Reklama

Reklama

Urážka

  • Velká Británie The Offence
Trailer

Obsahy(1)

Ve snímku Urážka ztvárnil Sean Connery postavu zkušeného detektiva Johnsona, britského policejního inspektora, kterého obvykle hned tak něco nerozhází. Dvacet let práce na vraždách, znásilněních a dalších násilných činech se na něm však postupně podepsalo natolik, že při jednom rutinním výslechu vybuchne a naprosto ztratí kontrolu. Hluboce jím totiž otřese chování vyslýchaného pedofila, kterého následně zabije a je proto suspendován. Tento incident vede k tomu, že se detektiv nervově zhroutí. Navíc samotný fakt, že ubil devianta k smrti, jej vede ke snaze očistit sebe sama od vlastních, důkladně skrytých pedofilních tendencí. Film byl natočen podle divadelní hry Johna Hopkinse This Story of Yours, přičemž scénář k němu napsal sám autor hry a režíroval jej zkušený Sidney Lumet (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (29)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Shrnout nějakým způsobem kariéru režiséra Sidneyho Lumeta je neskutečně těžké i kvůli jednomu zásadnímu důvodu- Lumet těch filmů totiž natočil opravdu hodně! Během své kariéry Lumet natočil dohromady 43 celovečerních filmů, přičemž stojí i za klasikami jako Dvanáct rozhněvaných mužů, Psí odpoledne nebo Pahorek. Zároveň je tím pádem Lumet také tvůrcem mnoha tak trochu zapadlých povedených filmů, přičemž jeden z nich s názvem The Offence AKA Urážka z roku 1973 má jednu věc společnou s Pahorkem - Seana Conneryho! Na první pohled by se mohlo zdát, že je Urážka vlastně snadno popsatelná záležitost, kde jsou veškeré postavy a jejich činy snadno rozpoznatelné a do jisté míry je tak Urážka tak trochu krotší záležitostí. Jenomže tomu tak rozhodně není! Urážka je depresivní podívaná, která je velmi nepříjemná i kvůli nahlédnutí do složité mysli a pomalým náznakům toho, že nás čeká tak trochu náročná podívaná, kde vlastně není nic není takové, jak se na první pohled zdá. U Lumetových filmů klasicky hraje prim scénář a péče o své postavy. Lumetovy filmy do velké míry vždy stáli na dialozích a Urážka není výjimkou. Ve finále vlastně Urážka není kriminálka, ale skutečně spíše psychologickou sondou do duše jednoho komplikovaného a těžce uchopitelného detektiva. Hoskins Urážku napsal dle své vlastní divadelní hry a do jisté míry lze snadno rozeznat, že je Urážkou adaptaci divadelní hry. Snadno se tak dá Urážce vyčíst to, že jde v podstatě o nekončící konverzačku. Jenomže dá se to vlastně vyčítat snadno pohlcující konverzačce, která je mimo jiné též filmařsky na velmi dobré úrovni? Nechronologické vyprávění, lehké přeskakování mezi přístupem k vyprávění a ve finále skutečně definitivně rozlousknutá drsná pointa, která tak trochu převrátí pohled na předchozí události a zároveň divákovi snadno dojde, že to celé do sebe dokonale zapadá. Urážka funguje tak silně i díky hereckému koncertu Seana Conneryho. Connery tu dost možná předvádí jeden ze svých nejsilnějších výkonů v historii své kariéry a to už v rámci kariéry někoho jako Connery prostě něco znamená. Snadno zapamatovatelná je v rámci Conneryho kariéry především i proto, že jde o jednu z jeho nejkomplikovanějších rolí a postupným vyprávěním definitivně role, kterou divák od Conneryho vyloženě nečeká. Mistrovský herec ale dokáže překvapit i v netypické formaci a to je na Connerym vidět právě v Urážce. Urážka je v mnoha ohledech též skutečně intenzivní záležitost. Už úvodní scénou, která diváka vtáhne do dění celého filmu, výtečným soundtrackem a především silnou atmosférou. Urážka je možná až příliš očividně adaptací divadelní hry, onen pocit divadelního záznamu ale v mnoha ohledech vykupuje a to především silnou dialogovou konfrontací mezi Seanem Connerym a (též vynikajícím) Ianem Bannem. Do jisté míry je to náročná podívaná i díky tomu, že tu dialogy a uvědomování si různých motivů hrají skutečně velkou roli a nedá se o Urážce říct, že by byla vyloženě vděčnou podívanou. To ovšem neznamená, že by Urážka neměla spousty kladných aspektů. V rámci Lumetovy kariéry je sice Urážka tak trochu zapadlá, rozhodně to ovšem neznamená, že by jí divák neměl dát šanci. Netypická kriminálka, která je ve finále skutečně spíše sondou do lidské psychiky a vydá se tak trochu nečekaným směrem. Lumetova citlivá režie, dokonalý Connery a solidní scénář dohromady tvoří velmi povedenou britskou záležitost, která ovšem není pro každého....... () (méně) (více)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Neviděl jsem doposud mnoho filmů s právě zesnulým Seanem Connerym a rozhodl jsem se na pár kousků podívat... a hned první trefa do černého! Tak vida, i slavný představitel Jamese Bonda má ve filmografii „svůj“ neo-noir s rozporuplnou charakterní postavou policejního vyšetřovatele v popředí. Connery v tomto snímku naplno projevil naplno svůj herecký um a skvělým způsobem se chopil složité postavy psychicky vyhořelého vyšetřovatele. Jeho výkon navíc podpořuje brilantně vybudovaná atmosféra, která vrcholí během tří zásadních konfrontacích policisty (s manželkou, s nadřízeným kolegou a nakonec v retrospektivě s hlavním podezřelým v rámci případu). Sidney Lumet se stal specialistou na filmové adaptace divadelních her ještě ve svých tvůrčích počátcích v 50. letech, ale z Urážky na mě dýchala taková syrovost a tíseň, že bych jí divadelní původ vůbec nehádal. S vymazleně pomalým tempem ve znamení dlouhých bloudění policisty nočními ulicemi a temným lesem se přesouváme do policejní stanice plné dlouhých chodeb a poloprázdných místností, od zlomového okamžiku se ze zdánlivě obyčejné kriminálky začne odvíjet poměrně vyčerpávějící psychothriller. Odhalení, zda podezřelý byl skutečným pachatelem, už dávno není důležité, hlavní pointa se ukrývá jinde (v postavě samotného policisty), přesto mě atmosféra nenechala pořádně vydechnout až do samotného konce. 80% ()

Reklama

dobytek 

všechny recenze uživatele

Od filmu, ve kterym figurujou jména jako Sidney Lumet nebo Sean Connery, jsem čekal hodně. Bohužel moje očekávání se zdaleka nenaplnilo. Je to strašná nuda. Pořád jsem čekal, že se to nějak rozjede, a ono nic. Sean Connery se tam akorát celou dobu rozčiluje, chytá nervy a řve na podezřelýho, na manželku nebo na kolegy fízly a mě to prostě nějak nebavilo. 40% ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Sychravá britská konevrzačka (jak jinak když režíruje Sidney Lumet). Depresivní postupný náhled do jedné mysli. Střih místy připomene styl Nicolase Roega, strohé interiéry a betonové exteriéry spolu s atonálním soundtrackem navodí pochmurnou atmosféru. Škoda přílišné dialogovost a četnosti monologů, je to až moc divadelní. 70%. Connery výborný. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Niektoré filmy Sidneyho Lumeta sú prakticky neznáme a napríklad v prípade Urážky je to škoda. Film sa spočiatku tvári ako detektívka, potom ako krimi a nakoniec zistíme, že sledujeme psychologickú drámu, sondu do hlavy jedného policajta v stredných rokoch. Film pôsobí ako adaptácia divadelnej hry, je zložením zopár dlhých statických interiérových dialógových sekvencií a nie je natočený chronologicky. Podľa mňa jedna z najlepších Conneryho úloh, kde bezpochyby dokázal, že mal rád aj väčšie výzvy. Svoju postavu pochopil a dostatočne predal jej pocity a stavy náročnejšiemu divákovi. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (2)

  • Jedná se o poslední film, v kterém si zahrál Anthony Sagar. (Pumiiix)

Reklama

Reklama