Reklama

Reklama

Kdo se bojí Virginie Woolfové?

  • USA Who's Afraid of Virginia Woolf? (více)
Trailer
Drama / Psychologický
USA, 1966, 134 min

Režie:

Mike Nichols

Scénář:

Ernest Lehman, Edward Albee (divadelní hra)

Kamera:

Haskell Wexler

Hudba:

Alex North
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Elizabeth Taylor a Richard Burton jsou ideální představitelé zlovolných manželů Marthy a George v prvním filmu režiséra Mika Nicholse podle nezapomenutelné předlohy Edwarda Albeeho: Kdo se bojí Virginie Woolfové? (Magic Box)

Recenze (318)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Jakkoli je film Kdo se bojí Virginie Woolfové? natočený podle divadelní hry, divadlně překvapivě vůbec nepůsobí. Jak filmařsky dosahuje svého napříč časem neslábnoucího účinku, vysvětluji ve svém videokomentáři. :) ()

Houdini 

všechny recenze uživatele

NFR 2013, Oscar 5 : Herečka HR - Elizabeth Taylor, Herečka VR - Sandy Dennis, Kamera ČB, Výprava ČB, Kostýmy ČB + 8 nominací: Nejlepší film, Režie, Herec HR - Richard Burton, Herec VR - George Segal, Střih, Hudba, Zvuk, Scénář - A ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Dámy a pánové, přivítejte svým potleskem dnešní dva šampióny! V levém rohu ringu profesor na katedře historie George. V pravém rohu jeho manželka, dcera rektora univerzity Martha. Co persóna, to případ pro psychiatra, spíše pro dva. V roli nezávislých rozhodčích mladý manželský pár Nick a Honey. Úder gongu a souboj začíná! Oba dva zápasníci dobře znají slabiny svého soupeře a neštítí se jich využít ve svůj prospěch. Jak můžeme slyšet, jejich nejsilnějšími zbraněmi jsou sarkasmus a zákeřně podpásovky. Rozhodčí nad nimi milostivě přivírají oči, neboť sami nejsou bez poskvrny a, nevěřím vlastním očím, aktivně se zapojují do zápasu! Strhla se nevídaná mela, každý napadá každého, málokterá rána mine cíl. Kdo bojuje s kým? Kdo bojuje proti komu? Těžko se v tom vyznat. Jedno je jisté: v tomhle mači půjde o život!___Pouhé dva roky trvalo, než Warneři převedli úspěšnou divadelní hru Edwarda Albeeho na plátna kin a vzbudili tím nemalou kontroverzi. Málokoho bude dnes Virginie Woolfová šokovat slovníkem hrdinů, ale psychický dopad na diváka je i po letech nevídaný. Důkazem, jaká to byla soda, budiž fakt, že ještě pár hodin po doznění Northova minimalistického hudebního motivu mi dělalo problém plně se koncentrovat na nějakou činnost. Největší podíl na adaptaci Albeeho hry má pravděpodobně Ernest Lehman, autor scénáře a producent, který do hlavní ženské roli prosadil Elizabeth Taylor. Dle některých zvěstí právě ona z respektu před podobně náročnou rolí angažovala Mikea Nicholse, nadějného divadelního režiséra, jenž ji, jak věřila, dokáže vést tím správným směrem. Dokázal (četná ocenění, Oscara nevyjímaje, budiž důkazem) a s Haskellem Wexlerem za kamerou dokázal mnohem víc než to. Dokázal natočit dvouhodinový film postavený výhradně na „hlučnějším dialogu“ čtyř lidí způsobem, z nějž dodnes mrazí. Ani na okamžik přitom neztrácí ďábelské tempo, do značné míry určované zdrcující kadencí dialogů. Burton s kulovnicí, řádění v tančírně, šokující závěrečné odhalení... Na jednu stranu mě děsilo, co dokáže dlouholeté manželství udělat s dvěma normálními lidmi a bylo pro mne krajně nepříjemné sledovat jejich vzájemnou (sebe)destrukci, na druhou stranu jsem nedokázal odtrhnout oči. Když naberete odvahu Virginii Woolfovou zhlédnout, buďte připraveni na nepříjemný, ovšem nebývalé silný zážitek. Jestli od něj odejdete zoceleni, nebo naopak roztřesení jako kostka ledu ve skleničce whisky, to už musíte zjistit na vlastní kůži. 90% Zajímavé komentáře: Oskar, Eddard, Ai.ma, tangerine1, Triple H, Petus ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

A pak že filmy nemohou být jako život sám. Samo! Ne bezúčelným šokováním, které má záběr několikavstvé, co možná nejpočetnější společnosti. Ve zdánlivě tiché a hlavně před okolním světem uzavřené komunitě (a přizvat pár přátel se toleruje) se dějí věci... ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Totálně depresivní představení (divadelní předloha je velmi znát), které jsem zpočátku paradoxně bral jako čistokrevnou komedii. To, co nejdříve působí jako sympatické sarkastické narážky a rejpance, které mám z běžného života tak rád, se pomaloučku polehoučku mění v psychický teror nevídané síly. Všichni herci jsou ve svých rolích výborní a přesvědčiví, v celé té dvouhodinové hádce mi nepřišlo, že by kdokoli z nich překročil tu tenkou hranici mezi bezchybným výkonem a přehráváním. Pes je samozřejmě zakopaný jinde, nicméně Virginii Woolfovou doporučím jako nejlepší film o alkoholu, jaký jsem prozatím viděl. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Ernest Lehman .. Kurva, to byl hustej večírek! Hype, který do mne nalil kamarád, když se z tohoto filmu vracel z kina, byl značný. Čekal jsem dlouho, ale dočkal jsem se také. Filmový debut Mike Nicholse je neskutečně kvalitní podívaná. Divadelně konverzační drama postarších manželů, kteří v nočních hodinách hostí mladší pár, dává velký prostor k vyplutí všech skrývaných i nekrytých útrap, radostí a nejrůznějších her, balancujících mezi laskavým pohlazením a psychologickým týráním. Ani skvělá předloha či umná režie by nepomohla, kdyby se nemohla opřít o skvostné herecké výkony. V tomhle případě to nehrozí. Všechny čtyři postavy doslova koncertují a jen umocňují všechnu tu depresi a krutost v dlouhodobém vztahu, kde i přes zdánlivé všechno zkrátka něco chybí ()

Faye 

všechny recenze uživatele

Skvostné zpracování šokující divadelní hry. Nemilosrdný manželský teror. Sadismus, masochismus, agresivita, chorobná ctižádost, nenávist.Vše zalité v alkoholu....„Ano, v jakémkoliv smyslu, pijte. Budete to potřebovat, jak budou roky plynout.“ Elizabeth Taylor ve své nejlepší roli. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Skvělý film podle neméně skvostné hry Edwarda Albeeho. V první řadě nelze dostatečně vynachválit práci Haskella Wexlera (např. Přelet nad kukaččím hnízdem), jenž byl za "svoji" kameru zaslouženě odměněn oscarem. Síla samotného příběhu však pochopitelně spočívá na vůdčí dvojici, kdy Liz Taylor svojí nesmyslně excentrickou a přitom tak zranitelnou Marthou a Burtonův George podivuhodným tancem mezi bezvýznamným žvanilem a krutým, pomstychtivým člověkem nemohou nezanechat v divácích hluboký a hlavně dlouhodobý dojem. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Perfektně zahrané, hlavně Richard Burton mě bavil, a i na dnešní dobu hodně odvážné. Postavy na sobě nenchají nitku suchou a obnažují slabiny těch druhých se zvrhlým potěšením. Jenže mi nešlo na mysl, proč hosté v tom bytě zůstávali. Někdy po druhé hodině ranní, neznali se a evidentně jim tam nebylo příjemně. Navíc to pak jelo furt podle stejného schematu - dvě postavy jsou spolu samy, hovoří, přitakávají si a pak se pohádají. Paradoxně nejpůsobivější mi to přišlo ve scéně s vystřelovacím parapletem a to je vlastně ještě čajíček. Ale říkám herecky super, strašně mě třeba bavily ožralecké taneční pohyby George Segala. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Filmová adaptace divadelní hry Edwarda Albeeho KDO SE BOJÍ VIRGINIE WOOLFOVÉ? letos slaví padesát let od svého uvedení v kinech. Při té příležitosti společnost Warner Bros. snímek s patřičnou péči uvedla na (modré) nosiče pro domácí kino, a tak stojí za připomenutí, proč i po těch pěti dekádách zůstává tím nejlepším, co Mike Nichols zrežíroval. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Tolik krutosti a tolik bolestivého sarkazmu - snad až příliš mnoho. V duelu dvou individualit vítězí fantastický Burton nad lehce ukřičeně přehrávající Liz na celé čáře. Připadám si provinile za to, že chladně konverzačnímu dramatu vyčítám, že je hlavně v první polovině jen sledem dialogů, ale trvá déle než se k divákovi dostane ta pravá pesimistická nálada. Každý asi potřebujeme svini k tomu, abychom našli lanýže. A z toho je mi pěkně mizerně. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Tenhle večer začal jako vtipná konverzačka plná duchaplných jízlivostí, jenže pak se začaly otevírat staré rány a sypat do nich sůl... Brrr! Kdybych měl sestavit žebříček filmových běsů, Draculovi, Frankensteinovu monstru nebo Madonně by zbyly jen oči pro pláč. Protože s velkým náskokem by je předčila Liz Taylorová v roli Marthy. Richard Burton jako Jiří je taky pěkné kvítko, ale pro něj jsem měl jakési zvrácené pochopení. ;-) O ženách si většinou myslíme, že jsou to milé, křehké, bezstarostně švitořící bytosti. Ale ve skutečnosti je to jako v přírodě - samice má větší tendenci útočit, zvlášť když přijde o mláďata. 90 % ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Těm, kteří hlásali, že Elizabeth neumí hrát a je sotva něco víc než našlechtěná loutka, uštědřila Liz slušný kopanec. Richard Burton jí v tom pomáhá více než zdatně a člověka z toho všeho tísní ještě víc pomyšlení, kolik do svých rolí tihle dva dali ze svého reálného života. Segall a Dennisová jsou více než dobří, ale nemůžou nic dělat se skutečností, že tohle je srdcervoucí a duširvoucí koncert dua Taylorová-Burton. Šokující? Absurdní? Pokud je šokující a absurdní životní realita, tak nesporně. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Celý film mi připadá jako děsně uřvaná divadelní fraška. Ježiš, jak tam ti lidi řvou. To snad ani není možný, jak někdo vydrží hodinu v kuse mlít páté přes deváté. Přiznám se, že v této fázi filmu jsem uvažoval i o tom, že to nedokoukám, protože mě fakt rozbolela hlava, nicméně i rozbolavělá hlava byla zvědavá, jestli hlasivky hlavních hrdinů udrží nastolené tempo. Naštěstí je druhá půlka filmu mnohem klidnější. Ústřední a zároveň výstřední manželské dvojici se dostane pochopení a jejich divadlo se stane geniální. Racionalita tohoto filmu se skrývá až na konci, i když je zakopaný pes celkem dlouhou dobu jasný, je to nejsvětlejší milník celého filmu. Pokud tedy pomineme dvouhodinový herecký koncert čtyř protagonistů, kteří na place nechali naprosto všechno a možná i víc. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"To mám celý večer ječet jako ty? - Já neječííím!" Sledovat čtyři lidské trosky, kterak pod vlivem alkoholu střídají kydání špíny s podpásovými údery, pro mne bylo velkým utrpením. Film je sice natřískaný vybuchujícími emocemi, herci statečně trpí za hranicí lidských možností, ale celá ta snaha na mne působila nezábavnou teatrálností. Jsem zkrátka příliš malým duševním masochistou na to, abych tuto zfilmovanou divadelní hádku dokázal řádně ocenit. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Skvěle propracované (není divu, je podle slavné divadelní hry) drama jedné noci staršího manželského páru, který ukáže mladé dvojici, zač je dlouholeté manželství loket. Výtečné herecké výkony jsou samozřejmostí, zvlášť Taylorová předvádí jeden z nejlepších výkonů kariéry. Snímek zůstává i po té spoustě let od natočení přesvědčivý a ostrý jako břitva. Rozhodně bych nedoporučoval někomu, kdo se hodlá ženit. Ostatním naopak doporučuji vřele! ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Tak to je haluz! omlouvám se, ale to je jediné, co teď ze sebe vysoukám. Výborní herci a několikanásobně šokující zvrat ve hře tak hořké a energické, že to bere dech. ()

Související novinky

Zemřel herec George Segal

Zemřel herec George Segal

24.03.2021

Ve věku 87 let zemřel v kalifornské Santa Rose americký herec George Segal. Zprávu médiím oznámila jeho manželka Sonia s informací, že příčinou úmrtí byly komplikace po operaci srdce. Držitel dvou… (více)

Zemřel režisér Mike Nichols

Zemřel režisér Mike Nichols

20.11.2014

Ve věku 83 let nás opustil Mike Nichols, režisér Absolventa, Kdo se bojí Virginie Woolfové? nebo Hlavy 22. Berlínský rodák se dostal do Ameriky v roce 1938 a po čase zjistil, že jej láká dramatické… (více)

Elizabeth Taylor: 1932 – 2011

Elizabeth Taylor: 1932 – 2011

24.03.2011

Dlouhodobým problémům se srdcem včera podlehla jedna z největších filmových legend. Právě když se studio Sony Pictures snaží vrátit královnu Kleopatru na plátna kin (po Jamesi Cameronovi a Paulu… (více)

Reklama

Reklama