Režie:
Louis MalleKamera:
Henri DecaëHudba:
Miles DavisHrají:
Jeanne Moreau, Maurice Ronet, Georges Poujouly, Yori Bertin, Iván Petrovich, Elga Andersen, Jean Wall, Lino Ventura, Charles Denner, Jean-Claude Brialy (více)Obsahy(1)
Jedna noc a jeden dokonale připravený zločin. Julien Tavernier, bývalý důstojník cizinecké legie, využívá své zkušenosti v práci pro firmu, jejíž činnost je úzce spjata s politickými zájmy a surovinami. Je milencem manželky šéfa společnosti, se kterou se dohodnou, že jejího muže zavraždí. Zločin je dokonale připraven a vše vychází podle plánu, ale stačí jediná maličkost aby...
Film Výtah na popraviště režiséra Louise Malla přináší divákům jedinečný filmový zážitek. Vypráví obrazem, atmosférou, hudbou a hereckou tváří tak, jak to dokáže jen málokterý film. V černobílém obraze klasika filmové kamery Henriho Decae prochází noční Paříží chladná Jeanne Moreauová za zvuků tesknivé hudby Milese Davise a připomíná nám, jakým čarovným způsobem dokáže film vyprávět.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (96)
„Trochu zábavy na cizí účet neuškodí.“ To si nejspíš řekli scénáristé, svorně se objali a poté se, opojeni vlastní imaginární mocí, vyřádili na nebohých postavách, které jsou stíhány jedním krutým žertíkem prozřetelnosti za druhým. Opravdu škodolibý film. Ovšem ani škodolibost nemusí být nutně na škodu. Vždyť každý ví, že i v reálném životě má osud často hodně drsný smysl pro humor... ()
Predchodca klaustrofobických thrillerov? Bohužiaľ výťah je jediná vetva príbehu, ktorá normálne funguje. Mladá zlodejská dvojica sa správa debilne a o vnútorných monológoch zamilovanej milenky vraha ani nehovorím. Ako krimi to nakoniec celkom zafunguje, samozrejme v rámci vtedajšieho roku vzniku filmu. ()
Francúzski vrahovia robia jednu chybu za druhou, polícia je natoľko zbŕkla, že si ani poriadne neoverí totožnosť vraha, novinári sú natoľko neprofesionálni, že prvého podozrivého dajú hneď na prvú stránku novín. Ešte že je tu Columbovsky ladený komisár Lino Ventura, ktorý cíti, že tu niečo nesedí a vďaka scenáristovi prípad elegantne na konci vyrieši. Máme tu lano, ktoré opúšťa prekvapivo ihrisko napriek tomu, žeby sa mohlo jednať o usvedčujúci dôkaz, podtext ohľadom zarábania peňazí na vojnových zločinoch, čiže je potom otázne, nakoľko je spáchaná vražda amorálna. Pekne to odsýpa a ústredný nápad je na krimi originálny, takže celkovo vysoká spokojnosť. Ešte na margo toľko omielaného nelogického chovania postáv, keď strávim noc vo výťahu, tak si ráno neobjednám veľkú kávu a jedlo, ale najskôr pol litra vody. ()
Námet je zaujímavý, no ten štýl, akým to bolo natočené, pôsobil dosť zúfalo. Herecké výkony mdlé, či už ide o mladý párik, ktorí sú po spáchaní vraždy kľudní, ako keby mali za sebou nedeľný obed, ale aj o bezcieľne bloumajúcu Jeanne Moreau s hroznými vnútornými monológmi. Dialógy nie sú o nič lepšie a často filmu chýba spád a tak viac nudí, než drží v napätí. ()
Vynikající námět i přesvědčivé herecké výkony, bohužel trošku tomu chybělo temnější rozvinutí zápletky. Prostě to dopadlo podle očekávání a myslím, že je to škoda, mohl z toho být pěkně napínavý film noir. Nicméně výkon Jeanne Moreau byl výborný a film celkově řadím k těm zajímavějším z francouzské kinematografie. ()
Galerie (46)
Zajímavosti (37)
- Julien Tavernier (Maurice Ronet) a Florence Carala (Jeanne Moreau) sice tvoří ve filmu pár, ale nemají ani jednu společnou scénu. (Epistemolog)
- Malle vnímal prácu na filme ako cvičenie, počas ktorého bol rozpoltený medzi nesmiernym obdivom k Bressonovi a pokušením nakrútiť hitchcockovský film. (Biopler)
- Film býva označovaný ako prelomový kvôli technickej stránke. Režisér prešiel praktickým školením, keď asistoval najvýraznejšiemu francúzskemu štylistovi Bressonovi na snímke Un condamné à mort s'est échappé (1956). Hneď za tým ako spolurežisér na Le monde du silence (1956) spolu so Cousteauom. Tieto skúsenosti zúročil a spolu s kameramanom Decaeom sa odvážne rozhodli nakrútiť nočné exteriéry na nový materiál Tri-X bez dodatočného osvetlenia a snímali Moreau len vo svetle výkladov a neónových reklám. Výsledok je drsná, no autentická kvalita vizualizácie veľkomesta, na ktorú nadviazali režiséri novej vlny. (Biopler)
Reklama