Režie:
John McTiernanKamera:
Jan de BontHudba:
Michael KamenHrají:
Bruce Willis, Bonnie Bedelia, Alan Rickman, Paul Gleason, Reginald VelJohnson, Alexander Godunov, William Atherton, Hart Bochner, James Shigeta (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Policista John McClane přilétá na Vánoce do Los Angeles za svou manželkou Holly a dětmi. Holly pracuje pro japonskou společnost Nakatomi, v jejímž mrakodrapu se právě koná vánoční večírek. Holly odešla z New Yorku za prací, zatímco John tam zůstal. Nyní zjišťuje, že Holly používá v práci své jméno za svobodna. Jde se do koupelny upravit a mezitím do budovy přijíždějí ozbrojení muži. Zabijí strážce, uzamknou výtahy, všechny vchody a odpojí telefony. Potom proniknou na večírek a John z koupelny zaslechne střelbu. Podaří se mu nepozorovaně utéct do vyššího patra, kam později útočníci odvedou ředitele společnosti Nakatomi. Chtějí po něm přístupové heslo k počítači, který mimo jiné řídí trezor, ze kterého chtějí ukrást dluhopisy v hodnotě stovek milionů... Ředitel se jim snaží vysvětlit, že trezor má sedm zámků a on zná kód pouze k jednomu – a i ten jim odmítne dát. Hans, vůdce útočníků, ho zastřelí. John spustí požární alarm, aby přivolal pomoc, ale útočníci zavolají hasičům, že poplach je falešný. Díky tomu ale zjistili, že je někdo v horním patře, a pošlou tam muže se zbraní... John teroristu zabije, sebere mu zbraň a vysílačku a jeho tělo pošle dolů výtahem. Bratr zavražděného, Karl, chce Johna ihned najít a pomstít se. John použije ukradenou vysílačku a snaží se přivolat pomoc, ale jeho volání slyší i teroristé a dojde jim, že John bude někde na střeše. Volání zachytí i policie, ale nevěří Johnovi, že se něco děje. Když pak ale ve vysílačce zaslechnou střelbu, pošlou tam na kontrolu hlídku. Seržant Powell dojede do Nakatomi, promluví si se strážným, což je ale nastrčený terorista, a v klidu odjíždí s tím, že nic podezřelého nenašel. Když ho John vidí odjíždět, vyhodí z okna mrtvolu dalšího teroristy, kterého při přestřelce zabil, a začne z okna střílet... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 317)
Geniální scénář, jehož základní osa příběhu se dočkala tisícovky kopií, které však nikdy nedosáhly jeho kvality, invenční McTiernanova režie s drajvem tak nekompromisním, až vlastně nasadil laťku tak vysoko, že ji nikdo (včetně jeho samotného) už nikdy nepřeskočil, atmosféra Štědrého večera, kdy se to všechno posralo a Bruce Willis v životní roli unaveného, odhodlaného a hláškujícího policajta, to jsou základní pilíře nejenom tohoto filmu, ale celkově žánru akce, která už po Die Hard nikdy nebyla na plátně lepší. Dvouhodinová extáze v tom nejluxusnějším balení, kterou nemůže milovat jedině tupý ignorant! ()
Smrtonosná past se od svých žánrových souputníků liší - coby osmdesátkový akčňák si bere to nejlepší ze sedmdesátek. Hlavním hrdina není neprůstřelný, naopak - krvácí, pláče, neví si rady, musí spoléhat na náhodu a sype jednu hlášku za druhou. Bruce Willis ve své první velké a dosud nepřekonané roli a Alan Rickman se svojí bandou skopčáckých hrdlořezů je mu velmi důstojným protihráčem. A nemohu v žádném případě zapomenout na sympaťáka Ala. 100%. ()
Výýýýborá akce. Něco mezi Posledním skautem a těmi nejlepšími akčňárny osmdesátých let. Willisův John McClane je správně sebeironický hrdina, cynický patriot a nadto poměrně uvěřitelný člověk, což se v době Komand, Rambů a podobných záležitostí muselo jevit jako balzám na nervy oduševnělejších diváků. Samotný film se pak skládá ze série nadstandartních akčních scén a záplavy gagů a suchých hlášek, které dodávají tomuhle snímku kultovní šmak. Akce perfektně odsýpá, McTiernan nás střídavě napíná a nechává zasmát, zkrátka rozhodně nemáte příležitost se nudit. S klidným svědomím 90% ()
Alan Rickman a Bruce Willis stvořili dvě rozdílné postavy, z nichž se obě staly legendou. Zatímco první jmenovaný utvořil soustavu nejdrsnějšího elegána na poli záporném, ten druhý vytvořil etalon akčního hrdiny, který není jen bezduchým strojem na zabíjení, ale zažívá bolestné útrapy, mluví o svých problémech, sprostě nadává a samozřejmě bezchybně zabíjí teroristy, přičemž u toho všeho stíhá nezapomenutelně hláškovat. Yupee-ki-yay, motherfucker. ()
"TY HAJZLE! JÁ TĚ ZABIJU, I KDYBYCH TĚ MĚL ROZKOUSAT A SEŽRAT!" Bílé tílko vs drahý smoking, dialogy vedené se sebou samým vs chladnokrevné příkazy s německým přízvukem. Newyorský polda John McClane, který přiletěl do L.A. strávit Štědrý večer dohadováním se s odcizující se manželkou vs uhlazený evropský zločinec na úrovni Hans Gruber a jeho grupa profíků, kteří si chtějí pod vánoční stromeček nadělit 600 mega ze sejfu firmy, pro kterou Johnova manželka pracuje. Zasraná westernová přesilovka, kde Pan obyčejný Američan musí ochránit japonské peníze před německými sviněmi a bude nato zoufale sám, protože neschopné a bezohledné bezpečnostní složky a média, která se zapojí v půlce filmu, situaci jen zhoršují. Johna to bude stát hodně prolézání výtahovými a větracími šachtami, krve vyceděné z rozřezaných chodidel po sprintu naboso přes střepy a taky jeden bungee jumping z explodující střechy mrakodrapu na požární hadici... Willis a Rickman září a McTiernan zručně buduje atmosféru i monumentální akční drama a otáčí kormidlo akčního žánru od masakrálních osmdesátkových vybíjených s neprůstřelnými přefouknutými svalovci, kteří nepotřebují dobíjet zbraně, do realističtějších a sebeironičtějších vod. Akční milník, po kterém zní Óda na radost už navždy jinak. Lituju každého, kdo si v třináctiposchoďovém paneláku nehrál s kamarády na to, že je to Nakatomi Plaza. ()
Galerie (64)
Zajímavosti (169)
- Němečtí teroristé mluví občas gramaticky nesprávně a nesmyslně. (Elisebah)
- V roku 2017 bol vybraný na uchovanie v Národnom filmovom registri pre jeho dôležitý kultúrny, historický, alebo estetický význam. (WalterIK7)
- Záverečná slovná výmena medzi Hansom (Alan Rickman) a Johnom (Bruce Willis) je odkazom na film Na pravé poludnie (1952). (WalterIK7)
Reklama