Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Frank Galvin (Paul Newman) je právníkem potácejícím se v hluboké osobní i profesní krizi. Jeho specializací by údajně měly být žaloby o odškodné vůči nemocnicím a doktorům, kteří svým jednáním způsobili těžké zdravotní následky či dokonce smrt. Zatím však své zákazníky marně shání v pohřebních síních a své neúspěchy léčí alkoholem. Starý přítel a vzor Mickey Morrissey (Jack Warden) se ho snaží přimět k rozumnějšímu životnímu přístupu a sežene mu též po delší době první významnější případ. Frank má rázem pro co žít a odhodlaně se pouští do takřka beznadějného boje proti uznávané nemocnici, respektovaným doktorům a jejich týmu právníků v čele s velezkušeným Edwardem J. Concannonem (James Mason)... V hlavní roli se měl původně objevit Robert Redford, avšak nebyl spokojen s tím, že by si měl zahrát alkoholika. (Pohrobek)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (155)

Durix 

všechny recenze uživatele

Novohollywoodská nálepka 'Sidney Lumet' znamená střet charismatických antihrdinských sympaťáků s byrokratickými institucemi. Vyprávění je pak zakořeněno v dualismu pramenícím z rozporu mezi svébytně motivovanými jedinci a dogmaty řízenými společnostmi. Neviňátko Sonny a prostory brooklynské banky, Howard Bayle a nestoudnost zpravodajských praktik a nyní alkoholik Frank, zlovolná soudní moc a... alkoholik Frank. Podobně jako Psí odpoledne a Network, i Rozsudek nabízí pohled na výsledek axiologicko-deontického konfliktu obou entit, nicméně tak dělá daleko skromněji než jeho předchůdci. Frankův nejnebezpečnější nepřítel je totiž on sám a jeho jedinou zbraní je možnost vzchopit se.___ Z tohoto důvodu Lumet pracuje se žánrovým schématem soudního dramatu jakožto skeletem, jehož primární funkcí je udržet onu formální skládanku pohromadě. Pozadí v podobě soudní linie dominuje posílená subjektivita a existenciální tetelení ve stylu TAXI DRIVERA či ROZHOVORU; proces vyprávění nevyužívá komunkativnostní hry k dynamizování právnického souboje, neb zatajování informací je vázáno téměř výhradně na postavu Franka; osnova vyprávění se na místo řetězení zvratů a zodpovídání podurčených otázek týkajících se žaloby soustředí na vývojový vzorec Newmanovy postavy a centrem fabulovaných událostí je pouze minulost stále sympatičtějšího alkoholika.___ Vnitřní proměna Franka Galwina a její vnější ozvěny (sklenice whiskey měnící se v hrnek kávy, postupné shazování obleku coby kazajky, stále umírněnější herectví a nahrazení sevřenosti baru otevřenými prostory kanceláře) je k tomu všemu radost pozorovat, neb na rozdíl od cynictějších amerických filmů nabízí pozitivní rozuzlení. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Amerických filmov zo prostredia súdu som videl toľko, že niekedy mám dojem, že súdiť sa je jedna z najobľúbenejších činností Američanov. Aj filmov, v ktorých osamelý a handicapovaný (vek, alkohol atď.) právnik stojí proti poisťovacej, tabakovej, chemickej, či zbrojárskej korporácii a bez es v rukáve sa zúfalo snaží presvedčiť porotu o svojej pravde. Preto nechápem sklamanie niektorých užívateľov, ktorým chýbalo veľké, nečakané prekvapenie. Keby bolo, budú tvrdiť, že ho predvídali už počas úvodných titulkov. Takže tadiaľ cesta nevedie. Tento film je postavený na Paulovi Newmanovi a bola to vynikajúca voľba. Sidney Lumet je v právnickej problematike zorientovaný a v prostredí súdnej siene sa pohybuje s virtuozitou suveréna. Film mi vôbec nepripadal zdĺhavý, aj keď som ho sledoval v neskorých nočných hodinách. Mal som pri ňom pocit, ako dieťa pri sledovaní rozprávky, keď celý čas drží palce kladnému hrdinovi a veľmi si praje, aby to všetko dobre dopadlo. Preto tie štyri hviezdičky. Päť by som dal iba vtedy, ak by tam okrem Paula Newmana bolo ešte niečo iné, čo by som si na dlhú dobu zapamätal a spojil s týmto filmom. Ale také tam nič nebolo. ()

Reklama

Listeroman 

všechny recenze uživatele

Paul Newman exceluje v roli právníka, který přišel o iluze a topí své problémy v alkoholu. Soudní tahanice je zajímavá, nepředpovídatelná a uvěřitelná. Sem tam se objevují celkem silná moudra a myslím si, že Rozsudek si tím zachovává i jakousi nadčasovost. Sidney Lumet nehraje příliš na divákovi emoce a nechává filmu plynulý spád. Asi proto mě příběh tolik nestrhl, i když je celkem napínavý. O něco lepší vyprávění příběhu a snad i výraznější hudba by určitě pomohla. Pořád je to ale hodně dobrý film, který prostě jen netlačí na pilu, jako třeba Philadelphia (1993) nebo ...And Justice for All (1979). Je škoda, že se režisér nevěnoval více do hloubky postavy Franka Galvina, protože Newman byl na to očividně připravený. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Přišel jsem pro Vaše peníze. Tady mám fotky, abych ty peníze mohl vzít. Ale nemůžu je vzít. Kdybych je vzal, byl bych ztracenej. Byl bych jen ... bohatej stíhač sanitek." Zásadoví právníci to nemají v džungli paragrafů lehký a já jim fandím. Fandil jsem tedy i panu Galvinovi, ale až u soudu. Do tý doby byl totiž tragickej a já jsem chtěl v depresi roztrhat všechny svoje právnický diplomy. Pak mi ale došlo, že žádný nemám. Jenže ono fakt není moc zábavný sledovat příležitostně abstinujícího advokáta, kterýmu klienti nevěří, obhájci odklízejí svědky a ani milenka mu nepofouká bebíčko. Naštěstí je tu soud, kterej sice není spravedlivej, ale dává naději na spravedlnost. Galvine, rozbal to! Panák na tebe čeká a já si asi dám taky jednoho na oslavu toho, že jsem to v půlce nevypnul. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Chudobní prehrávajú, bohatí - zaštítení advokátmi, odbavujúcimi sa na formálnych pochybeniach a takom výklade zákona, ktorý ide úplne mimo logiky sedliackeho rozumu, ale zato je gramaticky, historicky a logicky presný - tí vyhrávajú. Súdna rozprávka o možnosti nápravy upadajúceho alkoholika - advokáta sa divákov snaží presvedčiť, že spravodlivosť občas naozaj oslepne a všetky tie vykudrlinkované kľučky ostrieľaného právnického tímu veľkej advokátskej kancelárie dokáže pokoriť úporná snaha posledného spravodlivého, i keď životom a predchádzajúcimi skúsenosťami zomletého ochľastu. Ale veď prečo nie, rozprávka, ak je vyrozprávaná pútavo, je fajn. ()

Galerie (50)

Zajímavosti (15)

  • Časopis Empire zařadil snímek v žebříčku 500 nejlepších filmů všech dob na 254. pozici. (Terva)
  • Natáčení probíhalo v New Yorku a Bostonu. (Rocky62)

Související novinky

Pacino, Mortensen a Travolta v jednom filmu

Pacino, Mortensen a Travolta v jednom filmu

16.05.2023

Oznamování velkých projektů těsně před začátkem festivalu v Cannes pokračuje a po novince Rona Howarda tak dostáváme zprávy také o chystaném a poměrně unikátním filmu amerického režiséra a dramatika… (více)

Reklama

Reklama