Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Za deštivé noci poskytne železniční hlídač nocleh elegantnímu cestujícímu, kterému ujel vlak. Když je hlídač odvolán do služby, zůstane George, jak se cestující jmenuje, s jeho dcerou Andreou v domku sám. Na Andreu mladý světák velmi zapůsobí a ještě téže noci mu dívka podlehne. Ráno George odjede. Andrea po čase zjistí, že čeká dítě. George pokračuje ve městě ve svém nevázaném životě a stýká se důvěrně především s vdanou paní Gildou. Když dostane od hlídačovy dcery dopis, že je těhotná, pošle jí peníze. Andrea odjede do města, aby tam tajně porodila. Dítě se však narodí mrtvé. Andrea se později provdá za muže, který ji zachránil na opuštěné cestě před znásilněním. Andrea mu dala vlastní krev pro nutnou transfuzi po zranění, které mu násilník způsobil. Jednoho dne se náhodou ve společnosti svého manžela setká s Georgem, který ji začne znovu svádět. Záhy se i v mladé ženě probudí znovu dřívější touha, opouští manžela a chce odejít s Georgem... (ČSFD)

(více)

Recenze (118)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Původně jsem k tomu měl výčitky, posouvá se to totiž celkem pomalu, ale když nad tím přemýšlím, je to jediná výtka kterou mám. A navíc němé filmy člověk musí hodnotit s určitým ohledem. Když ale pominu tohle mínus, tak musím říct, že jsem byl celý film naprosto fascinovaný. Zápletka je jednoduchá a přitom chytře promyšlená a rozhodně dokáže zaujmout. Postavy jsou taky dostatečně promyšlené a jejich osud mě zaujal. A filmařská stránka mi přišla absolutně dokonalá, především práce s kamerou, na které je znát, jak je každý jednotlivý záběr vypiplaný do detailů, jak si kamera krásně hraje s detailními záběry pohybů rukou nebo tváře, jak se zde pracuje s kompozicí obrazu a taky jak to celé má svou okouzlující a stále podmanivou poetiku... Fakt, krásný kus filmařiny. A líbila se mi i ta práce s mezititulky, třeba když bylo potřeba něco zdůraznit. Vlastně mě to nadchlo tolik, jako kdysi Faust od Murnaua, takže s tím filmem nemůžu být nespokojený. Tak trochu jsem doufal, že by se mi to mohlo líbit a naštěstí jo, dokonce jsem i nadšený. Co můžu podle Erotikonu soudit, Macahtý měl určitě talent, takže se někdy podívám i na jeho další filmy. Jinak doporučuji velmi krátký, ale dost výstižný komentář uživatele belldandy, který hezky popisuje poetiku v jedné scéně tohoto filmu. Za mě spokojenost fakt velká a až příště půjdu do Baru, který neexistuje a dám si Erotikon, tak budu moct zavzpomínat na tenhle úžasný film :-) Čím víc nad ním přemýšlím, tím víc se mi líbí. 5* ()

bartias 

všechny recenze uživatele

Tehdejší odvážnost dnes vyloženě archivního černobílého němého dramatu spíš než v "erotických" scénách spočívá v příběhu o dívce, která se nechá svést a následně zmizí ve víru velkoměsta, jenž ji zas a znovu pokouší. Z některých scén tryská dramatičnost i po několika desetiletích v době, kdy se synonymem dramatu staly mnohem dynamičtější filmové postupy. Měl jsem možnost vidět Erotikon s živým hudebním doprovodem elektronicko-jazzového projektu Forma a stálo to zato. ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Nemohu souhlasit s názory mnohých zahraničních i domácích filmových historiků, že by toto dílo režiséra Gustava Machatého mělo být vrcholným výtvorem československé němé kinematografie. Nicméně se jedná o film, který měl ve své době ze všech u nás vyrobených snímků největší ohlas za hranicemi, vysvětlitelný nejen přitažlivým názvem a obsahem, ale i zdařilým režijním zpracováním. Machatý sledoval totiž pozorně hlavní proudy světové kinematografie a dovedl s velkým smyslem pro vnější efektnost obratně přizpůsobit zkušenosti druhých vlastní vizi. V podstatě banální příběh o svedené dívce a nezodpovědném světákovi se Machatému podařilo úspěšně proměnit v lyricky jemné melodrama plné důmyslných metafor a snových obrazů (jedna z vrcholných prací kameramana Václava Vícha). Hlavní role byly obsazeny atraktivními zahraničními hvězdami (Olaf Fjord, Charlotte Susa a Luigi Serventi). Jihoslovanská kráska Ita Rina zde zažila svůj první velký triumf, který za necelý rok zopakovala v dalším mimořádném filmu Karla Antona Tonka Šibenice. Premiéra němé verze se uskutečnila v únoru 1929 v Karlových Varech a pražská následovala až o rok později v lednu 1930. Tato časová propast pak stojí za dobovým komerčním neúspěchem. Rozmach zvukového filmu a nové nároky na výrobu celovečerní hrané tvorby znemožnily slávu řadě pozoruhodných děl z přelomu dvacátých a třicátých let. Machatého velkolepý film se však navždy zařadil mezi nejpozoruhodnější díla světové kinematografie a pro mnohé tvůrce budoucích věků se stal fascinující inspirací. A není nakonec život o tom, že se dvě kapky spojí v jednu velkou? ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

První český němý film co jsem viděl, a nedopadlo to vůbec špatně. Příběh by obstál i dnes, vizuální stránka je jak už je zvykem hodně dobrá. A režisér se taky nemá za co stydět. Hlavní herečka je pěkná i podle dnešních měřítek a vůbec celej tenhle film je good. Líbil se mi i dobře vypointovanej konec. ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Erotikon je na svou dobu nevídaným a průkopnickým filmem - tematicky i stylisticky - neboť vedle tabuizovaných motivů a témat nabízí i množství technicky dobře zvládnutých scén. Machatému se podařil natočit film, jenž i po dlouhých dekádách budí respekt a je stále divácky poutavý. Jeden z nejlepších filmů němé československé kinematografie, na který může být náš malý národ vskutku pyšný. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (11)

  • Československá cenzúra odporučila vystrihnúť scénu, kde prebieha pôrod, avšak tvorcom sa ju podarilo zachovať. (Raccoon.city)
  • V letech 1993–1995 byl film rekonstruován a technicky restaurován. Jako nový autor hudby byl přizván Jan Klusák. (sator)

Reklama

Reklama