Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)

(více)

Recenze (459)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Když se dívám na tenhle film, napadají mě slova z jedné krásné knihy: "v zakřiveném prostoru nejde dělat přímky a stejně tak nelze dělat správné věci ve společnosti, která správná není". Franco Serpico chtěl být rovný a zůstat tak. Jeho snaha jde dál než moje chápání, šlo mu o hodně a v tom "křivém prostoru", který mu začal být nebezpečný, bych mu malý poklesek i odpustila. Je otázka, jestli bych si ho pak vážila. Film, který tolik sváže s hlavním hrdinou a tolik přiměje přemýšlet o věcech sahajících daleko za příběh samotný, zaslouží uznání. Jeden z nejlepších Pacinovo výkonů. Nádhera! ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„A každýmu z nich jsem tady na tý točně říkal: Neber úplatky, neber úplatky, nebo se z toho zblázníš. Ale je to marný, je to marný…je to marný“. Je to marný, ale když se na počátku sedmdesátých let objevil zdánlivě poslední spravedlivý, poslední člověk, jenž zcela nerezignoval na mravní ideály, jeho životního příběhu se hbitě chopil Sidney Lumet. Natočil film, jehož myšlenka je důležitější než forma jejího podání. Frank Serpico věřil, Frank Serpico šel svou vlastní cestou, Frank Serpico bojoval. Bojoval odhodlaně a bojoval sám, připomínaje tvrdohlavého surfaře zas a znovu se vrhajícího vstříc rozbouřeným vlnám. Byl skutečně tak poctivý, nebo se neplánovaně dostal do bodu, z něhož již nebylo návratu? Když svému okolí příliš dlouho ukazujete falešnou tvář, je těžké vrátit se k té skutečné. Svým hrdinou, mužem odhodlaně jdoucím po cestě, která neodpovídá představám všech jeho blízkých, mi byl film velice blízký. Frankovy nálady, včetně sklonů k sebelítosti a návalům vzteku kvůli vlastní bezmoci, jsou dobře srozumitelné také díky strhujícímu výkonu Ala Pacina. Jeho „zažranost“ do postavy přidává filmu dostatek plusových bodů pro přimhouření očí nad nevhodnou strukturou vyprávění. Lumet, ve snaze zmapovat co největší část Serpicova života, ledabyle přeskakuje nepodstatné, nicméně pro stmelení příběhu důležité, scény. Ačkoliv věnuje pozornost výhradně zajímavým událostem, ty nedokáži bez patřičné hloubky zajistit stabilitu dramatického oblouku a po necelé hodině jsem zjistil, že mě baví sledovat chování Pacina, nikoliv filmu samotného. Dobrá hudba, dobré herecké výkony ostatních herců, v neposlední řadě také obavy pramenící ze žhavé aktuálnosti tématu, povyšují Serpica nad průměr, ale k nesmrtelnosti mu ještě pořádný kus chybí. 80% Zajímavé komentáře: Pohrobek, mm13 ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Excelentná záležitosť a jeden z najlepších filmov o polícii vôbec. Spočiatku som bol Skeptico ;-), dokonca som očakával vypáchnuté 70´s Septico, ale kdeže... keď som sa naladil na ten zvláštny spôsob rozprávania Frankovho životného príbehu (práca so strihom a spôsob, akým sú vypichnuté tie najdôležitejšie udalosti, tvarujúce hlavnú postavu - niečo tak precízne už sa dnes nevidí), pohltilo ma to. Na druhý deň som si to musel pozrieť znovu a dojmy sa ešte výrazne zlepšili. To, že Al Pacino je FAMÓZNY, snáď ani netreba zdôrazňovať. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Al Pacino. Jedno jméno, které vystačí za tisíce slov. Opět předvádí své vysoké herectví, ale tentokrát mu chybí nejen partneři, ale také silnější snímek. Serpico je film o muži, který se postaví proti všem nečestným policistům. Je to sonda do jeho duše, do jeho života a na tom nic nezmění ani jeho extravagantní způsob života. Pravděpodobně změnil svou dobu, minimálně v pohledu lidí na policisty a zbavil policejní sbor mnoha špatných policistů, kteří si nebáli přivydělat nečestně úplatky. Film na délce více než dvou hodin rozehrává hru okolo jeho postavy, kterou sledujeme od počátku až do jejího konce. Chvílemi je to hra zajímavá, plná obvinění a zajímavých pasáží, ale většinu času se nic neděje a sledujeme jen jak dobře umí Al Pacino zahrát cokoliv a kdekoliv. jindy by mi asi takové herectví stačilo ke 4*, ale tentokrát ne. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jedna z kultovních kriminálek 70. let, v níž exceluje především Al Pacino. Kdysi to býval jeden z mých nejoblíbenějších detektivních filmů, dnes už ale ze Serpica trochu čpí těch skoro 40 let (třeba scéna prezentace marihuanových cigaret plénu policistů je dnes spíš úsměvná...a dá vzpomenout na Formanovo Taking Off...), co uplynulo od jeho natočení. Škoda, že ten film nebyl trochu víc syrovější a drsnější...newyorské policie je tu vypodobněna dost přesvědčivě, ale standard současnosti už je jinde...viz třeba tematicky hodně blízký vynikající seriál The Wire... Režisér Sidney Lumet ale uměl a natočil skutečně svojský film, jehož téma neztratilo svoji aktuálnost ani dnes... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Frank Serpico se vydává bojovat proti větrným mlýnům v podobě policejní korupce. Jistá Lumetova režie a podařený scénář jsou pevnou základnou pro hlavní klad, který Serpica vyzdvihuje až k výšinám takřka nejvyšším. Tím kladem je one-man show v podání mladého Al Pacina. Ovšem zároveň je to místy až zbytečně moc na úkor ostatních zajímavých charakterů, motivů a dějových linií. Jako film výborné, jako galapředstavení Pacina fascinující a jako celek právem policejní klasika. Každopádně i sám Lumet totožné téma zpracoval lépe (Prince of the City/Q & A). ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Za prvé působivý, komplexní a především naprosto realistický pohled do života newyorské policie a do obtíží boje s korupcí uvnitř ní. Za druhé a hodnotou srovnatelný - prokreslený, hluboký portrét nesmírně zajímavé osobnosti, pravého Franca Serpica, který se rozhodl, že jako policista je tu pro všechny, a že při potírání zločinu by měl začít přímo mezi svými kolegy. To jak se této role Al Pacino zhostil, jak se dokázal do skutečného Franca Serpica převtělit, je obdivuhodné a není divu, že právě tento film z něj udělal hvězdu. Zářil sice již v Kmotrovi, avšak to byl především film Marlona Branda či Francise Coppoly, tady však své mistrovství předvedl načisto a neoddiskutovatelně se tak zařadil mezi nejlepší herce své doby. V letech 1970-1972 bylo natočeno 18 filmů o newyorských policistech, vesměs nerealistické nesmysly, tento film byl první, který ukázal, že nezáleží na počtu odprásknutých padouchů, nýbrž na příběhu a především opravdivosti samotného hrdiny. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Skvělej film s opravdu výborným Pacinem. Člověka až mrazí z toho jaký jsou policajti hajzlové a jak je Serpicův boj předem prohranej. Kdyby to byli mafiáni mohl by je oddělat ale policajty ne. Ještě jednou musím napsat že Al Pacino je prostě opravdu výbornej herec. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Al Pacina začínám obdivovat čím dál tím víc. Nedávno Kmotr 3, teď Serpico a další úžasný do nejmenšího detailu uvěřitelný výkon. Obdivuju obrovskou morální sílu Franka Serpica a nejvyšší hodnocení uniklo tomuto filmu jen o kousek... ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Dalsi spickovej Lumetuv film. A opet mi prislo dane tema, ktere je uz dost ohrane, originalne natocene, tak jako v pripade Psiho odpoledne. Al Pacino je tu opet jako v 99% svejch filmu naprosto senzacni, skutecne mu verite, ze je vystrasenej a zaroven nasranej praskac, i kdyz se v prubehu celyho filmu nevyresilo, proc vlastne nebere uplatky a tvurci to sfoukli tim, ze je proste cestnej, ale budiz. I kdyz je film docela pomalej a akce tu je jen minimum, tak je napinavej od zacatku a do konce, hlavne diky tomu, ze na zacatku vidime, jak to dopadne a behem filmu se k tomu bodu dostavame, ale nastesti tvurci u toho neskoncily a kdyz dospel film do toho momentu, tak ve vypraveni pokracovali. Navic to zobrazeni korupce je naprosto perfektni. Mozna bych z filmu vyhodil poslednich 5 minut, kdy je Pacino v nemocnici, ty uz byli zdlouhavy, ale jinak si nemam na co stezovat. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Budeš jako všichni ostatní v tehdejší NYPD, tedy další bezpáteřní uprděnec, a nebo výjimečně poctivý a nezkorumpovatelný, tím pádem vysoce podezřelý a smrtelně v nebezpečí. Klasický případ čestný jedinec versus prohnilý kolektiv / celý systém. Poutá jak charakter a patová situace hrdiny, tak prostě hippie podivínský Al Pacino, postupně čím dál víc pod tlakem a bezradný. Divák se ani na minutu neodtrhne od hlavní postavy. Trefný dobový kontext: "The United States was plagued by the Watergate scandal, a punch in the face that left a lot of Americans with the need to reexamine themselves and their faith in the government and the rule of law." C&B (x) ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Don Quijote bojoval s větrnými mlýny a ty jej semlely. Nezkorumpovaný policista Serpico jde taky sám proti zdi úplatných kolegů i svých nadřízených. Al Pacino byl se svým jiskřivým přímým pohledem pro tuto roli jako stvořený. A drsný syrový příběh o stavu newyorské policie v 70.letech je velkým lidským i filmovým dramatem. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=LtTRYnsDH8Q ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Špičkový scénář a především skvělý výkon Al Pacina, jakožto představitele neústupného a zásaditého policisty Franka Serpica, dělá z filmu neopakovatelný zážitek. Sidney Lumet umí točit báječná krimi-dramata (minulý rok nám to dokázal snímkem Než ďábel zjistí, že seš mrtvej) a tímto filmem to dokázal asi nejlépe. Jeden z nejlepších a zároveň nejpravdivějších pohledů na zkorumpovanou policii. Není to úplně čistých pět hvězdiček, ale rozhodně kvalitní filmový zážitek, který mohu každému jen a jen doporučit...... ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Frank Serpico je takový policista, jakého si každý poctivý občan přeje mít. Poctivý, spravedlivý a hlavně neúplatný. Což vyžaduje obrovské morální zásady a statečnost, protože všichni jsou proti němu. Dokonce i jeho ženy ho opouštějí a on stále bojuje svůj osamocený boj. Velmi realistický snímek s mladičkým a už tehdy výborným Al Pacinem. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Al Pacino ve filmu podle skutečné události jako policajt, který zjistil, že "pomáhat a chránit" funguje v praxi trochu jinak. Vlastní pílí se dostává od pěšáka na kriminálku, ale setkává se jen s korupcí a rozhodne se s ní bojovat. Jeden z jeho nejlepších výkonů! Sidney Lumet jej posléze obsadil do Psího odpoledne (1975), kde zazářil snad ještě víc! ()

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Sidney Lumet: 1924 – 2011

Sidney Lumet: 1924 – 2011

10.04.2011

Když debutujete filmem ráže Dvanácti rozhněvaných mužů, je jasné, že vaše režisérská kariéra bude krasojízda. V případě legendárního Sidneyho Lumeta, který zemřel v sobotu 9. dubna ve věku 86 let, to… (více)

Reklama

Reklama