Režie:
Vít OlmerScénář:
Jaroslav DietlKamera:
Ota KopřivaHudba:
Ondřej SoukupHrají:
Karel Heřmánek, Ondřej Pavelka, Jana Paulová, Tomáš Töpfer, Stanislava Bartošová, Karel Brožek, Vladimír Huber, Karel Smyczek, Věra Vlčková (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Film inspirovaný činností pracovníků kontrarozvědky: Jan Prokop hraje při každé příležitosti šachy. Mimoto pracuje se svým týmem na odhalení rezidentské sítě, která se pokouší získávat domácí odborníky pro práci v zahraničí. (oficiální text distributora)
Recenze (108)
Neskutečně ubohý pokus nasadit socialistické kontrarozvědce lidskou a přátelskou tvář. Ano, Karel Heřmánek se snaží a v jeho podání před divákem vyvstává obraz téměř sympatického uvědomělého pracovníka tajných služeb (i když charakterově pokulhává - eticky sporná už je třeba jen nevěra s kolegyní na pracovišti, navíc s družkou svého kamaráda), dokonce hraje šachy... Příměr šachů je ale návodový - v téhleté simultánce s občany režim jedním mocným máchnutím před začátkem hry smetl všechny figury z občanských šachovnic... S tím ani Vít Olmer nic nenadělá... ()
Fešáčtí estébáci z druhého odboru opět ukazují, jak si se vším poradili. Na scénáři Jaroslava Dietla je vidět, s jakou nechutí to psal, Vít Olmer to natočit taky musel a tak zbývají histrióni na čele s vždy nesympatickým Karlem Heřmánkem. Komické je, jak se soudruzi báli nazvat svojí vlastní organizaci pravým jménem a motiv náboru našich odborníků na Západ se monotónně opakuje v českých detektivkách už poněkolikáté (Akce v Istanbulu z roku 1975, jeden z dílů nesmrtelného majora Zemana či relativně apolitický, i když jen ve mezích možností Čas pracuje pro vraha), méně se zde ale uvádí, že ty vědce tady nemuseli až zas tak cizí agenti lovit, ti lidé (když to jenom trochu šlo) utíkali sami. Heřmánek se projíždí po tradičně zanedbané a temné Praze luxusním (na svou dobu) tuzexovým Renaultem (mimochodem jedním z nejohavnějších aut své doby, co se tady v malinkém počtu objevily) a snaží se nás přesvědčit o intelektuálních schopnostech příslušníka v kombinaci s morálními vlastnostmi a to i navzdory malověrnému a intrikujícímu Ondřejovi Pavelkovi (který sice obecně Heřmánka herecky převyšuje, ale tady z něj ta nechuť něco hrát doslova stříká...). Jediným plusem zde (který ale nezvrátí můj "opdad"), je přítomnost jedné z nejhezčích tehdejších hereček S. Bartošové, která se na rozdíl od prapodivných a dost často odpuzujících ženských "hvězd" tohoto období do slušnějšího filmu nedostala ani náhodou. ()
Jinak celkem dobře obsazená kriminálka končí vcelku rychle opět na socialistické hysterii. České vědce chtějí angažovat američané. "Co nabízejí?" ptá se Karel Heřmánek. O žádné velké drama přitom také nejde. Jedná se spíše o postupné rozplétání sítě agentů. V dnešní době má kriminálka málo co nabídnout. Možná je spíše zajímavá z historického hlediska, kterak komunisté viděli agenta za každým rohem a chránili si své odborníky před americkými imperialisty. ()
Je fakt, že některé scény se poněkud vlečou, a třeba "lekačka" s figurínami vložená v závěru působí dnes už vysloveně legračně, ale to byly holt osmdesátky. Atmosféru to má, Soukupův soundtrack je parádní včetně bizardních dobových hitovek (Někdo nám do toho vlez!) a kamera vymazlená. O parníček lepší než obvyklé totalitní kriminálky, Olmer prostě uměl. 55 %. PS: Objeveno až v létě 2016 - a to jsem myslel, že už mě v tomhle žánru nic českého nepřekvapí. ()
"Kam tak všichni pospíchají ??" - "V Mikulově ?? To je ale hloupá otázka !!" ;) Otázka naivní a hloupá to skutečně je, naprosto symbolicky, podobně totiž vyznívá celá tahle Olmerova nepříliš známá kriminálka, nicméně vůbec ne špatná režisérovou vinou.. Právě Vít Olmer spolu s parádním Karlem Heřmánkem - No, on ani ten náš Kníže pekel špatně zahrát neumí !! - zachraňují co se dá, takže se jeden chvílemi i velmi dobře baví, jinak totiž Druhý tah pěšcem není nic víc než typická špatně napsaná dietlovina.. ()
Galerie (8)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (10)
- Když Libor (Ondřej Pavelka) odchází naštvaně z baru poté, co prohlásí, že nesnáší práci, která k ničemu není, nechá na stole cigarety i se zápalkami. (gug)
- Automobil, který ve filmu používá rozvědčík Jan Prokop (Karel Heřmánek), je Renault 9. Jeho poznávací značka ACO-36-17 je pravá tudíž se nejednalo o filmovou repliku. (Martin_L)
- V závěrečné scéně, kdy Honza (Karel Heřmánek) odjíždí s Petrou (Jana Paulová) v autě noční ulicí, vjíždí, podle značky na sloupu, do jednosměrky v protisměru. (gug)
Reklama