné hodnocení jen kvůli chabému barevnému spektru, že? Tak přidám i nevýrazné herce a dost divný děj. Víc nemám, co bych dodal. ()
Dějově rozhodně není THX nic extra. Do povídky stavěný příběh by se hodil spíše na krátkometrážní film. V dlouhé stopáži mu místy dochází dech. Na druhou stanu je zde zcela evidentní, to co někdy hlavně v nových Star Wars vidět už tolik není a to, že George Lucas má opravdu talent. I s poměrně nevelkými finančními prostředky, dokázal vytvořit naprosto věrohodné prostředí, takové do kterého není problém se i přes naprostý minimalismus ponořit. ()
Je pravda co jsem o tomto filmu slyšel: skvěle vymyšlené prostředí budoucnosti (která je karikaturou západního konzumu i tehdy aktuálního socialismu) a její výborné technické zpracování, zvláště kamera, na druhou stranu ovšem nekonzistentní příběh. Autor neví zda chce vyprávět lovestory nebo thriller a děj sestává spíše z krátkých na sebe moc nenavazujících epizodek, které budí dojem improvizace (něco jako kdyby Godard točil sci-fi). Herci jsou solidní, neví ovšem často co mají hrát. Některé věci z tohoto filmu byly jistě později okopírovány (a to i v Brazilu), něco však zůstává stále neokoukané - např. nápad s naprogramovanou zpovědní budkou, který mi přišel skvělý. Ať má tento film kolik chce much a mušek, pořád mi přijde lepší než celé Hvězdné války. ()
v podstatě 1984 v podání George Lucase, ale je tu daleko více otázek, takže člověk musí neustále dumat nad tím, co to vlastně sleduje.. zaujala mě především vizuální stránka a celkové navození atmosféry onoho tísnivého prostředí, ale příběh samotný je vcelku o ničem a postavy jsou dost nezajímavé.. takže 3* ()
Galerie (90)
Zajímavosti (29)
- Pod úvodními titulky je slyšet mix dvou skladeb. Jedna z nich se jmenuje „Stabat Mater Dolorosa“, je z roku 1736 a napsal ji barokní skladatel Giovanni Battista Prgolesi. Můžeme ji slyšet v méně časté sborové úpravě. (Svatopluk.Vi)
- Bílý automobil, který řídí THX (Robert Duvall), je upravený závodní vůz Lola T70 MKIII. (Saur.us)
- Název filmu byl údajně vymyšlen podle telefonního čísla, které v jistou dobu patřilo režisérovi Georgi Lucasovi. (Vojcl)
Reklama