poster

Vězení

  • Švédsko

    Fängelse

  • anglický

    Prison

Drama

Švédsko, 1949, 98 min

Režie:

Ingmar Bergman

Scénář:

Ingmar Bergman
  • Ninkaa
    ****

    Zpočátku trochu roztříštěný příběh se ve druhé půli filmu stává více uceleným, přesto se ale jedná o jeden ze slabších režisérových snímků...za nejlepší část bych označila až surrealisticky pojatý sen Brigitty Caroliny plný symbolů a poté okamžik její sebevraždy...(22.1.2012)

  • Sarkastic
    ****

    Zvláštní, myšlenkově bohatý a zároveň poněkud těžkopádný film. Vězení nabízí velmi zajímavé filosofování o smrti, sebevraždě a ďáblovi, slušně propracovanou psychologii duševně nevyrovnaných postav, poněkud cynický humor, sociálně-kritické téma se „společnicí“ a jejími „ochraniteli“, více než působivou hru světla a stínu v symbolistickém balení (Birgittiny vidiny/sen) a jako bonus vtipnou grotesku. Tyto prvky však vytváří poněkud nevyrovnaný celek, který pohromadě příliš nefunguje, pouze části samy o sobě. Navíc pokládá otázky, na které už nenabízí odpověď. Velmi podnětný snímek, kterému však díky výše jmenovaným negativům dávám pouze slabší 4*. "Člověk musí chtít spáchat sebevraždu, když o tom chvíli přemýšlí."(16.10.2013)

  • Jellini
    ****

    Drama i komedie. Hodně dlouhou dobu ale spíše komedie. Bergman, tak jak ho známe z pozdějších snímku, je tu cítit jen na pár místech. Především na začátku. Na Vězení jsou zajímavé některé filmové postupy. Například způsob expozice celého filmu (proslov starého učitele a následný předěl "titulkami") nebo sledování němé grotesky asi v polovině filmu (je to ta samá groteska, která se později probleskne v úvodní scéně Persony?). Už tady hrají svou významnou roli detaily lidských tváří a často se tu pracuje s jízdou. Ve výsledku je ale film ještě hodně kostrbatý - Bergman se tu teprve učil. Ale závěrečných patnáct minut je perfektních!(16.6.2011)

  • Aky
    ***

    Begmanovi sluší spíše až jeho pozdější období. Vězení je zvláštní kompilací upovídanosti a lehce nepřehledné snovosti. Obojí nenapomáhá sdělnosti toho, co měl autor na mysli. I přes krátkou stopáž jsem byl docela rád, když film skončil.(1.5.2016)

  • anais
    ****

    text obsahuje spoilery --- Příběh má tři úrovně. Mladá prostitutka otěhotní se zákazníkem. Ten však dítě nechce, tak ho s pomocí své sestry po porodu utopí. Dívka od nich uteče a uchýlí se k mladému spisovateli, který je právě po rozchodu. Z toho důvodu hodně pije a chce se zabít. Starost o dívku mu však pomůže na vlastní problémy zapomenout. Dívka se však znovu uvrhne do spárů svého bývalého a odmítne se ke spisovateli vrátit. Mladík svou snahu vzdá a vrátí se ke své bývalé. Mezitím dívka nedokáže ubránit návalům lítosti nad ztrátou dítěte. Zajímavá je scéna její smrti - sice uchopí do ruky nůž, ale kamera ji v tu chvíli přestane sledovat. Po chvíli dopadne neposkvrněný nůž na zem. Dívka po chvíli stejně zemřw. Jako by ji Bergman nechtěl nechat zemřít vlastní rukou. Celý film je orámovaný příběhem režiséra, natáčejícího romantický kýč. Režisér hledá téma pro svůj příští film, a přitahuje ho idea "pekla našeho světa". Na konci dochází k závěru, že podobný film natočit nedokáže. Celé je to paralelou samotného Bergmana a reflexí dívčina příběhu. Jedna z úvodních scén, jakoby evokovala budoucí Scény z maželského života - dívka vypraví spisovateli o tom, že je spokojená se svou současnou existencí, s povoláním prostitutky. Tedy podobně jako manželský pár z Bergmanova slavného seriálu žije v iluze, jejíž zaslepené protahování jen prohloubí následné utrpení.(3.4.2004)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace