poster

Fanny a Alexandr

  • Švédsko

    Fanny och Alexander

  • Francie

    Fanny et Alexandre

    (Francie)
  • Západní Německo

    Fanny und Alexander

    (Západní Německo)
  • slovenský

    Fanny a Alexander

  • anglický

    Fanny and Alexander

Drama / Mysteriózní / Fantasy

Švédsko / Francie / Západní Německo, 1982, 188 min (Director's cut: 322 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Madison
    ***

    Zatiaľ čo iné kúsky od Bergmana mi sadli a len som hltala sugestívne výjavy podporené depresívnou atmosférou, duševnou trýzňou jednotlivých postáv, ku ktorým som si vytvorila vzťah a záležalo mi na nich, tu som si vzťah nestihla vytvoriť ani k jednej postave, a to má film 3 hodiny! Rozmýšľam, kde je chyba, veď malý Alexander je pred kamerou najčastejšie, no je to také vzdorovité decko, že mi absolútne nebol sympatický - možno keby sa viac rozvinuli jeho vnútorné stavy? Prvú hodinu a pol nechápem, čo sa tam deje, idylický vianočný domov je nádherný, no nerozoberajú sa v ňom konkrétne postavy, kde by ma aspoň jedna vo svojej podstate zaujala, Bergman len komplexne zobrazuje vianočnú atmosféru, no to po pol hodine začne byť nudné. Jediné, čo mi imponovalo, boli občasné mysteriózne vsuvky, no lenže bolo ich málo a posledná polhodina je akoby ,,odseknutá". Užívateľ Falko tvrdí, že je to prvý film od Bergmana, ktorý ma jednoduchý dej, s čím sa nedá nesúhlasiť, lenže k čomu je bergmanovský jednoduchý dej, keď sú mi všetky postavy a dejové línie (okrem fanatického biskupa) ukradnuté? Bergmana si vážim, ale radšej si pustím Šepoty a výkriky, kde každá postava trpí a do svojho utrpenia strháva aj diváka. Od Bergmana asi najväčšie sklamanie.(26.5.2011)

  • Snorlax
    *****

    Nádhera v každém detailu, jen kolik barev je v každém obraze, kolik vůní. Bergman zhutnil vše, co kdy chtěli filmaři převést na plátno a vyjádřil to gejzírem barev a fontánou nápadů.(1.5.2012)

  • DaViD´82
    *****

    Stejně jako Oscar Ekdahl pohlíží na své malé divadélko, ve kterém se zrcadlí kus toho velkého světa za zdmi divadla, tak stejným způsobem odráží tento malý snímek ten náš velký svět. Fanny a Alexandr je poslední Mistrovo filmové dílo (následovali již jen televizní projekty) a skutečně odešel na vrcholu sil a v tom nejlepším. Tříhodinová verze je snímkem, který žije vlastním životem. Atmosférou vás vtáhne do sebe a vytvoří ve vás pocit, že se koukáte mnohem déle než je skutečná stopáž. Ovšem je to čas, který je příjemně strávený a skrze nedotčený pohled Alexandra budete se zaujetím sledovat (ne)obyčejné osudy Ekdahlovic klanu. Po stránce herecké a technické není co vyčítat, snad jen tradiční Bergmanovu divadelní režii. Ovšem komu by to vadilo, když je tak nepopsatelně účinná. Rozhodně bych se někdy rád podíval i na ten pětihodinový sestřih, jelikož přeci jen je zde pár míst která vyznívají trochu do ztracena.(18.1.2007)

  • Jellini
    *****

    Hodně jiný film, než autorovy filmy ze šedesátých nebo i sedmdesátých let. Oproti těm postrádá Fanny a Alexandr jakousi ambivalenci ze strany Bergmana. Něco, k čemu sám autor má nevyjasněný vztah a právě tím kterým filmem si chce ten vztah vytvořit. Tady si je Bergman extrémně jist vším, o čem pojednává. Ale vůbec to nevadí. Pokud zahodíte dřívějšího Bergmana, dostanete Bergmana dospělejšího, zřejmějšího a smířlivějšího. Výpravná freska, vícero postav, jakýsi druh bezčasí - trochu to připomíná Michalkovovy filmy Nedokončená skladba nebo Oblomov. K tomu samozřejmě výborná Nykvistova kamera a jako u Bergmana vždy - naprosto vychytané herecké výkony. Ty se můžou zdát občas příliš "herecké", mě to však nijak nerušilo - jednak se mi to spojuje s dobou, kdy se film odehrává a druhak jsou příliš herečtí jen někteří a celkový dojem je vyvážený. Poslední velký Bergmanův film.(20.7.2011)

  • Aky
    *****

    Film, ze kterého je blaho na duši. Těžko vypichovat jednotlivé klady, nejpřípadněji dokážu dojem z něj vyjádřit slovy harmonická dokonalost. Můžu jej vidět, a viděl jsem, mnohokrát, a bez ohledu na znalosti point a promělnlivých motivů, nikdy nepřijde ani stín nudy. Vždycky jen pohoda, uskopojení, pocit, že jsem mohl čas stěží utratit lépe.(3.12.2006)

  • - V roli biskupa Edvarda Vergeruse, kterého ztvárnil Jan Malmsjö se měl původně objevit Max von Sydow. (Tygrys)

  • - Scény byly nezvykle natočeny ve chronologickém pořadí. (PSJR)

  • - Ingmar Bergman byl velmi zklamaný, když Liv Ullmann odmítla jeho nabídku ke ztvárnění role Emilie Ekdahl, ve které se nakonec objevila Ewa Fröling. (Tygrys)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace