Reklama

Reklama

Epizody(5)

Obsahy(1)

Jeden z nejlepších a nejoblíbenějších českých seriálů, dnes už uznávaný jako klasika, vznikl v polovině sedmdesátých let. Znamenal novou kapitolu v historii našeho původního seriálu. Prozaik Jan Otčenášek a dramatik Oldřich Daněk, v té době oba již renomovaní tvůrci, označili své dílo termínem "televizní román". Dali tak najevo, že jím nejde o běžný, spotřební, zábavně - populární žánr, ale že míří k televiznímu dílu hlubšího záběru. Na vypjatých historických okamžicích let 1936 až 1945 sledují zvraty českého osudu i podoby českého charakteru. Ve scénáři našel zalíbení režisér, jehož jméno čteme na dlouhé řadě těch nejvýznamnějších seriálů od dob jeho počátků dodnes - František Filip. Přivedl před kameru celou plejádu hereckých mistrů všech generací: Miloše Nedbala, Karla Högera, Danu Medřickou, Janu Hlaváčovou, Vladimíra Menšíka, Jiřího Adamíru, Josefa Somra, Petra Čepka, Jiřího Hrzána, Jaromíra Hanzlíka, Slávku Budínovou a dlouhou řadu dalších.

Epizody:

1. Stěhovavá trafika
2. Bio Ilusion
3. Jízda do tunelu
4. Ďábelské ostrovy
5. Obvaziště Boccaccio

5. Barikáda ve vedlejší ulici - Přetočený poslední díl seriálu, doplněný o bojové revoluční scény (a s novými herci: Bohumil Švarc, Josef Čáp, Dana Syslová, Viktor Preiss, František Hanus, Vlastimil Hašek, Otto Lackovič a Jan Přeučil) a bez předčasně zemřelého Jana Libíčka. Po roce 1989 však tato verze odvysílána nebyla. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (181)

tatka 

všechny recenze uživatele

Tento seriál vznikal v rokoch zúriacej normalizácie. Bez PI, MLF, DMRHKSČ to skrátka nešlo a nešlo. Napriek tomu sa podarilo dostať ich do tohto seriálu v minimálnej, a hlavne, znesiteľnej miere. Je to krásny seriál s pomerne realistickým pohľadom na život v protektorátnej Prahe - a že v Prahe sa len nebojovalo, neúpelo pod tlakom fašistickej čižmy, ale sa aj žilo, milovalo, pracovalo.......K tomu sa pridal výkvet českého herectva a vynikajúci scenár. Áno, kedysi sa točili seriály, keď sme dýchali s hlavnými hrdinami, riešili ich problémy, čakali, čo sa stane, ako to dopadne. 5 hviezd. ()

Ruadek 

všechny recenze uživatele

Tak tohle bylo bohužel opravdu hodně slabé. Obrovské množství postav a malý rozsah, na kterém by se mohly nějakým způsobem rozvinout nám z toho všeho dělá pouze množství scének, které nemají širší souvislost. Bezesporu na dobu, ve které seriál vznikl, musel být zcela nevídaným dílem ale dnes mi jeho pojetí nic neříká. Úžasní herci, kteří nemají šanci hrát své postavy protože na to prostě není prostor. Nebavilo - a to i přes to, že mám přesně tento typ seriálu a všechny herce opravdu hodně rád. ()

Aidina 

všechny recenze uživatele

Jeden z mála seriálů, na který se při každé repríze dívám. Příběhy žižkovského palačového domu a jeho obyvatel. Rodiny Nerudných (Hektor, Achilles, Paris, Petrokles) a ostatních partají. ()

Kozlowski8 

všechny recenze uživatele

Pětidílné vyprávění o obyvatelích pavlačového domu na pražském Žižkově v Bagounově ulici. Toto vyprávění začíná v 30. letech minulého století, kdy dobu míru, klidu, relativní svobody a určitých životních jistot střídá období napětí, strachu a nejistoty, pramenící z rozmachu fašismu a nástupem Hitlera k moci. Tento strach se stupňuje po Mnichovu 1938 a celé vyprávění vrcholí Pražským povstáním, do něhož se obyvatelé pavlačáku zapojují. Během vyprávění, které - byť líčí spíše smutnou dobu - je často velmi veselé, divák poznává rozličné postavičky z domu, počínaje rodinou pana domácího Nerudného s jeho po antických hrdinech pojmenovaných synech, rodinu dopravce drvoty, trafikanta Soumara, který se neúnavně snaží přesunout svoji živnost na lepší místo, Andělu Hrachovou, neustále hledající toho pravého muže, boxera Ticháčka s jeho fintou, bohémského malíře Dlaska a mnoho dalších. Všechny postavy, i ty méně významné, jsou krásně napsány a rovněž zahrány těmi nejvěhlasnějšími hereckými osobnostmi, což velice přispívá k dosažení úžasné atmosféry, která celé dílo provází. Divák je právě díky krásně vybudované atmosféře uvnitř domu, ale i té celkové, související s událostmi doby velice silně vtažen do děje a každým dílem se stává na 80 minut jedním z oněch obyvatel domu. Krásný a nezapomenutelný zážitek. 100%. ()

fafejt001 

všechny recenze uživatele

HERECKÉ mistrovství Menšíka , Nedbala , Somra , Sováka , Hogera, Vinkláře , Medřické , Hlaváčové a jiných , z toho vytvořilo , snad nejlepší seriál československé televize . Dneska se již takoví herci snad ani nerodí . Možná Ivan Trojan je důstojný nástupce v této době . Jinak těžko pohledat . A rovněž režisér Filip geniální . Všem bravoooo . ()

Anife 

všechny recenze uživatele

Nejlepší seriál, co zde během normalizace vznikl. Parádní koncert předních českých herců - Vinklář, Menšík, Čepek, Hrzán, Postránecký, Myslíková, Höger, Hlaváčová, Hanzlík, ale hlavně Jiří Adamíra, který zde naprosto zažářil! Minimum propagandy, krásně zachycená atmosféra - jsme moc ráda, že jsem na seriál narazila díky zapsanému kurzu. Jediný, jehož výkon mi vadil byla prkenná J. Obermaierová, ale to naštěstí v koncertu ostatních zapadlo. ()

Dvojirakri 

všechny recenze uživatele

Vynikající seriál u kterého musím pochválit báječné herecké výkony, skvělý scénář a úžasnou výpravu! Skutečně, měl bych jen samé superlativy! Viděl jsem ho naposled jako dítě, zafixoval si ho jako komediálně/válečný a nějak ho nevyhledával. Teď jsem ale, po mnoha letech, unešen. První díl, kdy je ještě osazenstvo domu kompletní a mnohokrát vidíme pavlač a plno scén se zde odehrávajících, je učiněná radost, která s každým dalším dílem posmutňuje tím jak obyvatelé ubývají a ti přeživší se musí schovávat. Ale tak to bylo... A když už jsem začal superlativy, tak s ním i skončím, převod do HD je famózní, radost se na to dívat! ()

Martinek 

všechny recenze uživatele

Seriál sice natočený za hluboké totality, ale těžko byste v něm hledali nějaké chyby. Je zde k vidění neuvěřitelná plejáda hereckých es, obvzlášť výkony starších herců jsou petihvězdičkové. Za zmínku stojí hlavně pánové Menšík a Sovák, člověku je až líto, že už asi takoví herci vymřeli, jejich dialogy a hádky ve Šťovíčkově hospodě jsou nezapomenutelné. Jasných 5* ()

Šumař 

všechny recenze uživatele

Tak: Herecké koncerty tady přešli spíše na herecký festival. Všichni hrajou dokonale, všichni až na pana Nedbala. Nemůžu si pomoc, ale jeho výkon patří do úplně jiné doby a to co předváděl tehdy v roce 1974, by bylo podle mě moc i na divadlo, natož pak do filmu. Jinak ale dokonalý. Scénář je napsaný rovněž skvěle. Všechno funguje v rámci dramaturgie bez chyby, postavy jsou vykresleny velmi životně, ALE. Nedá se nic dělat, ale rok vzniku bohužel poznamenal i tento seriál, přestože se to většina lidí snaží nevidět. Rodina Nerudných je neskutečná karikatura a "definitivní konec drobného podnikání" ze závěru rovněž mluví za vše. Takže nebýt ideologického nádechu a pana Nedbala, je to dokonalé. Ale takhle bohužel není. ()

ajfelka 

všechny recenze uživatele

František Filip měl šťastnou ruku při obsazování, herecké výkony zejména Jiřího Adamíry a Dany Medřické jsou skvostné. Seriál má štěstí v tom, že má jen 5 dílů, každý ve stopáži jednoho celovečeráku. Charaktery jednotlivých postav jsou prokreslené, děj se rovněž vyvíjí odněkud někam, zachycují se "velké" dějiny na obyvatelích jednoho obyčejného pražského činžáku. Jediné, co mi vadilo, byla postava Zdeňka Řehoře. ()

Trescha 

všechny recenze uživatele

Opravdový skvost mezi českými seriály... Tvrdý,neoblomný otec, úředník a majitel domu v podání Mistra Nedbala,je jen jeden klenot na koruně tohoto díla. Všichni od Abrháma až po pana Kovaříka v maličké roli dědečka, hrají snad lépe než kdy předtím. Prostě skvěle napsané, skvěle zahrané. A tak by to mělo vypadat. ()

rozum i cit 

všechny recenze uživatele

Právem vysoké hodnocení, vynikající seriál, který má obsah a šťávu natolik, že lze shlédnout všech pět dílů na jeden zátah, aniž by se divák nudil. Skvěle napsané jednotlivé charaktery, od odbojářů po sobecké zbabělce. K tomu to nejlepší možné obsazení, vystupuje zde podstatná část našich hereckých legend, od prvorepublikových přes střední až po nastupující nejmladší generaci, takže maximální kvalita je zaručena. Všichni hrají výborně (jen Hanzlíkovi jsem nevěřila, že právě přišel z Říše a tři dny nejedl, působil na to až příliš svěže), mně však asi nejvíce utkvěli Miloš Nedbal jako despotický otec rodiny a náčelník Sokola, Jiří Adamíra jako ředitel kina a baru zapomnění, Vala jako malíř s láskou k řekám a posel špatných zpráv, zcela výborná (a krásná) Jana Hlaváčová jakožto domovnice opatrující jistý pár bačkor, Zdeněk Řehoř jako skrývající se odbojář, Josef Vinklář se svou fintou, Menšík jako horlivý otec, optimista a majitel nepojízdného vozu a konečně Dana Medřická, která během celého seriálu moc prostoru neměla, ale v posledním díle to čekání zúročila ve dvou scénách doslova beze zbytku. V dokumentu České televize bylo zmíněno, jak se prý Jaromír Hanzlík na natáčení divil, že Jiří Vala na barikádě při osvobozování Rudou armádou doopravdy pláče. Já tomu naopak rozumím, neboť syn prvorepublikového důstojníka Vala byl jedním z těch, kteří si tu dobu pamatovali, a Hanzlíkův údiv na mne působí tak trochu jako symbol mezigeneračního nepochopení, s jakým se setkáváme často i dnes. Ono vůbec v tomto seriálu hraje podle mého názoru roli rovněž skutečnost, že značná část zdejších herců Protektorát sama zažila, buď v té době hráli již jako renomovaní herci, nebo teprve studovali (kromě Valy i Medřická, Rosůlková, Menšík, Nedbal, Moučka) a zažili např. zavírání škol (Ráž), stěhování po Mnichovu (Řehoř), působili v odboji (Höger), nebo jim nacistická okupace zasáhla do života výrazněji v podobě totálního nasazení (Sovák, Bláha, Brousek, Havelková), nutnosti se skrývat (Šmeral, jehož žena byla jako židovka poslána do koncetráku, on sám z transportu do něj uprchl) či přímo pobytu v koncentračním táboře (Skopeček a Větrovec, který prošel Terezínem a posléze Buchenwaldem). Stejně tak samotný scénárista Otčenášek byl nejprve totálně nasazen, později působil v komunistickém odboji. Zkrátka scénárista věděl, o čem píše, herci přesně věděli, co hrají, a bezpochyby jim na obsahu i záleželo, tak do toho vložili vše. Jejich herecké mistrovství bylo podpořeno hloubkou vlastní zkušenosti, kterou dnes už nelze dost dobře docílit, a i proto dnešní filmy vypadají tak, jak vypadají, a nemohou obvykle ve srovnání s mnoha staršími snímky obstát, neboť jim často chybí skutečné pochopení a duše. Seriál má pár nedostatků. Drobným negativem jsou kulisy (interiéry jsou v pořádku, ale dvůr přece jen působí až příliš divadelně), trošku starší představitelé mladé generace v případě Trejtnarové, Hanzlíka a Hrzána, ale to není velký problém. Hlavním nedostatkem ovšem je, že seriál je příliš krátký. Sotva začne divákovi na postavách skutečně záležet, je konec. První díl je pouze takový rozjezd, který představí některé z postav, od druhého dílu nabírá seriál na obrátkách, přičemž čtvrtý díl je asi vůbec nejlepší, od začátku až po tu závěrečnou pointu. Řada scén je nezapomenutelných, např. Menšíkova reakce na Mnichov, Nedbalův rozhovor s Valou ohledně obrazu, hádka Hlaváčové s Högerem ohledně kohouta, Valovo oznámení smrti manžela Hlaváčové a následně Medřické, hádka v rodině Nerudných ohledně svatováclavské orlice a mnohé jiné. Snesla bych tedy klidně pár dílů navíc z protektorátního života, neboť ve vážných scénách je seriál náhle velmi silný, a k tomu jeden díl závěrečný, který by uzavřel některé nedovyprávěné osudy: Přemkův návrat z exilu, návrat Pipiny z Reichu, osud Dolfiho na gestapu, další osud ukrývaného Němce. Pro onen neodbytný a neutuchající pocit nedostatku a lítosti nad tímto ochuzením pouze 4,75 hvězdičky. A zde některými recenzenty zmiňovaná ideologie? Když to shrnu, tak povýšený postoj ,,lepší" rodiny Nerudných (včetně Nedbalovy lítosti nad ztraceným majetkem ve srovnání s nezištnější lítostí nad ztrátou pohraničí ze strany Valy), taková charakteristika je běžná i jinde, viz např. skvělý snímek Morálka paní Dulské. Navíc ani v této rodině nejsou všechny postavy čistě negativní, Nedbal je alespoň vlastenec, Abrhám sice slaboch, ale ne zlý, Adamíra má přece jen charakter a svědomí. A naopak zástupci chudiny mají také chyby. Dokonce ani ten český Němec tu není vylíčen jako zrůda. Jedna zmínka o nástupu nové doby, jedna úvaha o budoucím zániku soukromého vlastnictví. Pominuti jsou tu sice vlasovci a jejich role při osvobozování Prahy, nicméně to, že Rudá armáda se významně (a za cenu značných ztrát na životech) podílela na osvobození Československa a že lidé sovětské vojáky skutečně vítali, je historický fakt, ač se dnes už prakticky nesmí nahlas říkat. Stejně tak je pravda, že existovali i komunističtí odbojáři, respektive, že řada komunistů pracovala z vlasteneckých důvodů pro odboj od počátku války v rozporu s oficiálním nařízením strany a že mnozí byli nacisty povražděni či umučeni. Čili je také nelze házet všechny do jednoho pytle. Ani o tom se dnes ovšem nemluví. Ideologie je tu tedy na normalizační seriál překvapivě málo. Co mi naopak v posledním díle vadilo, byli holubi kálející na sovětský tank. Nevím, zda to byl úmysl, či si tvůrci nevšimli, spíše asi to druhé, ale po tom vážném závěru se to prostě nehodilo (a nehodilo by se to ani v případě amerického tanku). Celkově jde tedy pro mě rozhodně o jeden z našich nejlepších seriálů (společně např. se Sňatky z rozumu), který lze vřele doporučit a na který se kdykoli ráda znovu podívám. () (méně) (více)

Související novinky

Zemřel režisér František Filip

Zemřel režisér František Filip

09.01.2021

Ve věku 90 let zemřel český režisér a scenárista František Filip. Zprávu o úmrtí plodného tvůrce televizní produkce přinesla Česká televize. Absolvent pražské FAMU má k dnešnímu dni na svém kontě na… (více)

Reklama

Reklama