Režie:
Terrence MalickScénář:
Terrence MalickHudba:
George Aliceson TiptonHrají:
Martin Sheen, Sissy Spacek, Warren Oates, Ramon Bieri, Alan Vint, Gary Littlejohn, Terrence Malick, Charlie Sheen, Emilio Estevez, Gail Threlkeld (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1959, Kit (Martin Sheen) zavraždil několik lidí a jeho nová přítelkyně Holly (Sissy Spacek) byla při tom. Aby unikli trestu, prchají přes Jižní Dakotu a Montanu a předstírají, že se nic nestalo. Pocit viny je však příliš velký a dokáže pronásledovat na každém kroku. Zapadákov je první ze tří významných filmů scenáristy/režiséra Terrence Malicka (Nebeské dny, 1978 a Tenká červená linie, 1998) inspirovaný skutečným, děsivým příběhem vraždění na americkém středozápadě roku 1958. Malick nápaditě proměňuje příběh do provokativní studie lidí odcizených od běžného života. Krásně natočený a nezapomenutelně zahraný, to je filmová pouť Zapadákovem. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (221)
Režijní debut Terence Malicka Zapadákov je filmem, jakému po technické stránce určitě nelze nic vytknout. Ale za sebe mu nemůžu dát příliš vysoké hodnocení, neboť mě navzdory napínavému ději nedokázal příliš oslovit. Ale zejména mě vůbec nepřesvědčil herec hlavní role (Martin Sheen), který podal naprosto sterilní až monotónní výkon, úplně bez emocí i v těch nejvypjatějších chvílích (např. závěrečný dialog s Holy) a osud jeho postavy mě brzy přestal zajímat. Naopak Sissy Spaceková byla již v pouhých 24 letech tou výjimečnou herečkou, jíž věříte ten smutek, strach, lásku i nerozhodnost snad z každého jejího pohledu. Říkám si jaká škoda, že po vnucujícím se nápadníkovi Kitovi o něco dřív nevystřelil Holy otec, M. Sheen by tak brzy zmizl ze scény a štafetu na místo něj převzal Warren Oates, na něhož jsem se tady těšil, ale nakonec se na scéně zdržel až žalostně málo. Vedle Sissy S. pak nejvíce oceňuji ještě vizuální stránku plnou pěkných poetických záběrů v různorodých exteriérech, která dokázala tento (navzdory zajímavé úvodní půlhodině) více méně obyčejný „zabijácký“ film povýšit alespoň v jedném aspektu na něco neobyčejného. [60%] ()
V dekádě mezi Bonnie a Clyde a Takovými normálními zabijáky debutoval právě ryze spirituální režisér Terrence Malick. Už tehdy hledal Boha kombinováním zkoumání existence Zla (Ďábla) a tvůrčí oslavy krásy přírody, optikou velkého režiséra dvou základních konstant tohoto světa. Velmi zajímavá road movie Dostojevského střihu, ovšem pozorovaná jaksi nezúčastněně, z dálky, bez angažování se, navíc zločin tu neprovází pocit viny. Zvláštně romantický film se silným mužským hrdinou a neopomenutelným ženským prvkem, v němž muž je hybatelem děje a žena naivně smýkaná a přispívající uchopení filmu svým vnitřním monologem (kterýžto umělecký prvek použil i ve svém dalším filmu Nebeské dny). Velkou část prožitku pak tradičně tvoří opravdu vynikající hudební složka. ()
Působivý Malickův debut na který si sám napsal velice dobrý scénář o dvojici protichůdných lidí a jejich společné cestě před spravedlností, která je tíží. Kit po vzoru svého hrdiny Clydea a Holly, která jen nečinně přihlíží bez vlastního uvažování s ním po boku. Zajímavé přírodní kontrasty s psychikou hlavní postavy na mě udělali dojem, stejně jako vedení kamery s použitou situační hudbou. [8/10] (Badlands, Pressman-Williams) (Barevný /// Produkce: Jill Jakes, Terrence Malick, Edward R. Pressman, Louis A. Stroller /// Scénář: Terrence Malick /// Kamera: Tak Fujimoto, Stevan Larner, Brian Probyn /// Hudba: Gunild Keetman, James Taylor, George Aliceson Tipton, Carl Orff, Erik Satie) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Martin Sheen tam všechny frajersky zabíjí a má divnou holku, který je všechno jedno. V celym filmu je kladenej velkej důraz na přírodu, ale to neznamená že je to nějaká ekologická agitka. Na konci je super honička s takovejma oldschool kárama. Dostávalo mne, že když Sheena na konci chytěj, tak se s nim ty policajti kamaráděj a dobrácky spolu kecaj :) Dnes by to už natočit nešlo. ()
Poměrně zajímavá road movie, od známého, ale mnou ještě neprozkoumaného, Terence Malicka. Přestože jsou tu hybatelem děje dvě silné emoce, láska a strach z polapení, zůstává snímek překvapivě emočně plytký. Neklade důraz na děj, ale na jednotlivé záběry, dění sleduje nezaujatou optikou, nehodnotí, a ve všem jakoby hledal kouzlo, či možná lépe řečeno poetičnost okamžiku. Bez zajímavosti tu není ani přístup k postavám, kdy směr udává muž, ale příběh vypráví nezkušená dívka, která o sobě tvrdí, že skáče tak jak on píská. Její hlas se pak stává stejně jako kamerové proplouvání krajinou a hudební doprovod součástí audiovizuálního celku díla. ()
Galerie (56)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (30)
- Na filmu se podíleli tři kameramani. Stevan Larner nahradil Taka Fujimota, který předtím nahradil Briana Probyna. (Borrtex)
- Když Kit (Martin Sheen) a Holly (Sissy Spacek) procházejí vlakem, je vidět i lokomotiva značky Amtrak. Ta šla však do provozu až roku 1974, zatímco film se odehrává v roce 1959. (J.A.K.)
Reklama