poster

Fanny a Alexandr

  • Švédsko

    Fanny och Alexander

  • Francie

    Fanny et Alexandre

    (Francie)
  • Západní Německo

    Fanny und Alexander

    (Západní Německo)
  • slovenský

    Fanny a Alexander

  • anglický

    Fanny and Alexander

Drama / Mysteriózní / Fantasy

Švédsko / Francie / Západní Německo, 1982, 188 min (Director's cut: 322 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • katrk
    ****

    Dětskýma očima jeden z nejkrutějších filmů. Jestli mi tady distributor tvrdí něco o režisérově vrcholné pozitivní energii a humorizování lidských osudů, musím ho nařknout že snad u sledování filmu poslouchal vánoční koledy a nahříval griotku. Jediným tématem je smrt, na kterou různé charaktery nahlížejí odlišně. Její frustrativnost je pohledem dětí vystupňována do všudypřítomného strachu z neznáma. A k tomuto hledisku mě myslím opravňuje sám titul filmu. Zrodila-li se tahle "freska" opravdu z Bergmanových autobiografických vzpomínek na dětství, vidím pak spojení fantazie a depresivnosti jako přirozený pocit. Vysoké hodnocení si autor zasluhuje právem, nikoliv však za nelidský syžet, ale za umění jej nemilosrdně lidsky vyjevit.(10.10.2012)

  • Fingon
    ****

    Kdyby to nenatočil Bergman, asi by mne to podle námětu moc nezaujalo. Takhle jsem si sedl a díval se a díval a díval...(4.1.2006)

  • NinadeL
    *

    "Ten mrňous dává pusy jako velký mužský!" Začalo to docela pěkně, Gustav Adolf byl prostě jenom na ženský, ale pak.. Tří-hodinovým-filmem jsem si nechala zkazit šest-hodin-života. To skutečně nebylo nutné.(21.5.2013)

  • DaViD´82
    *****

    Stejně jako Oscar Ekdahl pohlíží na své malé divadélko, ve kterém se zrcadlí kus toho velkého světa za zdmi divadla, tak stejným způsobem odráží tento malý snímek ten náš velký svět. Fanny a Alexandr je poslední Mistrovo filmové dílo (následovali již jen televizní projekty) a skutečně odešel na vrcholu sil a v tom nejlepším. Tříhodinová verze je snímkem, který žije vlastním životem. Atmosférou vás vtáhne do sebe a vytvoří ve vás pocit, že se koukáte mnohem déle než je skutečná stopáž. Ovšem je to čas, který je příjemně strávený a skrze nedotčený pohled Alexandra budete se zaujetím sledovat (ne)obyčejné osudy Ekdahlovic klanu. Po stránce herecké a technické není co vyčítat, snad jen tradiční Bergmanovu divadelní režii. Ovšem komu by to vadilo, když je tak nepopsatelně účinná. Rozhodně bych se někdy rád podíval i na ten pětihodinový sestřih, jelikož přeci jen je zde pár míst která vyznívají trochu do ztracena.(18.1.2007)

  • Jellini
    *****

    Hodně jiný film, než autorovy filmy ze šedesátých nebo i sedmdesátých let. Oproti těm postrádá Fanny a Alexandr jakousi ambivalenci ze strany Bergmana. Něco, k čemu sám autor má nevyjasněný vztah a právě tím kterým filmem si chce ten vztah vytvořit. Tady si je Bergman extrémně jist vším, o čem pojednává. Ale vůbec to nevadí. Pokud zahodíte dřívějšího Bergmana, dostanete Bergmana dospělejšího, zřejmějšího a smířlivějšího. Výpravná freska, vícero postav, jakýsi druh bezčasí - trochu to připomíná Michalkovovy filmy Nedokončená skladba nebo Oblomov. K tomu samozřejmě výborná Nykvistova kamera a jako u Bergmana vždy - naprosto vychytané herecké výkony. Ty se můžou zdát občas příliš "herecké", mě to však nijak nerušilo - jednak se mi to spojuje s dobou, kdy se film odehrává a druhak jsou příliš herečtí jen někteří a celkový dojem je vyvážený. Poslední velký Bergmanův film.(20.7.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace