poster

Než se rozední

  • Švédsko

    Nära livet

  • slovenský

    Prv ako sa rozvidnie

  • anglický

    Brink of Life

Drama

Švédsko, 1958, 84 min

  • d-fens

    ocenenia : MFF Cannes 1958 - Najlepšia réžia (Ingmar Bergman), Najlepšia herečka (spolu Bibi Andersson, Eva Dahlbeck, Barbro Hiort af Ornäs, Ingrid Thulin)(22.12.2012)

  • Rajca
    ****

    Skvelý pohľad do ženskej duše a vnímania materstva. Milujem filmy, kde je potlačené vizuálno a naopak silný dôraz na slovo. Emočne veľmi silné.(6.6.2016)

  • Martin741
    ***

    Priemerna spolocenska konzervacka 3. zenskych v akomsi spitali. Bergman bol sice rezisersky velikamn, ale holt, aj maestro tesar sa utne. od priemeru to nezachranili ani Yngryd Thulyn a ani Eva Dahlbeck. 60 %(2.4.2016)

  • troufalka
    *****

    Bergmanovým dílem prochází jako tenká nit fascinace ženskou psyché. Na ní navléká tu lesní jahody, tu posílá psaníčka plná intimních výpovědí. Od ní se odvíjí většina jeho příběhů. Kolem žen krouží muži, stejně zranitelní jako ženy. Někdy vřelí a chápaví (manžel Stiny) jindy vlídní leč odtažití (manžel Cecilie) nebo jsou daleko předaleko (partner Hjördis). Příběh jedné noci je rozehrán na všech stranách, žádná ženská role není vedlejší, všechny dostávají velký prostor, který bezezbytku naplní. Je to s podivem, s jakou přesností Bergman vylíčil ryze ženskou atmosféru porodince, doba změnila jen uniformy a vybavení, přístup zůstává v zásadě stejný.(9.4.2015)

  • Synyster.
    *****

    Brilantní práce Bergmana s rytmickým přenášením pozornosti na jednotlivé protagonisty (tři těhotné ženy). Plynule se zde přechází z jedné postavy na druhou, zatímco z předchozí se stává pozorovatel (tomu je podřízeno i umístění kamery). Tento tvůrčí postup se časem variuje (nejdřív jsou pozorovatelem dvě ženy, později jen jedna, která je svědkem rozhovoru zbylých dvou žen). Tím je umožněno detailní vykreslení charakterových vlastností postav. Jejich vzájemná konfrontace v uzavřeném prostoru jednoho nemocničního pokoje s přibývajícím časem odhaluje jejich minulost, vztah k nenarozeným dětem a rodinné zázemí. Pomocí paralelismů a kontrastů mezi ženami jsou ztvárněny jejich odlišné pohnutky. Podobně jako v jiných Bergmanových filmech jsou ženské hrdinky duševně nestálé, jsou ovlivněny tragickými životními situacemi nebo je jejich idealizovaná budoucnost nekompromisně otřesena. Postavy nejsou homogenní a postupně prochází vývojem v závislosti na okolnostech jednoho dne a interakci s ostatními ženami. Za zmínku stojí i výborné herecké výkony Ingrid, Bibi i Evy, které jsou umocněny dlouhými detaily na tváře žen. Závěr filmu neodpovídá na jednotlivé otázky, je spíš symbolem vykoupení, naděje, ale i bezvýchodnosti a utrpení. Zda se pro hrdinky rozední nebo ne, je ponecháno čistě divákově imaginaci.(3.6.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace