Obsahy(2)
Snímek volně inspirovaný skutečným příběhem sériového vraha Henryho Lee Lucase sleduje Henryho a jeho spolubydlícího Otise, bývalého parťáka z vězení.Mnohé z jejich vražd jsou považovány za ty nejbrutálnější,jaké kdy byly ve filmu natočeny... Henry je ztrápený tulák, který se bezcílně potlouká z místa na místo a s děsivou nenuceností páchá jednu brutální vraždu za druhou. Jeho nahodilé chování, které je pro něj příslibem relativní beztrestnosti, maří jakékoli pokusy policie dát si jeho četné zločiny do souvislosti a postavit jej před spravedlnost. Když Henry přijede do Chicaga, dělí se o dočasný domov se starým parťákem z vězení a jeho sestrou. Jakmile se svými spolubydlícími začne sdílet i svá tajemství a násilný životní styl, získá dva nové komplice – jejich porozumění však nemůže trvat věčně. (Cinemax)
(více)Recenze (212)
Tento film je ako kus surového mäsa, ležiaceho na zakrvavenom a mastnom mäsiarskom stole. Ale to mäso je z kvalitného býka, biologicky zdravé a keby sa dobre upravilo, bol by z neho luxusný steak. Lenže John McNaughton je béčkar, steaky nepečie a podáva ich surové. Henry je nízkorozpočtový psychologický shocker, sústrediaci sa na dialógy za kuchynským stolom, okolo ktorého sedia traja životní stroskotanci: jedným je hlúpučká holka bez prístrešku, druhým už od pohľadu odpudivý a mentálne vymletý redneck s pivom v ruke, a tretím introvertný týpek s pošahaným detstvom (debutujúci Michael Rooker), ktorý si spestruje život vraždami, pri (ani po) ktorých necíti žiadne emócie ani výčitky svedomia. Nejakým zázrakom tento nie práve rodinný film funguje, upútava divákovu pozornosť, vzbudzuje v ňom zvedavosť a snahu pochopiť postavy, ich konanie. A z lacného béčkového režiséra robí kvalitného undergroundového režiséra. Ak vás z psychologického hladiska fascinuje surové násilie vo filmoch a štve vás, že vo všetkých tých talianskych, španielskych a kadejakých iných nasty slasheroch je vám servírované v dementnej podobe, Henry bude filmom vašeho života. Celé Hanekeho Funny Games sú tu stlačené do jedinej niekoľkominútovej scény, kvôli ktorej mal film problémy s uvedením a certifikáciou prístupnosti. A nečudujem sa, je to fakt sila. ()
Bohužel.. Realistický look z počátku připomínal velice mrazivou, autentickou hrůzu, kterou vyvolávaly Poughkeepsie Tapes, avšak nakonec se Henry k oné atmosféře ani nepřiblížil. Michael Rooker určitě velmi solidní, ovšem ve výsledku to na mě prostě nefungovalo a nedostavil se strach, nýbrž nuda. Lehko předvídatelný závěr už jen dovršil mé zklamání - 40%. ()
Jeden z najkontroverznejších filmov všetkých čias , hlása dvd obal a ja mu musím dať za pravdu. Tak detailný portrét vraha som ešte nevidel. Napriek krátkej stopáži dokázal režisér podať mrazivý pohľad do duše vymletého človeka. Nevie čítať, ale techniku zabíjania a zahladenia stôp pozn á dokonale. " Nikdy nezabíjaj rovnakým spôsobom ani rovnakou zbraňou, policajti budú zmätení..." V jeho prítomnosti si nemôžte byť ničím istý. počtom zabitých sa nepochváli, ale že ich bolo dosť dáva najavo v dialógu za kuchynským stolom, kde rozpráva, že svoju mamu ubil na smrť pálkou, no po niekoľkých vetách zmätene dodá, že ju zastrelil..." Ale veď si vravel, že si ju ubil pálkou?"...Aha, vlastne hej..." Scéna rezania hlavy vo vani je silná rovnako ako celá scéna "nakupovania televízora". Hudba v scénach prenasledovania svojich náhodne vybratých obetí je mrazivá a znapokojujúca. Uznávam, že na rok výroby ide naozaj o dosť depresívny, provokatívny a ojedinelým spôsobom urobený film. 80%. ()
Nevím, co bych dříve viděl jako zcela pravděpodobné, zda najít v americké kinematografii 80. let něco jako „trezorový“ film nebo najít film o zabijácích, u kterého budu natolik pohlcen a natolik prožívat šok i nadšení současně, že sáhnu téměř bezvýhradně po plném počtu. Ale vzhledem k tomu, že už před půlrokem se mnou s podobným výsledkem zamával francouzský film Povolání vrah, tak spíše to první... Všem, který zde oslavovali předloňského (za mě jinak dosti trapného a laciného) Jokera coby něco úžasně výjimečného, kontroverzního a šokujícího, bych nechal na oplátku sledovat tento film. John McNaughton natočil hororový příběh volně inspirovaný skutečnými osobami zcela nekompromisním, undergroundovým způsobem, se silně realistickým až dokumentárním nádechem připomínající spíše evropský art. Ale přesto Henry jako film vůbec nenudí, naopak díky surové atmosféře vyvolávající punc autenticity si to podmaní diváka, aniž by se tvůrci snažili podbízet a jakýkoliv pokus o diváckou senzaci zde nahrazuje neotřele civilní vykřeslení postav samotářského Henryho i jeho otevřenějšího přítele Otise. Jejich vražedná i jiná úchylná počínání jsou prolínány těmi nejobyčenějšími situacemi a film se nebojí sklouznout dokonce do scén, v níž dění je nasnímané amatérskou rodinnou kamerou přímo jedné z postav. Nezapomenutelná zvrácená procházka nejen nočními ulicemi... „Tak se pojď se mnou projít.“ 90% ()
Syrové, pravdivé... neprůstřelné. "Trezorový" film, mapující několik dní v životě jednoho vraha a jeho přátel. Na rozdíl od běžných filmů o psychopatických sériových zabijácích, tenhle se liší celým svým pojetím - hlavně hlubokou psychologickou studií vraha i jeho okolí, vynikajícími hereckými výkony a naprostou uvěřitelností. John McNaughton byl nejen režisérem, ale také spoluscénáristou a podílel se i na skvostně mrazivé hudbě. Není divu, že si tenhle film pobyl pěkných pár let v trezoru. Od většiny prvoplánových a senzacechtivých "vrahounských životopisů", se liší asi tak markantně jako Dostojevský od Blesku. A na rozdíl od jiných šokujících snímků, budete mít nejen jistotu že tohle se může stát - budete přesvědčeni, že právě tohle se teď někde děje. Každopádně tomu filmu těžko může někdo vyčíst, že je takový jaký je. Bez kompromisu, bez jakékoliv stylizace ukazuje odvrácenou tvář lidskosti. Vyjímečná záležitost pro silné povahy. ()
Galerie (21)
Photo © Dark Sky Films
Zajímavosti (14)
- SPOILER Ve skutečnosti nebyl Otis Henrym zavražděn, ale umřel ve vězení na infarkt. (DaViD´82)
- Michael Rooker, v době kdy se ucházel o roli Henryho, pracoval jako domovník a na zkoušku se dostavil ve své pracovní kombinéze. Roli získal a svou pracovní uniformu nakonec obléká i ve filmu. (DaViD´82)
- Henry Lee Lucas (Michael Rooker) se sice k velké spoustě zločinů přiznal, časem bylo ovšem prokázáno, že většinu těchto zločinů spáchat nemohl. Jistě alespoň dvě vraždy spáchal, poté se mu nejspíše zalíbilo, jakou „celebritou“ se po zatčení stal, a šerifové díky jeho přiznavačství jednoduchou cestou uzavřeli několik případů. (LuNicy)
Reklama