Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nezapomenutelný spor dvou mysliveckých spolků nad zastřeleným kancem... Filmová adaptace povídkové knihy Bohumila Hrabala Slavnosti sněženek byla natočena v roce 1983. Jednotlivé povídky jsou vlastně portrétními miniaturami sousedů, s nimiž Bohumil Hrabal žil uprostřed ojedinělé chatové oblasti v Kersku nedaleko Prahy. Většina těchto literárních postav má svůj reálný a živý předobraz. S neopakovatelným vypravěčským stylem spisovatele a skvělou profesionální technikou režiséra se před očima diváků rozvíjí nostalgická, ale především hluboce lidská freska žánrových příběhů lidí a lidiček žijících v Polabí. Znovu tak ožívají pan Franc, Leli, rodina hostinského z Hájenky a nezapomenutelný příběh sporu dvou mysliveckých jednot nad zastřeleným kancem. Ve filmu se snoubí poetično s realistickým popisem, stylizovaná nadsázka s humornou drobnokresbou, události veselé s událostmi smutnými. Za zmínku stojí, že vedle známých herců – Rudolfa Hrušínského, Jaromíra Hanzlíka, Josefa Somra, Petra Čepka a Jiřího Schmitzera, se tu v epizodních rolích objevují kromě autora samotného i dva významní čeští režiséři: Jiří Krejčík jako věčně hladový pan Karel a František Vláčil v roli starého myslivce. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (703)

Chickenka 

všechny recenze uživatele

Nedokážu si představit u adaptace Bohumila Hrabala nikoho jiného v režisérském křesle než Jiřího Menzela. Opět dokázal zachytit podstatu knihy, drobnokresbu postav a línou atmosféru venkova. Líbila se mi postava Jaromíra Hanzlíka s jeho" No nekupte to, když je to tak levný". S filmem souvisí řada dnes již legendárních hlášek a postav, už jen díky tomu si zaslouží být řazen ke klenotům české kinematografie. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jiřímu Menzelovi se znovu podařilo natočit skutečně PÁBITELSKÝ film v tom nejhrabalovštějším slova smyslu, to je bezesporu. Hledat krásno v těch nejobyčejnějších věcech, vidět a vnímat v estetickém rozměru a to doslova cokoliv a kdekoliv, umět otočit optiku vnímaného jevu a to tak, že nám pak může obyčejná brambora svou prostou krásou připomínat orchidej, zabití divočáka a jeho následné potravinářské zpracování a konzumaci můžeme považovat téměř za pohanský rituál, lidské podivínství můžeme vnímat jako projev individuální krásy a velikosti člověka a z jakéhokoliv obyčejné lidské činnosti můžeme být při správném úhlu pohledu unešeni a doslova esteticky omámeni... Tak nám v tomhle díle člověk sbírající naprosto iracionálně starou veteš připadá jako úžasně mluvící poeta a básník materie; podivínský boháč dělící se o svůj luxus s kozami a slepicemi jako bohémsky dekadentní aristokrat ducha vysmívající se svému řádu a obvyklému způsobu života v něm; spolek myslivců jakoby vypadl z klasické němé grotesky atd. atd... Ze všeho ale kongeniální režisérský Menzelův tvůrčí přístup zachoval i ve filmové podobě Hrabalovy knihy magii a sílu slova, na které staví většinu emocionálně silných filmových obrazů. Neboť celý film není klasicky vyprávěn po nějaké dějové lince, ale jde spíše o volné pásmo jednotlivých epizod a mnohdy i klasických filmových gagů (např. postavy malující nápis ,,Zahrádkáři Kersko"), které dohromady tvoří jakési jemné předivo Hrabalovského světa decentního humoru a krasosmutnění... Celé Kersko je jakožto lokalita velmi magickým místem, kde se v lesním oparu dá zahlédnout osamělý běžec, koza jedoucí v americké limuzíně či myslivci v civilu pronásledující na kole zmateného divočáka... Smrt tohoto kance je vůbec leitmotivem a stěžejním bodem díla. Vše vyprávěné a zobrazované má vlastně počátek v konci tohoto divokého prasete, vše se točí kolem lovu a ulovení divokého zvířete - ostatně je tu nepřehlédnutelná nějaká archetypální, zřejmě slovanská paralela (také většina dialogů se točí kolem gastronomie a jde skoro o jakousi chválu jídla). Vyvrcholení je společný hodokvas uspořádaný na oslavu a z masa zabitého kance. Zde se mají smířit dvě odvěké nepřátelské strany - dva spolky myslivců. Avšak z již klasického malicherného sporu, zda bude divočák udělán se zelím či se šípkovou omáčkou, vzejde záhy poznání, že smíření odvěkých rivalů, jejichž svár trvá příliš dlouhou dobu a nemá vlastně žádné racionální příčiny, že takovéto smíření již není možné. Klasické zlidovělé hlášky ,,se zelím" a ,,se šípkovou" tak vlastně dávají poznat, jak těžko se řeší tradičně po generace přejímané nepřátelství (asociovat lze mnohé - třeba palestinský konflikt, svár křesťanů a muslimů, ale třeba i dlouholetý spor sousedů atd., křičí se vlastně také nesmyslné slogany a fráze a vede to k půtkám, hádkám, válkám a zabíjení... ve filmu naštěstí jen k nádherné hospodské rvačce). Příznačná freska skutečného českého života viděného filmovou čočkou ojíněnou poezií, přehršel typických českých lidiček a skoro nerudovských postav (nádherná role pro pana Hanzlíka, spolu s obdobně vyznívající v Postřižinách jeho životní a ,,škatulková"; plno velikánů českého filmu - příznačně smutná role režimem decimovaného pana Vláčila, sám Bohumil Hrabal v epizodní postavě chataře vynášejícího (zřejmě) septik dokresluje kolorit chatové oblasti Kersko, kde skutečně vznikl jeho literární text). Hluboká nostalgie, ale přitom čistočistá krása, nádherná impresivní hudba, výstižná typologizace české povahy, bandaska plná teplé dršťkové polévky vykoupená lidským životem, krásno tragédie, snad nejlépe vykreslený pocit filmového podzimu, slavnosti sněženek... () (méně) (více)

Reklama

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

No nekupte to! Zahrádkáři Kersku. Andělíček má uraženou prdýlku. Názorné vyučování - Komenský by měl radost a Dobeš se může jít s reformami bodnout - , když se probírá prase...To neuvěřitelné hrabalovské křišťálové pábení je převedeno na filmový pás s grácií, jakou byste při čtení předlohy nečekali. Po každém zhlédnutí se vracím ke knize a naopak. Je to nekonečný kruh. Vypustil jste nám duše...no, to už tak představitelé státní moci dělávali...nebo snad proboha, že by ještě...? Stokrát proč se tyhle filmy už netočí? Na to by snad uměl odpovědět jen Bohumil Hrabal. ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

Ne, tohle hodnocení neříká, že Slavnosti sněženek jsou špatný film. Je to film nadprůměrný, ale… Hrabalovská poetika, kterou by si každý měl přebrat podle sebe je tu tlačena do strnulých forem nedávajících pocit sebemenší svobody, slovní repliky jsou místy nuceny k nesmyslné efektnosti, ironie dostává depresivní nádech a celý děj se topí v trpkosti, která na mě tentokrát nedělala vůbec dobrý dojem. To jen pár důvodů k tomu, proč tohohle „filmového Hrabala“ nemám příliš v lásce. ()

Legas 

všechny recenze uživatele

Velice pěkný podzimní film o pozoruhodných postavičkách chatové oblasti v Kersku. Menzel měl k dispozici (a to opakovaně - Vesnička, Postřižiny...) naprosto neuvěřitelně skvostné herecké obsazení, které nenápadně souzní s výtečným scénářem. Ale i přesto nejsou Slavnosti mojí srdcovou záležitostí. Vesnička a Postřižiny - hmmm, tak to já radši, pane Menzele. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (37)

  • Titulky s herci a všemi účinkujícími ve filmu jsou promítány před filmem, nikoliv po jeho skončení, jak to bývá zvykem. (boul)

Související novinky

Zemřel herec Josef Somr

Zemřel herec Josef Somr

16.10.2022

Česká kinematografie v neděli přišla o jedno z velkých hereckých jmen, ve věku osmaosmdesáti let totiž odešel známý český filmový a divadelní herec Josef Somr. Mnozí diváci si na něj vzpomenou jako… (více)

Zemřela Libuše Šafránková

Zemřela Libuše Šafránková

09.06.2021

Z Prahy přichází velmi smutná zpráva. Svět českého filmu dnes opustila filmová, televizní a divadelní herečka Libuše Šafránková. Před pouhými dvěma dny přitom oslavila své 68. narozeniny. O úmrtí… (více)

Zemřel Jiří Menzel

Zemřel Jiří Menzel

07.09.2020

Ve věku 82 let zemřel v sobotu večer český oscarový režisér Jiří Menzel, informaci v neděli prostřednictvím sociální sítě zveřejnila jeho manželka Olga. Světoznámý tvůrce, jenž se v posledních letech… (více)

Reklama

Reklama