• kingik
    ***

    Kdyby byl Evžen Macík poctivý a peníze z loupeže vrátil, tak jak se sluší a patří, nemusel se dostat do oplétaček se zákonem. Jedna vykradená spořitelna, kufr s půl milionovým lupem, lupič nešika, jehož zradily schody a tovární dělník a záletník Evžen, kterému kufřík s lupem přistál přímo u auta, když čekal na svoji milenku pracující v místní restauraci. Evžen se už zřejmě nechtěl hrbit u ponku ve fabrice a konečně jednou svoji rodinu finančně zajistit. Jenže ouha. Lupič chce svůj lup zpět a Evžen je v tom až po uši, nedůvěřivou kriminálku má v závěsu a nervozita z prozrazení každým dnem stoupá. Režisér Július Matula pracoval se zajímavým námětem, ale s nepříliš propracovaným scénářem, v němž bylo hodně logických zádrhelů. Předně nebylo jasné, jak lupič Evžena vypátral, a kde si na něj sehnal telefonní číslo, aby mu vyhrožoval. I hrdina se choval mnohdy iracionálně. Peníze nejdříve ukryl ve sklepě, pak do úschovny balíků. Občas film pokukoval po tehdejším "americkém" stylu, který v českém prostředí vyvolává smích. Budiž tenhle pokus připočten k dobru filmu, protože v polovině osmdesátých let se podobně laděné krimi snímky ze zámoří sem vůbec nedostaly, a tak se film pokusil o vlastní náhled na tento zjevný nedostatek v tehdejší bídné distribuci. Herci byli ve svých rolích uvěřitelní. Jiří Bartoška jako lamač srdcí na potkání a muž v zoufalé situaci naprosto ideální volba, František Němec jako kriminalista budící respekt spolu s týmem tvořili solidní mrazivou hrozbu pro hrdinu, Josef Velda v roli lupiče nasadil zavilý výraz, a jako určitý sex symbol českého filmu osmdesátých let nesměla chybět Stanislava Bartošová v roli Macíkovy manželky. Miro Žbirka zněl v každém baru, kam film zavítal. Zkrátka osmdesátá léta a jejich specifická atmosféra, kterou žádný z dnešních filmů navozující tehdejší dobu, nenavodí. Film se neubránil naivních scenáristických postupů, ale rozhodně to není blbý film. V počáteční polovině má napětí a hrdinu, o kterého se divák i bojí a v podstatě mu nepřeje nic zlého, ačkoliv se ocitl v mezní situaci svojí vlastní vinou. Neurovnanost a nevyváženost byla charakteristická pro českou filmovou tvorbu let osmdesátých, ani tomuto filmu se tento nešvar nevyhnul. Svoje určité kvality však tím tohle krimi neztratilo. A na rozkolísaném drátě drželo slušný balanc. Zvolna začalo padat až v poslední třetině filmu, kterou považuji za nejslabší. Jinak celkem koukatelné. 60%(12.10.2013)

  • Big Bear
    ***

    Kriminálka ničím nevybočující z balíku podobných filmů z let osmdesátých. Bartoška šlohne prakticky zcela náhodou zloději tašku plnou pětistovek s partyzány coby náhodný svědek přepadení spořky. Za nedlouho kdosi volá a chce kupodivu tašku s prachama zpět. Jirka se ale nadité tašky hned jen tak vzdát nechce a stupňující se žádosti nebere moc vážně. Pak se ale začne střílet i unášet a to už jde do tuhého. Nezbývá nic jiného než přikvačit pro pomoc na VB, tam ale samozřejmě o schované tašce nic neřekne... Bohužel o lupu ví ještě někdo, kdo nakonec Bartoškovi zle zavaří. Inu není nad pomoc v nevhodnou dobu! :-). Tři kapky žíraviny. * * *(2.11.2015)

  • Tosim
    ***

    Mě taky skoro všechny socialistické detektivky připadají hodně nudné. Nápad je to zajímavý, zpracování v podstatě normální. Jen v závěru se leccos pohne dopředu a i tempo je rychlejší a dynamičtější. Prostě ten nápad "zdvojení", abych tak řekl, je více než dobrý.(20.8.2004)

  • argenson
    **

    Nápad jistě není originální, ale dal se z něj vykřesat famózní thriller. Tohle se ale drží příliš při zemi, je to takové moc české a momenty překvapení jsou servírovány tak softly, že nepřekvapí skoro nic. Navíc předčasně zestárlá Helga Čočková nezapadá do představy svůdné milenky (ale režisérova manželka si v tom musela zahrát, to jistě každý pochopí). Plusové body jen za Jiřího Bartošku, jehož psychické vypětí a kruhy pod očima jsou velmi věrohodné.(17.1.2009)

  • Radek99
    ***

    Celkem průměrná dobová kriminálka. Drobnosti, které přispívají k autenticitě - hlavní hrdina poslouchá v soukromí hudbu anglické provenience (i když ji má ve skutečnosti na svědomí vynikající a dnes v Česku bohužel polozapomenutý Dežo Ursiny). Scéna zatýkání ozbrojeného lupiče ve výtahu byla tak absurdně neuvěřitelná, že mohla být i dobově pravdivá...elitní zásahová jednotka VB 80. let, to byli celkem opravdu komici...na to, že podobné filmy měly primární úkol propagandisticky zviditelnit pozitivní práci Veřejné bezpečnosti...(12.10.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace