poster

Nebeské dny

  • USA

    Days of Heaven

  • slovenský

    Nebeské dni

Drama / Romantický / Poetický

USA, 1978, 94 min

Režie:

Terrence Malick

Scénář:

Terrence Malick

Producenti:

Harold Schneider

Střih:

Billy Weber

Kostýmy:

Patricia Norris
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Kimon
    ***

    Jistě, režisérsky se jedná o zajímavě a nevšedně pojatý příběh. ALE! ... jak už jsem si kdesi tady v komentářích přečetl, snaha o nádherné romantické záběry přírody zcela vytlačuje děj samotný, spád a nakonec i souvislosti. Střih tohoto snímku byl alespoň pro mě natolik nekompaktní, že jsem chvílemi ztrácel přehled o postavách, ději i dílčí myšlence. Dokonce jsem chvílemi zvažoval, zda mi nepřeskakují při přehrávání DVD jednotlivé kapitoly. Ano, až na tolik se mi ten konečný sestřih zdá děravý. Richard Gere, coby mladík v jedné ze svých prvních rolí zahrál jistě velmi slušně a přesvědčivě, ale to pro mě není dostačující argument, abych ohodnotil tento snímek větším počtem hvězdiček. Pravda, ty nádherné snímky amerických plání, zvlněných obilných lánů či zapadajícího slunce jsou opravdu dech beroucí a myšlenka, chcete-li poselství filmu, má také svou nespornou hodnotu. Jen ten střih to celé pokazil.(22.1.2010)

  • berg.12
    ***

    Saint-Saënsova skladba Akvárium působí na americké stepi asi jako hudba Lawrence z Arábie v podmořském dokumentu. Na hlubší smysl toho výběru jsem nepřišel a dokonale mi to ruinuje zážitek z celého filmu. Pokud bych měl jmenovat dobré filmy se špatnou hudbou, Malickovy "Nebeské dny" by byly mezi prvními.(26.3.2011)

  • Madsbender
    ***

    Ľahko vidieť, ťažko hodnotiť... Bezdejovosť zvádza k obdivovaniu pozoruhodných obrazov a pokojných scenérií, ktoré sa stávajú ťažiskom pre napasovanie príbehu amerických nomádov do časových, avšak v zásade vzhľadom na univerzálnosť metafory a ústrednej myšlienky nepodstatných reálií. Pre Malicka sú prérie, pláne, lesy a údolia svätyňou, do ktorej sa utiekajú jeho postavy v akte rebélii voči spoločnosti pred dôsledkami svojho konania a pokúšajú sa o harmonické súžitie s prostredím. Príbuznosť s debutovým Badlands je nepopierateľná ako v posvätnej úcte, ktorú Malick prechováva k prírode, tak v skutočnosti, že sa v zásade jedná rovnako o mierne poeticky ladenú road movie, v ktorej sa podobný hrdinovia snažia podobným spôsobom nájsť šťastie, od ktorého ich oddaľujú podobné prekážky a útrapy. A predsa sú Days of Heaven paradoxne priamym protipólom prvého Malickovho filmu. Tam, kde nás na počiatku Badlands rozprávač zoznamuje s postavami, ktorým je predurčené vydať sa na spoločný útek, tam sa s Billym, Lindou a Abby spoznávame už na cestách, ktoré sa započnú tragédiou. Ďalší významný rozdiel si môžeme všimnúť medzi ústrednými romantickými mužskými antihrdinami. Skúsený, ale idealistický Kit (model malickovského "rebela bez príčiny") sa necháva riadiť osudom a násilie berie ako krajnú nevyhnutnosť, ktorej sa snaží vyhýbať, ale na druhú stranu ju neváha v pravej chvíli použiť a ako príjemný mladík, ktorý si z ničoho nerobí veľkú hlavu a má veľké sny, akým sa z času na čas oddáva každý si dokáže získať divácke sympatie. Na druhú stranu tvrdý, neúprosný Billy (bezvýznamné, nahraditeľné koliesko v stroji) má sklony k násiliu a miestami nezvláda situáciu, v ktorej dáva voľný priechod agresii a je to človek s plánom, ktorý postupne nadobúda jasnejšie kontúry. V Badlands sme svedkami nádhernej cesty za slobodou, ktorá ani v závere nepristupuje na pravidlá klasickej hry Hollywoodu, ale necháva sa unášať na vlnách pozitívneho posolstva, je ukončená a nevyznieva do prázdna. Days of Heaven je film, ktorý nezačína, ani nekončí, v jeho centre je milostný trojuholník postavený na lži a pretvárke ako priama opozícia voči čistote prírody. Je to ten typ filmu, hovoriaci o citoch, ktoré diváka nezasiahnu, o dejoch, ktoré si plynú vo svojej nepopierateľnej všednosti, o kontrapunkte s jasným vyústením. Ani čarokrásne melódie Ennia Morriconeho nezakryjú fakt, že postráda okamih, ktorý by šiel naproti divákovi, podal mu ruku a previedol ho všetkou tou nádherou tak, aby to dokázal vidieť z jeho perspektívy. Navyše Richard Gere mi tu rozhodne NEBOL sympatický a Brooke Adams nepovažujem za práve najkrajšiu, takže si moju pozornosť uzurpoval Sam Shepard. Opäť film, ktorý ide úplne mimo mňa. Dejovejší Badlands so zaujímavejším vyústením pre mňa zostáva zďaleka neprekonaný. 55%(5.7.2014)

  • LiVentura
    ***

    Trochu snad kýčovité tou světovou hudbou v pozadí, dlouhými nekončícími lány s obilím a krásnými milenci...?! :-( Byl jsem zklamán tímto filmem.(14.8.2011)

  • cheyene
    ***

    Místy krásně poetický snímek, jehož děj mě však nezaujal natolik, abych měl chuť si jej ještě někdy pustit, nebo aby ve mně zanechal nějakou hlubší stopu. Ke 3* napomáhá hudba dvou velikánů - Morricone a Saint-Saëns - herci a prostředí.(9.1.2014)

  • - Návrhářka kostýmů Patricia Norris vyráběla dobové oblečení z použitých látek a starých oděvů, aby kostýmy herců vypadaly co nejpřirozeněji. (Aelita)

  • - Roli Billa odmítli Al Pacino i Dustin Hoffman. John Travolta se ucházel o roli Billa a napokon ji i vyhrál, ale televize ABC jej neuvolnila z natáčení Welcome Back, Kotter (1975). (HellFire)

  • - Exteriéry se natáčely v Albertě v Kanadě. Jack Fisk vyrobil venkovní kulisy z překližky, včetně farmářova domu. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace