poster

Sledování

  • Velká Británie

    Following

Krimi / Mysteriózní / Thriller / Drama

Velká Británie, 1998, 69 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Sobis87
    ****

    Christopher Nolan velmi rád ve svých filmech narušuje chronologii vyprávění za účelem přimět diváka, aby sám hypotézoval nad spojitostmi v ději a nad fabulí jako takové. Toto pravidlo narušují pouze filmy Insomnia (chronologické vyprávění), Batman začíná (chronologické vyprávění; flashbacky) a Temný rytíř, přičemž zase u něho je patrná paralela s nejnovějším Počátkem, kde je kladen důraz především na gradaci stupňovanou především pomocí užití paralelního střihu. Zbývající filmy pak na základě určitého systému boří chronologii a aktivně zapojují diváka do dění – ten pouze nesleduje tok událostí, nýbrž sám se aktivně podílí na rozřešení fabule. V Mementu byla narativně tematizována psychická nestabilita hlavního hrdiny (pravidelně ztrácí paměť) a celý příběh se odvíjí pozpátku. V Dokonalém triku je divák obětí klamu stejně jako rivalští kouzelníci, tahající jeden druhého za nos a je zde užito vyprávění ze vzpomínek, a rekonstrukce dění při čtení deníku v němž je čteno z deníku… V Počátku je zase při vyprávění brán ohled na snění, a tak je divák nucen orientovat se v několika rovinách snu (sen ve snu, co je snem ve snu dalším…) a zároveň mu jsou poskytována vodítka nutící ho pochybovat o skutečnosti některých scén. Do této skupiny patří i Nolanův debut Following, kde je vyprávění roztříštěno do tří časových segmentů, v nichž se nacházejí faktické pauzy a divák je tak opět nucen provádět hypotézy. K orientaci v jednotlivých liniích slouží vzhled hlavního hrdiny (dlouhé vlasy/ostříhaný/zmlácený) a z příběhu, který by byl ve striktně chronologickém podáni vcelku jednoduchý, se díky Nolanově vypravěčské virtuozitě stává proklatě napínavá a zajímavá podívaná. Ve finálním rozuzlení do sebe vše dokonale zapadá a nemohu říct, že jsem nebyl ani jednou překvapen. Z režijního hlediska je na filmu znát, že je Nolanovým prvním dlouhometrážním filmem a jeho režijní styl během natáčení teprve získával ostré hrany. P.S.: I zde nosí většina postav společenský oblek. P.S.S.: Výskyt ikonického znaku Batmana na dveřích od bytu hlavního hrdiny je vzhledem k dalšímu směřování Nolanovy tvorby lehce úsměvný.(13.8.2010)

  • Radek99
    ****

    Fascinující (skoro)celovečerní debut Christophera Nolana, který dokazuje, že i v prostředí a s prostředky amatérského filmu se dá natočit funkční a homogenní naprosto plnohodnotný snímek, rozhoduje jen a jen talent a to ,,něco" od Boha... Nolan jako naprostý self-made-man hned ve svém prvním filmu vymyslel tak brilantní zápletku a transformoval ji do tak bezchybného scénáře (což později ještě mnohokráte zopakoval), že ta sama o sobě drží jako základní pilíř celou konstrukci filmu. Navíc nabízí hned několik možných interpretací - minimálně doslovnou a obraznou, tedy buď divák vnímá příběh skutečně tak, jak je mu předkládán, nebo může přijmout za své, že celý příběh (a existence některých postav) je jen fiktivní a vznikl v naračním světě hlavní postavy - vypravěče (stejně jako třeba ve Fincherově Klubu rváčů). Nolan navíc (v kontextu svého pozdějšího tvůrčího stylu tak typicky) experimentuje s formou, neboť už tady používá nelineární vyprávění, v němž divák tu samou postavu sleduje hned v několika fázích děje, což postupně odkrývá finesy stavby příběhu. Zajímavá je také zřejmá Nolanova intuice, která má až prognostický rozměr - na dveřích bytu hlavního hrdiny je nalepen znak Batmana, Christopher Nolan zřejmě od začátku podvědomě tušil, kam směřuje jeho umělecký vývoj...(20.8.2012)

  • H34D
    ****

    Krásný debut jednoho z předních režisérů dnešní doby, za neuvěřitelných 6000$ dokázal Nolan natočit ucelený film, který oslní nejen svým chytrým scénářem, šokujícími zvraty a závěrečnou pointou, ale i nečekaně slušnou prací s neznýmými herci. Černobílá kamera snímající vše poměrně zblízka centruje divácký zájem na ústřední dvě postavy, jež jsou oba veskrze zajímavé (a jak už bylo řečeno i slušně zahrané) charaktery, které se spolu se svižnou režií a rozumnou stopáží postarají o kvalitní a záživnou podívanou bez hluchých míst. Po Nolanově temné, krátkometrážní prvotině Doodlebug bych však čekal mnohem atmosferičtější hudbu. 8/10(11.8.2008)

  • Renton
    ****

    Scénář: Christopher Nolan .. Bravurně napsané. No řekněte, koho z vás tohle nenapadlo? Sledovat lidi… Debut dnešního mistra oboru Christopher Nolan byl impozantní. Mozaika časově různě položených scén a jednoznačný tah na branku. Generálka na vysokorozpočtovou skládačku Memento. 85%.(16.11.2007)

  • Satan
    *****

    Prvotina těch nejvyšších kvalit. Mnohovrstevný scénář s logicky podloženým vyústěním, krásně temný hudební motiv, skličující neonoirovka, interiérová bitva charakterů. Film, který díky přesnému střihu nabírá na časoprostorové precizitě. Film, který by natočil Hitchcock, kdyby žil. Film, bez něhož by Memento patrně nebylo tak dokonalým dílem. P.S.: nemůžu říct, že Batmanovo logo na dveřích ve mně nevyvolalo šibalský úsměv. [Přesná stopáž: 70 min](24.6.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace