Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh, dobře známý z populárního stejnojmenného bestselleru M. Viewegha, vypráví s ironickým nadhledem a nadsázkou o osudu, který jedné obyčejné rodině připravila léta normalizace. A jak to všechno začalo? Manželům Heleně a Alešovi (ve skvělém podání L. Šafránkové a O. Vetchého) se narodí kluk Kvído. Již okolnosti jeho narození během představení Čekání na Godota jakoby předznamenaly jeho pozdější dráhu. Když je Kvídovi šest let, přijedou ruské tanky a rodina se stěhuje do prvorepublikové vily na Sázavu. Jenže nedostanou celou vilu, ale jen část v zasklené terase, kde je zima jako v „psírně“. Komunistický ředitel skláren Šperk podmiňuje zlepšení jejich situace tím, že se tatínek bude veřejně angažovat. To ale Aleš odmítá. Celou situaci nakonec zachrání Kvído… (Česká televize)

(více)

Recenze (496)

Agatha 

všechny recenze uživatele

Lehce přihlouplý a zbrklý manžel Ondřej Vetchý a mírně dominantní a razantní manželka Libuše Šafránková. Nezapomenutelná filmová manželská dvojice v nezapomenutelné komedii. Prvotina Michala Viewegha - pro mě nejpodařanější. Plno prostého humoru a vynikajícíh hlášek typu: "...Kdybych dělala jazyky, neseděla bych tu jako kráva..." apod. I ostratní herci byli dobrou volbou, hysterická Vilma Cibulková, o své Andulky se starající Zindulka a o Květě Fialové nemluvě (její kreace, kterou provádí s dítětem v náruči, je odzbrojující). A samozřejmě Kvido! Co nám ostatně dnes zbyde jiného než si dělat z onoho bývalého režimu srandu... ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Vždycky si stěžuju, že je proklatě málo porevolučních (povedených) filmů o komunistickém dusnu normalizace a 80.let, příjemně mě překvapilo, že tenhle film je vlastně slušný. V dobře odladěném retro prostředí a s kvalitním obsazením nám prostřednictvím Vetchého rodiny bez hloupého vysvětlování ukazuje, čím si občan musel pravidelně procházet. A tady právě záleží na tom, jestli se budete smát. Komedie to totiž moc není, kromě geniálního dítěte Kvída se většinou jen mračíte a tiše nebo nahlas zuříte na komouše... anebo vás aparát KSČ a jeho metody nezajímají a tím pádem film budete považovat za blbost. Kromě zmíněného si na filmu cením svlečené Alice Bendové a Jitky Ježkové. Vetchý, kterého mám většinou za herce, který nepřekvapí, mě pobavil dobře zahranou hysterickou radostí, když se Bendová na loďce svlékne... chápu, Ondro. Jinak všichni herci odvádí kvalitní standart. Hodnocení je někde mezi 3-4 hvězdičkama, ale za cennou lekci o naší historii navyšuju na čtyři. ()

Reklama

NinonL 

všechny recenze uživatele

Opravdu netuším, co tím chtěli autoři říct. Jeden dělník vesele vykřikuje, že Husák je starý kokot, druhý se ze systému zbláznil ... Srážka s blbcem bolí vždycky a stejně jako kdysi existovali komunističtí manažeři - hovada, existují kapitalistická hovada na manažerských pozicích i dnes. Stranická knížka dnes otevírá dveře stejně jako tehdy. Záleží jen na tom, kterou stranu si kdo zvolí a jak dokáže jít přes mrtvoly. Pod mostem v krabicích dnes u nás lidé taky spí, jak tvrdil komunista Javorský po návratu z kapitalistické ciziny. Hvězdičky dávám za Libušku Šafránkovou a malého Kvída, kteří se mi líbili. Smyslu téhle schizofrenní propagandy, spíchnuté vyloženě horkou jehlou, ale nerozumím. Komedie to rozhodně není, celé dílo je k pláči. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Ne příliš utěšená bilance polistopadové české kinematografie naštěstí disponuje i některými pozitivními vybočeními z této neradostné skutečnosti. Základní přednost filmu spočívá v jeho vnějškové bezvýraznosti a stereotypnosti věrně postihujících všední tvář normalizačního dne i žití. Samozřejmé vůbec není samo od sebe. Hodně pro ně znamená souhra hlavního páru Vetchý-Šafránková starší. Ale zcela nepochybně pro tento případ je neméně důležitý obsah Vieweghovy stejnojmenné knihy. Bez ohledu na to, která z interpretací je vlastně přesná, je jisté jedno: normalizace byla dobou nekončícího traumatu pro všechny. Ne svou perzekucí, ale svou šedou skutečností a následným omezováním svobody a jejích základních atributů. Svým "sametově nemravným" lámáním charakterů a páteře. Nikdo není vůči skutečné oportunitě absolutně nezlomný. A právě eroze mravnosti, tak často popisovaná v příbězích i vzpomínkách jejích protagonistů i dobrovolných zájemců, to kusejrování skutečnosti všedního dne, patří ík účinným bariérám nedodržujícím nic z řemeslnických konvencí rané normalizace. Naopak: Parazitní živoření vedlo tehdy a vede kdekoliv a kdykoliv jinde k osobnostnímu krnění. Varující limity normalizace však naše současnost namnoze ignoruje. Ke své nejvlastnější škodě. ()

kobejn 

všechny recenze uživatele

Velmi slabé, ale že až tak plytké to bude? To jsem nečekal. Ten film nemá absolutně žádnej náboj, je to taková série pěkných obrázků, které neurazí. Nejhorší je, že tam  absolutně chybí nějaký humor a přitom je to označený jako komedie. Potom mi tam přišla strašně trapná ta scéna, jak Vetchý vyjede na kánoi s tou bulharkou a vona si hned sundá tričko a ukáže silikonový kozy - to byla scéna jak vystřižená z nějaký americký teen komedie, ale nikoliv z českýho filmu zasazenýho do 60. let. Extrémně trapnej byl představitel malýho Huga a trapný bylo jak si furt ukazovali genitály, bylo to tam třikrát, ačkoliv už poprvý to bylo dost trapný. Pak ta scéna ze splavu, jak se převrhli měla evokovat Romanci pro křídlovku. V televizi koukali na Spalovače mrtvol a Kladivo na čarodějnice, šafránková si četla zločin a trest. Tvůrci se nám snažili vnutit, že jde o pokrokový dílo snažící se vzdát hold nesmrtelnejm kouskům, ale přitom tendle film jim nemůže čuchnout k fuseklím. Já věděl, proč sem se tomudle filmu rači vyhýbal, některý filmy je lepší nikdy nevidět. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (32)

  • Když v úvodu filmu vystupují Helena (Libuše Šafránková) a Aleš (Ondřej Vetchý) z taxi, následuje záběr na přibíhajícího psa, za kterým je vidět vchod do domu a ulice stáčející se doleva. Hned v dalším záběru, když psa odhánějí, vede ulice rovně. A v následné scéně se opět stáčí vlevo. Postavy pak vstupují do rohového domu, který se nachází v Haštalské ulici na Praze 1. (oldmut)
  • Rozdíly oproti knižní předloze: Je opomenuta scéna, v níž Kvidův (Jakub Wehrenberg) otec (Ondřej Vetchý) kupuje od Šperka (Vladimír Javorský) psa, respektive přejmenuje fenku vlčáka z Tery na Něhu. Dále je vynechána scéna, v níž se babička Líba (Květa Fialová) stěhuje do Sázavy kvůli čistějšímu ovzduší, než je to pražské (kvůli potenciálnímu nádoru). A také je vynecháno umírání dědečka Jiřího (Stanislav Zindulka) a babičky Líby. (m0lL!sS)
  • V jednom momente beží v televízii aj ďalší trezorový film Spalovač mrtvol (1968), konkrétne scéna, kde pán Kopfrkingl (Rudolf Hrušínský) velebí "pohřeb žehem“ so svojou rodinou a kocúrom. (Autogram)

Související novinky

Zemřela Libuše Šafránková

Zemřela Libuše Šafránková

09.06.2021

Z Prahy přichází velmi smutná zpráva. Svět českého filmu dnes opustila filmová, televizní a divadelní herečka Libuše Šafránková. Před pouhými dvěma dny přitom oslavila své 68. narozeniny. O úmrtí… (více)

Reklama

Reklama