Reklama

Reklama

Umučení Krista

  • USA The Passion of the Christ (více)
Trailer

Obsahy(1)

Film Mela Gibsona nás zavádí do Jeruzaléma v době před více než 2000 lety a nebývale působivou, místy až šokující formou popisuje posledních dvanáct hodin života Ježíše Nazaretského (James Caviezel) před jeho ukřižováním na hoře Golgota. (Magic Box)

Videa (1)

Trailer

Recenze (909)

Adrian

všechny recenze uživatele

Film s mimoriadne silným príbehom, ktorému na realistickosti výrazne dodáva samotná forma neštítiaca sa otvorene sledovať hľadáčikom kamery veľmi drsné výjavy. Výsledkom je dielo s neskutočne prierazným emociálnym nábojom, ktorý vás ako ťaživý kameň zarazí do sedadla. Film, na ktorý nikdy v živote nezabudnem pričom ho rozhodne už druhý krát vidieť nechcem. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Přliš mnoho krve? Ano, snad. Ale o to nejde. Jde o to, že to na mne celé působilo snahou šokovat, namísto zobrazit co nejrealističtěji fakta. Násilné scény i křížová cesta se daly zkrátit na míru únosnou běžnému divákovi a celý film tak nemusel přesáhnout délku 100 minut. Pak by možná jeho vyznění bylo větší, dopad výraznější a hodnocení z mé strany příznivější. Ale na tom má asi svůj podíl i skutečnost, že jsem ateista... Za vyzdvižení stojí ale hudební složka - ta je impozantní. ()

Reklama

monolog 

všechny recenze uživatele

Je to vlastně jen velká nuda, protože dvě hodiny krvácení jsou opravdu příliš. Navíc jakýho krvácení... Ani Blade by se nestyděl. Ovšem pokud bych chtěl vidět tolik krve, pustil bych si nějaký talošský horory z sedm- a osmdesátých let. Co se mi na filmu nelíbilo je ta pokryteckost. Jednak nám do očí tvrdí, jak to není realistický a skutečný a pravdivý, na druhé straně je tam ale tolik pitomostí a neraálností a blbin, že to není ani výpovědí o Kristově době natož o jeho skutečné smrti. Viz třeba samotné Kristovo mučení a ukřižování nebo vztah Římanů či židů ke křesťanům. Ve skutečnosti oběti na křížích umíraly až několik dní a Římani jim ještě před krucifixací pustili žilou, aby to protáhli na nejdelší možnou dobu. Navíc je mylný pomyšlení, že by Kristus byl při popravě tak důležitým a všemi nenáviděným objektem (nebo že vůbec existoval). Spíš ho prostě popravili jako všechny ostatní, aniž vůbec věděli, kdo nebo co je či za co ho popravují. Židé Krista za mesiáše nepovažovali (cristos je vlastně řecký překlad hebrejskýho mašijah, mesiáš, pomazaný) a proto by jim za nějaký intriky ani nestál. Intrikujeme totiž proti tomu, koho se bojíme a kdo nad námi má navrch. A také, Římani měli křesťanství neradi kvůli tomu, že křtěnci odmítali císaře za inkarnaci Boha a nechtěli vstupovat do armády a bojovat. Šlo tedy čistě o ekonomické a faktické důvody narušující chod říše a je tedy těžké pomyslet, že by Krista nenáviděli a týrali jen kvůli jeho postojům (i když by si to s některými věcmi jako nastavování druhých tváří i zasloužil). Místo toho radši nastavovali druhý tváře (až do křížovejch výprav), což je ve středověku ta největší hovadina, jakou kdo může vymyslet. Stejně jako všechny mnohobožství vyznávající národy byli i Římani vůči ostatním náboženstvím tolerantní a schopni je přijmout za své (viz íránský Mithra, egyptská Isis, fénická Persefona, etruské základy všeho římského, řecký Panteon atp), ale jejich odpor vůči židům a křesťanům pocházel i z toho, že tehdy tito byli považováni za anarchisty a teroristy, protože se Judea pořád bouřila a dělala všem problémy. Navíc Římani nebyli z tehdejšího pohledu žádní extra zhýralci nebo perverzouši (nesmíte však brát za normál sucharský židy). Uměli si užívat života a nikomu jinýmu v tom taky nebránili (samozřejmě mám na mysli plnoprávný občany Říma). A ve filmu je toho iracionálně-idiotského mnohem víc, ale nechce se mi to tu planě rozebírat moc dlouho. Jen ještě co se týká názvu, umučení je dobrej překlad, (mnohem lepší než skutečné významy slova passion: hněv, vztek, vášeň, chtíč, pašije). Protože nic jinýho tenhle film nepopisuje, dokonce ani Kristovu smrt nepopisuje, protože Kristus nebyl umučen, ale popraven (a to je sakra rozdíl). Další hlouposti považuju tělesné poškození - byl by celej oteklej, pro bolest by dávno nevěděl o světě a vykrvácel by dřív než bys řekl Pilát Pontský, ani krev z těla takhle z boku nikdy nestříká a jen opravdovej cvok by takhle po tom všem, pokud by přežil, mluvil. Ale neřekl jsem, že to není dobře natočený snímek, i když to nudí a nijak neoslovuje (kromě neobvyklýho pohledu na násilí vůči "synu Boha"), pořád je to ještě rozeznatelně profesionální film. Jen ještě taková osobní poznámka - neznamená sebeobětování náhodou totéž, co sebevražda? (pouze trošku s jinými okolnostmi, ale pořád totéž) A sebevrazi jdou přece přímou cestou do pekla, někde do sedmýho kruhu, takže Kristus podle mě není v nebi, ale v Pekle, což? () (méně) (více)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Prvni pulka filmu je zbytecne roztahana, ale druha pulka to vynahrazuje. Mel se zameril ciste na Jezisovo smrt, takze je ve filmu jen zatceni, odsouzeni, zbicovani a ukrizovani bez nejakyho vysvetlovani, kdo je kdo a proc dela to, co dela, ale to je na dvou hodinovou stopaz krapet malo. Zvlast v prvni polovine je to dost rozvlacny a nektery sceny se pekne vlecou. Ale jakmile se zacne bicovat, tak se v tom Mel zacne vyzivat. Vsude caka krev, trha se maso, detailni zabery a vybrousenej zvuk. Sice se da dohadovat o tom, jestli by tohle prezil, ale na druhou stranu to pusobi drsne a "realisticky". Ale ze by to bylo brutalni, aby z toho clovek omdleval, to ne. Taky se vcelku povedla kamera a kulisy a hlavne hudba je perfektni. Caviezel roli Jezise zvlad v pohode, jen me dost rusilo to jeho oranzovy oko. Akorat mi prislo, ze obcas kecal dost z cesty. Tezko rozhodnout, jak a zda-li vubec to ve skutecnosti bylo, tenhle film je spis takovej na efekt, ale to, o co Melovi asi slo hlavne, to se povedlo. Dokaze zapusobit a zaujmout. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Umučenie Krista je komorný, až divadelný film s dych tajacim veľkoplátnovým pojatím. Jeho podstatou nie je mohutná historická výprava, ale pôsobivosť perfekcionisticky nakrútených scén, odohrávajúcich sa - či už v interiéroch alebo exteriéroch - na niekoľkých desiatkach metrov štvorcových. Film začína scénou honu na "nejakého zúfalého mladíka", pokračuje jeho lynčovaním a končí jeho smrťou. O tom, kto sa skrýva pod kapucou a kto sú ostatné tváre na plátne, sa dozvedáme až z krátkych flashbackov počas jeho mučenia. Odhalenie ich identity prehlbuje náš vzťah k Ježišovi z Nazaretu a tiež precítenie bolesti, ktorou sami prechádzajú. Sila filmu spočíva v zobrazení neopísateľného utrpenia človeka s veľkým srdcom, spôsobeného ľudmi bez srdca. ___ Mel Gibson volí čestnú cestu rozprávania bez náznaku sentimentu. Zostáva nestranný a v lynčovaní muža sa doslova vyžíva. V spomalených záberoch, v navršujúcej sa bolesti trpiteľa nám dáva v rovnakom pomere pocítiť aj jeho fyzickú bolesť, aj zverstvo sadistických pudov jeho katov. Tento šokujúco chladný nástup v prvej tretine nás priklincuje do sedadiel, aby neskoršími flashbackmi s Ježišovými duchovnými výrokmi celú makabrozitu prehĺbil a dal jej zmysel, emócie a filozofický rozmer. Mučeník a jeho katovia sa stávajú čoraz výraznejšími stelesneniami hodnôt dobra a zla a spolu vytvárajú "dielo", ktoré navždy zmení ľudské dejiny. ___ Film si drží pomalé tempo a trvá cez dve hodiny, no nenájdete v ňom jediný záber, zvuk, strih, ktorý by v ňom nemal svoje miesto a nevyvolal by vo vás potrebnú emóciu. Je to hypnoticky plynulá, ponurá báseň, nesúca na chrbte obrovskú, každou minútou sa ešte viac prehlbujúcu váhu naliehavosti. Buď odvraciate zrak, alebo zatajujete dych, alebo premýšľate nad tým, čo bolo povedané. ()

Galerie (99)

Zajímavosti (58)

  • Ve filmu se mluví latinsky a aramejsky, pouze ve třech pasážích zazní hebrejština. (ČSFD)
  • V scéne, kde Ježiš (Jim Caviezel) rozdrtí hlavu hadovi, poukazuje Mel Gibson na odkaz knihy "Genesis", keď Boh vyhnal z raja Adama a Evu po spáchaní prvého hriechu. Vtedy ustanovil Boh medzi Evou a Satanom nepriateľstvo. Až príchodom Ježiša sa tieto slova naplnili. (MFJD)
  • Vďaka podielu z tržieb predstavoval zisk Mela Gibsona 210 miliónov amerických dolárov čo vtedy bola najvyššia čiastka, akú kedy tvorca za jediný film získal. (Raccoon.city)

Související novinky

Dočkáme se pokračování Umučení Krista?

Dočkáme se pokračování Umučení Krista?

23.09.2020

Dle čerstvých slov herce Jamese Caviezela (Lovci zločinců, Frekvence) se na pokračování ke snímku Umučení Krista režiséra Mela Gibsona nadále pracuje. Původní film z roku 2004 vydělal celosvětově… (více)

Caviezel se vrátí jako Ježíš

Caviezel se vrátí jako Ježíš

31.01.2018

V Hollywoodu se u každého velkého hitu přemýšlí nad pokračováním. Když tedy Umučení Krista vydělalo 611 milionů dolarů (při rozpočtu pouhých 30 milionů!) a stalo se jedním z nejúspěšnějších eRkových… (více)

Mel Gibson chce vzkřísit Krista

Mel Gibson chce vzkřísit Krista

11.06.2016

Nejvýdělečnějším eRkovým filmem všech dob bylo ještě nedávno Umučení Krista. Koncem března se ale přepisovaly historické tabulky, protože rekordních 611 milionů překonal Deadpool. Mel Gibson si to od… (více)

Ježíš zachraňuje Londýn

Ježíš zachraňuje Londýn

17.11.2008

Samozřejmě je řeč o Jimu Caviezelovi, který si od Umučení Krista nezahrál v ničem pořádném (třeba jeho aktuální film, sci-fi/fantasy řežba Outlander, nakonec půjde rovnou na DVD). Možná se mu zadaří… (více)

Reklama

Reklama