Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Mike GioulakisHudba:
Michael AbelsHrají:
Lupita Nyong'o, Winston Duke, Shahadi Wright Joseph, Evan Alex, Elisabeth Moss, Tim Heidecker, Yahya Abdul-Mateen II, Anna Diop, Duke Nicholson (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Adelaide Wilsonová (Lupita Nyong'o) přijíždí s manželem a dvěma dětmi na prázdninový pobyt na chatu na kalifornském pobřeží, kde jako malá trávila léto. Na první pohled vyrovnaná a spokojená žena v sobě skrývá velké trauma z dětství a hned po příjezdu v ní řetězec zdánlivě nevinných událostí vyvolává silnou paranoiu a pocit, že rodinná idyla brzy skončí. Předtucha se promění v realitu, když se uprostřed noci na příjezdové cestě k domu objeví čtveřice podivínů, kteří na rodinu záhy zaútočí. Děsivá noční můra je o to strašlivější, že ti útočníci vypadají úplně stejně jako Wilsonovi. Jen mají v rukou zbraně. A neváhají je použít. (CinemArt)
(více)Videa (2)
Recenze (497)
Tři čtvrtiny stopáže jsem měl z druhého filmu Jordana Peela "plnější" hororový zážitek než z jeho prvotiny Get Out. Mát to špičkové řemeslo, skvělý námět, výborné herecké výkony v čele s Lupitou Nyongo a rovněž lépe začleněné humorné vložky, které tentokrát vůbec neruší. My sahali po nadšené pětihvězdě, zvlášť když i ten sociální přesah o jakési vzpouře těch přehlížených a méně šťastných z nás je navýsost aktuální. Bohužel ke konci film vyjede z tratě. To závěrečné mytologické vysvětlování tam buď nemělo být vůbec (tak, aby dvojníci fungovali v ryze alegorické rovině), anebo mělo být neprůstřelnější, protože v téhle podobě akorát tak vybízí k vrtání se v různých praktických detailech fungování dvojnického světa, což je cesta do pekel. A úplně poslední zvrat to ještě víc zamotává. Bezprostředně po projekci si nejsem jistý, jestli jím snímek ze své smysluplnosti náhodou dost neztratil. Zároveň se ale těším, až si film někdy v budoucnu pustím podruhé, a budu se znalostí jeho vypointování sledovat, jestli smysl dává, nebo ne. Každopádně na "pitvání" My poskytují materiálu fakt dost, takže nějakou chvíli mi v hlavě určitě vydrží. A to se cení. ()
To jsem si takhle jednou vyrazil zase do kina. No co bych Vám povídal. Kdybych si raději vyrazil zuby ve vedlejší putyce, tak mám lepší zážitek. Film, který se snaží stavět na kampani sociálního dramatu mixnutého víc bububu verzi Oni, ale ve výsledku se sám sráží nechtěnou parodii, tak je něco špatně. Akceptoval bych to jako jeden díl Twilight Zóny, ale ne jako celovečerní kino zážitek. Hloupé, nudné, předvídatelné a zbytečné jako blonďáci v Irsku. ()
Chtě nechtě to působí, že to měl Peele v šuplíku připraveno jako pilotní epizodu jím zanedlouho reinkarnované Sterlingovy kultovní (a pro "okrajové" žánry zásadní) The Twilight Zone. A bývalo by šlo o fantastický pilot, který by dokázal, že Peele umí skládat pocty předobrazům, zachovat ducha i myšlenky originálu a přesto být svůj i aktuální. Jenže by to byl pilot s hodinovou stopáží a ne snímek na dvě hodiny. Peele je sice natolik dobrý režisér, má k ruce natolik dobré herce, jádro je natolik kvalitní (funguje to jako odlehčená žánrovka i jako satira) a navíc má k dispozici geniálního Abelse, kterého se nebojí náležitě použít, že to ani chvíli nenudí. Naopak. Ovšem pachuti "vynikající povídka - horší celovečerák" se ne a ne zbavit. ()
70 minut divácky protrpěných, doslova protrpěných, se vším negativním, co tohle slovo přináší. A přitom to začalo tak slibně, první tříčtvrtěhodina se mi líbila dost, nepostrádá tajemství, Peele si tam vystačí s málem, šikovně pracuje s náznaky. Ale pak Lupita v červeném otevře hubu, začne sípat jak tuberák, právě propuštěný po operaci z ORL a VŠECHNO dobré JDE DO PRDELE!! Před 56 lety nás Hitchcock napadl s ptáky a bylo to fajn. Dnes na nás podnikají invazi Peelovy figurky v červeném pyžamu, pitvoří se u toho jak Pepa Náhlovský a má to být strašidelné. Nic tu nedává smysl, všechno se hraje jen na efekt a to hraní je jak s amatéry z oblastního přeboru. Jedno je jisté – kdyby za zády neměl Peele předchozí finanční sukces a dnes tak všemocný, politicky korektní black empowerement, tak ho po předprojekci tohoto dílka studioví pohlaváří pošlou do hajzlu a už si ani neškrtne. Nevím, na co si Peele hraje, ale pro mne je jeho film dokladem velké autorské sebestřednosti, toho, čemu kritik Andrej Stankovič říkal "geniálničení". Neomylný tvůrce hrne do díla, co se mu v hlavě zrodí, nechť divák žasne. Nedává to smysl? Pak je to určitě podobenství. Nudí to? Určitě v tom bude nějaké poselství. ()
Jordan Peele umí skvěle pracovat s atmosférou, tak jako v Get Out se dala krájet, tak i v Us jsem se v první polovině filmu opravdu bála. Cítila jsem úzkost a psala scénáře, jak by to mohlo pokračovat. Bohužel už v Get Out jsem věděla jak to dopadne, tak i v Us jsem už od první scény věděla, jaká bude pointa. Proto naopak závěrečných pár minut mi zkazil celý film. SPOILER: Protože uvědomění si, že vlastně hlavní hrdinka je celou dobu ta stínová dáma, když nám udělá pan režisér sestřih, jak si holčička vědomě odchází, dost srazí celkový dojem. KONEC SPOILERU. Ale když to sečtu, Us hodnotím jako jeden z těch lepších hororů, které nejsou jen tupá vyvražďovačka, ale hraje si s divákem, donutí ho trochu přemýšlet a hudební podtext vyvolá husí kůži. Ještě aby Jordan vypiloval ty pointy a bude patřit mezi mé oblíbené režiséry dnešní doby. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (21)
- Když jede celá rodina autem, tak Gabe (Winston Duke) pustí v rádiu píseň „I Got 5 On It“ od Luniz, kterou si následně začnou zpívat. (Yoshimitsu)
- Adelaide Wilson (Madison Curry) na pouti, dostane tričko s Michaelem Jacksonem, s motivem hudební videoklipu Thriller z roku 1983. Jason Wilson (Evan Alex) má zase tričko, odkazující na film Čelisti z roku 1975. (Yoshitsune)
- Při natáčení na Santa Cruz Beach Boardwalk na všech atrakcích seděly figuríny a později tam byli hýbající se lidé doplněni skrze vizuální efekty. (hansel97)
Reklama