poster

Smrtonosná past

  • USA

    Die Hard

  • SK název

    Smrtonosná pasca

Akční / Thriller

USA, 1988, 131 min

Komentáře uživatelů k filmu (1 065)

  • Cival
    *****

    Bruce Willis stvořil přelomový film, který stvořil Bruce Willise. Dokonalá učebnice akčního filmu.(4.6.2002)

  • Houdini
    ****

    Oscar 4 nominace: Vizuální efekty, Střih, Zvuk, Střih zvukových efektů(20.2.2004)

  • Lima
    *****

    V mládí jsem tenhle kousek, jako nepříliš velký vyznavač akčního žánru, plně nedocenil, ačkoliv jsem si ho tehdy osobně vychutnal i v kině. Nyní, po 20-ti leté pauze, konečně s odpovídající kvalitou obrazu (blu-ray projekce) mohu s klidem říct – ano, tohle je jeden z nejlepších, ne-li vůbec ten nejlepší akční film všech dob, citován a nebo vykrádán žánrově spřízněnými filmy dodnes. Tady se všechno sešlo v té nejpříznivější konstelaci. Hlavně naprosto špičkový scénář, který nápaditě pracuje v několika rovinách, bohatý o skvělé zvraty, místama s příjemně sebeshazovačným humorem (Willisovy a Rickmanovy hlášky), trefnými kritickými postřehy (honba bulvárních médií za senzacechtivými reportážemi) a i fungujícími emocemi. Willisův McClane není prototyp pravého akčního geroje, je svým vzhledem i smyslem pro humor a ironii spíše takovým chlápkem od vedle, s kterým byste klidně skákli na jedno točený a to ho dělá uvěřitelným. Rickmanův záporák Hans Gruber je zase se svým stoickým klidem a elegantní ležérnosti, pod kterou se ale skrývá nesmlouvavost a chladnokrevnost, brilantní figurkou, kterou je požitek sledovat. Technické aspekty a těch pár triků dodnes nezestárly (oprávněné oscarové nominace) a tak jedinou opravdu malou výtku bych měl ke skutečnosti, že zejména na ostrém blu-ray obraze je jasné vidět, kdy je Willis Willisem a kdy ho v rychlejších střízích zaskakuje dubl (a že těch scén není málo). Ale to je opravdu jen takové hnidopišské konstatování, které nesnižuje kvalitu a význam téhle nesmrtelné pecky.(1.8.2013)

  • Galadriel
    *****

    Klasický Willis sám o Vánocích v hotelu s bandou obyčejných zlodějů. Sice všichni víme, jak to dopadne, ale je to zábava, navíc se skvělým Rickmanem.(3.3.2003)

  • Gemini
    *****

    Hans Gruber, jméno slavnější než John McClane (kterého si spíš všichni pamatují jako Willise:)) a největší síla tohoto filmu. Bez něj by Die Hard bylo poloviční...ale ani tak by to nebyl špatný film.(23.4.2003)

  • Radyo
    ****

    Bruce Willis střílející, zasahující. Tak by se dal jednoduše shrnout děj této velmi dobré akčňárny. Samořejmě, že zase tak jednoduché to není, Wilis toho dělá ve filmu mnohem více. Ale pro stručnou představu o co jde těch pár úvodních slov postačí.(31.7.2002)

  • lebowski
    *****

    Výborný přepis románu Rodericka Thorpa, který nastartoval správným směrem kariéru Bruce Willise a kde se poprve ve filmu objevil Alan Rickman. Ve filmu je podstatná změna ve věku hlavního hrdiny, v knize mu je 60 let.(20.4.2007)

  • Matty
    *****

    John McClane, newyorskej polda, co si chtěl jen s rodinou užít poklidné Vánoce v prosluněné Kalifornii. Situace je ale po krátké expozici taková, že John nemá boty, nemá ženskou a netuší, co se kolem něj kurva děje. Namísto krájení krocana se v japonském mrakodrapu schovává před bandou německých teroristů (zjevně tedy sledujeme produkt globalizovaného Hollywoodu) a vypadá to, že k rozsvícenému vánočnímu stromku (se spoustou krvavých ozdob) bude mít nakonec nejblíž mrakodrap, ve kterém uvízl a který je pro něj jedním z hlavních nepřátel (nejste-li fakír, prokleté, všudypřítomné sklo, jinak emblematický vizuální prvek filmu, není pro bosé nohy žádná slast). John bude mít sakra co dělat, aby se ze štvané kořisti změnil v lovce, dostal všechny parchanty s evropským akcentem a předvedl své manželce, kdo je tady samec číslo jedna. Byly to zlatý časy prvních postmoderních akčních hrdinů, kdy se zdálo být tak snadné točit mnohovrstevnaté akční thrillery, které nás i po letech dostávají do kolen nenucenou sebereflexivitou (upozorňování na westernové schéma odkazy na kavalerii a kovboje), vypravěčskou zručností (paralelní akce, mikronarativy, opakování, důsledné rozvíjení motivů od prvních minut) a převrácením genderových stereotypů (foot fetish se protentokrát týká mužské postavy). McTiernan už tak dobrej akčňák nenatočil a Willis znovu neprodělal tak nápaditou proměnu ze zavrhovaného nýmanda v superhrdinu, který je silnější, potentnější a vtipnější než všichni ostatní borci na scéně. Prostě nepřekonaná legenda žánru, dodnes bavící masy a zvláštní druh zvaný „filmovědec“ podněcující k inspirativním analýzám. 90% Zajímavé komentáře: ScreamJay, pshimi, JohnnyD, Vitason, milicjant(5.6.2005)

  • Isherwood
    *****

    Geniální scénář, jehož základní osa příběhu se dočkala tisícovky kopií, které však nikdy nedosáhly jeho kvality, invenční McTiernanova režie s drajvem tak nekompromisním, až vlastně nasadil laťku tak vysoko, že ji nikdo (včetně jeho samotného) už nikdy nepřeskočil, atmosféra Štědrého večera, kdy se to všechno posralo a Bruce Willis v životní roli unaveného, odhodlaného a hláškujícího policajta, to jsou základní pilíře nejenom tohoto filmu, ale celkově žánru akce, která už po Die Hard nikdy nebyla na plátně lepší. Dvouhodinová extáze v tom nejluxusnějším balení, kterou nemůže milovat jedině tupý ignorant!(24.9.2006)

  • Djkoma
    *****

    Jeden z prvních pořádných Willisových akčnáků a na začátek opravdu dobré. Pokračování již bohužel nebylo to pravé, ale originál je originál.(25.6.2004)

  • gouryella
    ****

    Willis ve sve nejlepsi forme – sam proti ohromne presile a presto zvitezi – ve vetsine akcnich filmu tento zavedeny postup pusobi smesne – zde vsak nesmirne realisticky.(27.7.2002)

  • Malarkey
    *****

    Smrtonosná past je ultimátní akční pecka. Viděl jsem jí jako hodně malej a tenkrát jsem si říkal, jakej je ten Bruce borec. Jenže pak jsem tuhle pecku neviděl nějakejch patnáct let a zapomněl jsem na docela dost scén. Říkal jsem si, že tak to nemůžu nechat a tak jsem se k filmu opět vrátil. Tenkrát jsem ty emoce nemohl jevit naplno, ale teď vím, že jsem akčňákofil a do Johna McClanea jsem se vysloveně zamiloval.(2.2.2013)

  • Renton
    *****

    Scénář: Jeb Stuart, Steven E. de Souza .. Nemálo geniální, progresivně akční film. Božský Bruce Willis dosahuje vrcholu, který si s drobnými výkyvy drží dodnes. 100%.(21.5.2007)

  • Enšpígl
    *****

    Do tohohle filmu jsem doslova zabouchlej. Když nespím vedle žádný ženský tak chrápu s tímhle filmem. Nadpozemský akční nářez řídí John McClane takovou rychlostí, že nestihnete vnímat ani všechny barvy původně bilého nátělníku se kterým svou mrakodrapovou akci rozjížděl . Celou dobu mě bylo vnucováno, že nejlepší travení vánoc je žrát zavržděnou rybu, mít radost z ponožek zabelné do barevného papíru strčené pod uřízlej strom odněkud z lesa a zpívat písničky co se hrají jen ten večer. Pak přišel tenhle film, v něm Bruce Willis a přesně na vánoce vystřílel celej mrakodrap, vymlátil všechny co mu přišli do cesty, vykouřil spousty cigár a trousil jednu bombovou hlášku za druhou. Od té doby mě bylo jasné jak traví vánoce pořádný frajeři. "Vítej na mejdamu". "Jsem hovno na tvý košili". "Teď už mám samopal HO- HO- HO" To je jen zlomek alternativních vánočních vět místo každoročních vánočních frází typu: "Ježíšku panáčku..". "Děkuji za dárky, udělali mě velkou radost". " Je mě špatně z bramborového salátu".(17.6.2007)

  • T2
    *****

    Rozpočet $28miliónovTržby USA $83,008,852Tržby Celosvetovo $140,767,956"Yippee-ki-yay, John McClane sa stal filmovou legendou!" __/100%/(18.5.2005)

  • woody
    *****

    Absolutní klasika klasik akčního filmu.Průstřelný hrdina,nejlepší z filmových padouchů všech dob a zničený mrakodrap.Když se to všecko smíchá je z toho tenhle kult.(2.3.2003)

  • DaViD´82
    *****

    Smrtonosná past a John McClane. Dvě žánrové legendy, které ruku v ruce udělaly jedna druhou. Dvě legendy, které by jedna bez druhé nebyly tím čím po právu jsou. O to více je neuvěřitelné, že na úplném počátku šlo o koncept dvojky Komanda.(9.4.2011)

  • Superpero
    *****

    Určitě jeden z mých top 5 akčních filmů. Když jsem to viděl poprvé, tak jsem to rozdejchával hodně dlouho. Willis je neuvěřitelnej mazák a scéna, jak běhá bosej po rozstřílenym skle je nezapomenutelná.(1.6.2006)

  • Rob Roy
    *****

    Klasika akčních filmů. Hláškující Bruce Willis, uzavřený prostor, dost krve a skvělý záporák Alan Rickman.(2.6.2003)

  • Shadwell
    *****

    Skutečnost, že americký filmový průmysl vedou židé, cenzuru katolíci a diváci jsou protestanti, ukazuje na tamní mimořádnou spolupráci: jedněm jdou do kapsy výdělky, druzí zajistí odstřiháním závadností návštěvnost a třetí se přijdou poveselit do kina. Nestojí právě na tomto velký trik Hollywoodu, o němž vypráví první Smrtonosná past? Na elementární úrovni ten film můžeme samozřejmě číst jako příběh o newyorském policajtovi, který vystřílí bandu teroristů, ale vedle toho tu máme i příběh o nacistovi Gruberovi, kterého přivábila do mrakodrapu chuť nastřádaných židovských peněz. Gruber se svými německými pohůnky představuje cosi jako relikt, který se nepodařilo chytit spojeneckým oddílům před Norimberskými procesy. Jestliže měl Goebbels za nacistického Německa na starost vnitřní Německo a Hitler válku, pak tady zajišťuje analogicky PR-ko dekadentní aristokrat s pokřiveným světonázorem Gruber a válku jeho pochopové určení na špinavou práci. Co je ovšem klíčové a co si uvědomil Marlon Brando, židé a představitelé mocné židovské lobby, kteří kontrolují a vládnou Hollywoodu, si dávají dobrý pozor, aby ve filmech nebyli nikdy zobrazováni negativně a už vůbec ne jako loutkáři hýbající světovou šachovnicí, a proto jsou v první Smrtonosné pasti filmu vydávány za Japonce, konkrétně za japonskou finanční společnost Nakatomi sídlící v moderním mrakodrapu v centru L.A. Podobná cenzura proběhla mimochodem v Německu, kde jména jako Karl a Hans, ale i Fritz, Kristoff nebo Heinrich nahradily jejich anglické ekvivalenty. Kdo je pak ale Willis, který nám v triádě teroristé-oběti-zachránce chybí? Willis je nejspíš novodobá kombinace Abraháma, Mojžíše a krále Davida v jednom. Prostě Superman, sám velký Jahve, který se zjevil, aby po Egyptu, Asýrii, Babylonu, Římu opět vysekal židy z problémů. Odsud chápeme i původ slavného výroku Johna McClanea o krůtě a obyčejným vánočním stromečku, kterým odkazuje k šábesu (židé Vánoce neslaví, to je další kamufláž pro západní křesťanské publikum), kdy by se mělo v klidu odpočívat, jenže on musí lízt v nějaký blbý rouře. Podobný výrok známe z Biga Lebowskiho, který rovněž o šábesu nekoulí. Jenže záchrana lidských životů je přece jen něco jiného než kuželky.(8.9.2011)

<< předchozí 1 2 3 4 14 28 41 54