Režie:
Štěpán AltrichterKamera:
Cristian PirjolHrají:
Hynek Čermák, Kateřina Janečková, Jan Cina, Václav Neužil ml., Jiří Langmajer, Jiří Šoch, Bára Vozková, Leoš Juráček, Martin Sobotka, Lubor Šplíchal (více)Obsahy(1)
Kdysi tady všude byl jen temný les, dnes tu stojí panelákové sídliště. Právě tady je doma chlápek, kterému nikdo neřekne jinak než Vandam. Žije sám v bytě na okraji Prahy a každý den doma cvičí, aby byl v kondici. Večer, když sídlištěm bloudí divoká zvířata, chodí se svými kumpány na jedno. Vandam se snaží udělat dojem na Lucku, která v sídlištní hospodě točí pivo. Často a rád se porve. Je znalec dějin a válek. Má pocit, že svět míří k zániku, že se schyluje k velké bitvě. A tak cvičí, aby byl na tu poslední rozhodující bitvu nachystaný. A taky k tomu vychovává Psycha, mladého kluka, se kterým natírá střechy panelových domů. Kumpáni z hospody Vandamovi přezdívají „národní hrdina“. Prý dal tehdy v Listopadu na Národní třídě dějiny jednou ranou do pohybu. Film podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše v hlavní roli s Hynkem Čermákem kombinuje dramatický příběh s černým humorem. (Falcon)
(více)Videa (2)
Recenze (385)
Příjemné překvapení. Stávajících 54% zde, které převálcují i mnohé české/slovenské veskrze debilní, tupé, břídilsky zrežírované a mizerně zahrané komediální sračky, bez scénáře a smysluplného příběhu mě od Národní třídy mírně odrazovalo a ejhle! Hynek Čermák vynikající, bavil mě v každém záběru, taktéž Honza Cina i Kateřina Janečková. Příběh mě zaujal, místy rozesmál a co se týče těch nesplněných snů, lehounce i dojal. Podobnost Severky se Severkou není náhodná. Každá sídlištní knajpa, se štamgasty z panelákového šílenství alla Dubina/ Petržalka/ Jižní Město/ Šumbark/ Sásová je jako přes kopírák. Nešťastní padesátníci, kteří přišli o práci a už se nechytli, také ti, kteří pracovat nechtějí, nebo pracující, kteří to ale tlučou od výplaty k výplatě, pro které jsou nečekané, i docela banální výdaje likvidační, ale na pivo a cigára mají vždycky... Přičteme- li všelijakou minulost jednotlivců, s trochou fantazie si levou zadní vyskládáme osádku takovéto Severky. I se zadluženou hospodskou/ hospodským. Most! s tím slavil úspěch. Chápu, drsný humor oslovil, navíc se v příběhu sešlo více společenských témat. V pohodě. Však tento film na podobnou tématiku dojíždí a to je škoda. Nebýt Prušinovského seriálu, reakce mohly být lepší. Každopádně se jedná o zajímavý počin. Vandam je týpek nezapomenutelný, člověk mu fandí. Scéna s Langošem neměla chybu. Malý velký film, vhodnější spíše pro festivalové publikum než pro davy těch, kteří žijí podobně a rádi se zabaví něčím úplně odlišným. Líbilo. ()
Velmi stylový film s dobrým obsazením, ať už je to buran Čermák nebo tradičně i na malé ploše skvělý Langmajer. Bohužel jeho polarizace "sobečtí pracháči" versus ztroskotanci v lihu nebo na piku vyznění filmu v dnešní atmosféře škodí - málokdo se ztotožní s pracháči a většina diváků v dnešní době neodfiltruje, že je Čermák násilný sociopat v deziluzi a konec z něho udělá dojemného hrdinu, u kterého bychom snad měli zapomenout, co celý film předvádí. Ještě mu pak x lidí zatleská, jak homofobními kecy rozčílil policajty, protože to vezmou jako boj proti progresivnímu liberalismu, ach jo :)) Bez toho temného poselství bych dal 4 hvězdy. ()
Docela síla promítnout zrovna tenhle film v rámci speciálního programu kina k výročí Něžné revoluce. Byla asi moje chyba, když jsem si předem k filmu nic podrobnějšího nepřečetl a nechal se zlákat na film, který má nakonec se 17. listopadem '89 společnou akorát nějakou trapnou historku z minulosti hlavních hrdinů. No budiž, ať už je to o čemkoliv, je to po čase jenom další nový český film plný vulgarismů, kde mne do patnácti minut začla bolet hlava z neustále opakovaného "ty vole" za každou druhou větou a pak to pro změnu vystřídal rádobyvtipný dialog o způsobech mluvení asi nejhnusnějšího vulgarismu. Bylo mi to celé od počátku nanejvýš protivné včetně hlavní postavy, nepostřehl jsem v tom žádnou myšlenku, a málem jsem odešl z kina, jak to udělala jedna divačka přede mnou do 20ti minut. Při hodnocení mám stejný problém, jako u Kober a užovek – nějak tápu, co má vznik a sledování takového filmu člověku přinést. Zatímco ale u těch Kober mne po celý čas bavil napínavý příběh, zde to bylo dlouhou dobu daleko víc nechutné buranské tláchání od ničeho k ničemu. To, že film má krásnou kameru a skvěle využívá hned několik zajímavých vypravěčských postupů, sice může být jeho velké pozitivum (díky kterému nedám odpad), nikoliv ale důvodem, abych ho automaticky adoroval. 30% [Kino Úsmev, Košice] ()
Zase je tu nový film z českých lesů a hájů. Adaptace knihy kterou jsem nečetl, film režiséra Štěpána Altrichtera jehož předchozí film Schmitke jsem neviděl a Hynek Čermák v hlavní roli, člověk kterého beru jako jednoho z nejlepších českých herců současnosti. Tyhle tři faktory vytvořili film, který dle traileru sázel na celkem povedenou černou komedii, která by taky tak trochu zároveň chtěla komentovat fungování dnešní české společnosti. Trailery ale v tomhle traileru tak trochu mátli a je dost možné, že ne záměrně. Národní třída totiž vlastně zas tak ambiciozní totiž není a nějaký velký přesah byste v ní hledali taky velmi těžko. Nejpodivnější věcí je na filmu ve finále onen hlavní protagonista Vandam a u filmu je opravdu problém když si tvůrci nejsou jistí jak přesně chtějí hlavní postavu podat. Altrichter napsal i scénář společně s autorem předlohy Jaroslavem Rudišem a nejsem si jistej jak Vandamův charakter funguje v knize, vzhledem k tomu, že i adaptaci psal Rudiš sázím na to, že velmi podobně. A v knize dost možná bylo více prostoru a šancí jak takovou komplikovanou postavu jako Vandam propracovat aby fungovala, ve filmu to ale chybí. A pak je jen otázka jestli je je Vandam sečtělý člověk s dobrými úmysly a vysokou inteligencí nebo jen ožralá agresivní násoska, která tak trochu odmítá dospět a uznat si, že na některý věci už je tak trochu starej a měl by jít dál. Především Vandam často sám divákovi zdůrazňuje, že není ani rasista ani nacista a ani homofob, ve finále ale jeho vyjadřování spíše říká opak. A především od Vandama člověk nikdy neví co čekat a je klidně možný, že se s vámi chvilku bude bavit a pak vám z ničeho nic napálí.... Nebo opačně A stejně jak je charakter Vandama rozpolcený do jakýchsi dvou podivných polovin, je tak rozdělen i film ,který by zároveň chtěl být hrozně vtipná černá komedie a zároveň dramatem o hledání smyslu života. Když jsme zrovna v pasáži kdy chce film být komedie tak to většinou funguje a několik černých fórů je vyloženě zábavných. Jakmile ale film skloní k té dramatičtější stránce... NEFUNGUJE TO! Není to fuck off sociálnímu systému a ani kritika dnešní společnosti. Možná by to tím chtělo být ale není. A i přesto Národní třída vypadá parádně. Kamera mi sice vůbec nepřišla nějak hezká a i když se z traileru mohlo zdát, že ve filmu není zas tak barev a ve finále tam těch barev je víc, obraz mi prostě moc hezký nepřišel, i tak se ale občas někdo vytasil s hezkým/zajímavým záběrem. Lahoda je ale zvuk se kterým se fakt mistr zvukař vyhrál a někdo se snažil aby každé cinknutí/kopnutí/bouchání mělo svůj vlastní zvukový efekt. A navíc se i hezky poslouchala hudba. Zároveň se musí uznat, že i když Vandam není úplneě sympatický hrdina, tak ho Hynek Čermák hraje famózně a člověk mu chlápka co dělá 200 kliků denně a údajně dal během události Sametové revoluce jednou ránou dějiny do pohybu věří. Velmi dobře se i v menší roli předvedl Jiří Langmajer jako Vandamův brácha, který se konečně po dlouhé době dočkal role kde nehraje nějakého playboye/svůdníka a měl šanci zase předvést, že hrát umí. A Jan Cina taky jednou zase hraje něco co snad ještě předtím nehrál a i on ukazuje, že se v rámci českého filmu neztratí. Bohužel je tu pak i menší problém s tím, že je zápletka ve finále prázdná. Vandam má jasný cíl a snaží se k němu nějak dojít. Ve finále ale fakt nestojí za to vědět jak Vandam k svému cíli dojde. Spíše je poté ještě větší důvod se ptát jestli je Vandam sympaťák nebo totální debil. Úplně se v tomhle ohledu nedá vyloučit ani jedna varianta a tak je očividně na každém aby si vybral sám. Posledních 20 minut se ale vyvíjí nějak dle očekávání a překvapí až konec, který je vážně zvláštní a i když s tím tvůrci chtěli šokovat a očividně jím něco říct... Ne, nefunguje to. Ani geniální voiceover Hynka Čermáka (doporučuji audioknihu Sněhuláka od Jo Nesbøa kterou namluvil právě Čermák) a snaha dokázat, že ani konec komunizmu neznamená, že se v Čechách najednou začalo žít hej prostě nefunguje. A i když to celé mělo svůj důvod a někdo tím chtěl vážně něco říct, nefungovalo to. Spíše se naopak bojím, že se závěr zvrhl do něčeho nad čím se dá krátce pobavit a říct si jestli se ten film nesnaží vlastně říct něco s čím hodně lidí nebude souhlasit a bude film automaticky posílat dolu. Ale to by zase byla ve finále škoda. Národní třída fakt nemá silný příběh a i přesto, že je Čermák super prostě hraje postavu, kterou tvůrci zřejmě prostě nevykreslili tak jak chtěli. Zároveň se bude s tak trochu podivným poselstvím hodně lidem hnusit a jednoduše potěší fakt, že to fakt není silné drama. Je to ale alespoň sem tam vážně vtipná černá komedie se super castingem a především i když hraje Hynek Čermák tak trochu debila, hraje ho prostě skvěle. Jsem vlastně tak trochu zklamán, ve finále jsem se ale vlastně bavil a nejvíc mě stejně ve finále mrzí to, že Čermákův Vandam nepředvedl roznožku..... () (méně) (více)
50% Líbil sem mi Altrichterův debut SCHMITKE, zejména pro svou psychedelickou zacyklenost a děj izolovaný na sudetském maloměstě. N.T. ake spíš působí potřebou vyhovět divácké zakázce po hrdinech z lidu, kteří pro facku, hospodské moudro a nějakého "čuráka" nejdou příliš daleko. Celé dílo sálá značnou neautentičností (ostatně ho napsal lev solónu Jaroslav Rudiš o jehož příslušnosti či zkušenosti s nižší třídou z jižáku lze minimálně pochybovačně debatovat) a hlavní postava Vandama (u níž lze alespoň částečně pochopit zdroj frustrace) je bohužel neskutečně jednorozměrná mudrlanstká krabice, ostatní postavy si vystačí s jednoslovnou charakterizací a totální prázdnotou. Paradoxně Vandam je asi jediným dobrým důvodem ke shlednutí filmu a musím alespoň trochu obdivovat Čermákovu jadrnou flow s jakou absolutně bezemotivně trousí procesí "čuráků" a "píč". Nicméně třeba jeho televizní postava Rapla mi příjde v nečem svojší a košatější. Altrichter se do budoucna bude doufám věnovat vlastní tvorbě. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (19)
- Vandam (Hynek Čermák) má na zádech vytetováno „Silent leges inter arma“ a zkratku S.P.Q.R. První se dá přeložit jako „Uprostřed zbraní zákony mlčí“, autorem je Cicero. Druhé je latinská iniciálová zkratka ze sousloví Senatus Populusque Romanus, v překladu senát a lid římský. (rakovnik)
- V knižní předloze má Vandam (Hynek Čermák) vidiny vlků, ve filmu se však objevuje divočák. Změna proběhla mezi psaním scénáře a přípravami natáčení, jelikož si Štěpán Altrichter všiml narůstající popularity symboliky s vlky v Německu a nechtěl tento motiv opakovat i ve svém filmu. (DJDVD)
- Scéna s rvačkou v sauně byla pro Hynka Čermáka i Václava Neužila ml. náročná, natáčela se totiž tři celé dny. [Zdroj: radiozurnal.cz] (DJDVD)
Reklama