Režie:
Martin ScorseseScénář:
John LoganKamera:
Robert RichardsonHudba:
Howard ShoreHrají:
Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Kate Beckinsale, John C. Reilly, Alec Baldwin, Alan Alda, Ian Holm, Danny Huston, Gwen Stefani, Jude Law, Adam Scott (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Postava legendárního průkopníka letectví, podnikatele a filmového režiséra Howarda Hughese (1905–1976) už mnohokrát posloužila literárnímu i filmovému zpracování. Neúnavný dobrodruh, který miloval rychlost a nebezpečí, jeden z nejbohatších Američanů své doby, ale také nenapravitelný sukničkář a psychicky nemocný člověk posedlý nejrůznějšími fobiemi – tato komplikovaná osobnost dvacátého století se v roce 2004 stala předmětem nákladné filmové biografie Letec. Režisér Martin Scorsese je známý svojí zálibou v hollywoodské historii a také patří k jejím největším znalcům, takže jeho volba byla víceméně logická (původní režisér Michael Mann si ho vybral jako náhradu, když se mu nechtělo dělat třetí biografii po sobě). Scénář Letce, jehož autorem je chicagský dramatik John Logan, se soustředil na bouřlivé dvacetiletí (1927–47), ohraničené počátkem natáčení ambiciózního leteckého snímku z první světové války Pekelní andělé a zkušebním letem Hughesova legendárního letadla Herkules. Značné prostředky byly věnovány vystižení dobové atmosféry (scény ve známém nočním podniku Cocoanut Grove) i angažování předních hereckých představitelů. Vedle Leonarda DiCapria v titulní úloze se tu objevují např. Cate Blanchettová v roli Hughesovy přítelkyně Katharine Hepburnové, Kate Beckinsaleová jako jiná filmová hvězda Ava Gardnerová a Jude Law jako bouřlivák Errol Flynn. Ve spolupráci se svým stálým kameramanem Robertem Richardsonem zvolil Scorsese pro jednotlivá období odlišné barevné ladění, např. na začátku se zcela obešel bez červené, přesně ve stylu dvoupásového technicoloru používaného na přelomu dvacátých a třicátých let, a postupně barevnou škálu doplňoval. Snímek nakonec získal z jedenácti nominací pět Oscarů, za kameru, výpravu, kostýmy, střih a ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Cate Blanchettová). Režisér Scorsese znovu vyšel naprázdno a sošku si odnesl až za svůj následující film, gangsterské drama Skrytá identita (2007). (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (810)
Pro mě výjimka mezi všemi těmi životopisnými dramaty "based on a true story" především proto, že je o opravdu zajímavém člověku. Přiznávám, že jako fanda letectví jsem o Hughesovi věděl maximálně konstruktérské úlomky z jeho života, samozřejmě především zkonstruování Herculesu. Co se čistě filmové stránky týče, jde o naprosto vyprecizovaný film s dokonalým obrazem, zvukem a vizuálně i dramaticky propracovanými scénami, např. natáčení Hell's Angels. BTW jde o film, od kterého jsem začal uznávat Leonarda jako dobrého herce, Cate Blanchett za dobrou herečku a vlastně jde o první viděný film od Scorseseho. I když se mi Skrytá identita líbila, jestli měl dostat Oscara, spíš za tohle. ()
Nádherný film se skvělými efekty , letecké scény jsou dechberoucí ( a to mi nikdy nic neříkaly ) , scéna , kdy jde Hughes po červeném koberci a šlape po žárovkách a všude kolem oslňující světla , je skvělá , připadalo mi , jako bych tam šla s ním. Herecké výkony jsou úžasné v čele s Di Capriem ( jestli někdo umí zahrát duševní chorobu tak on ) , přes absolutně odporného senátora Alana Aldy až k vynikající Cate Blanchett. Její výkon mě zaujal nejvíc ; přestože není vůbec Kate Hepburnové podobná , byla to přesná Kate - její výrazy , její chování , byla prostě dokonalá. Narozdíl od Gangů Letec pro mě neměl hluchá místa. ()
Zase další film od Scorseseho a zase nic moc výsledek. Na film jsem se díval už podruhý. Na první pokus jsem to asi po hodině vzdal, protože mě život Howard Hughese prostě vůbec nezajímal. Včera dávali Letce v pozdních hodinách na Nova cinema, tak jsem se odhodlal, že to zkusim znovu a málem to dopadlo stejně. Musel jsem si dát přestávku (ať žije set-top box s pamětí). Od chvíle, kdy se děj dostal někam k začátku 2. světový války už to bylo lepší. Začaly se víc řešit letadýlka (což mě celkem bavilo) na úkor vztahů mezi Howardem Hughesem a slavnejma herečkama tý doby (což mě nebavilo vůbec). Ve druhý půlce se dočkáme taky celkem efektního zřícení letadla, který stojí za vidění. První půlku by to chtělo hodně zkrátit a vysrat se na ty strašný barevný filtry (modrá tráva, modrý pole, modrý stromy - WTF???). Mam takovej pocit, že od doby, kdy ve Scorseseho filmech skončila herecká generace okolo Roberta De Nira a nahradili je mladší herci, jsou ty jeho novější filmy sotva poloviční. Poslední film, kterej se mi od něj opravdu líbil, bylo Casino z roku 1995. ()
Co Scorseseho sakra v posledních letech tak změnilo? Ano, Letec je vizuálně úchvatné dílo, na které se zatraceně dobře kouká, ale kam sakra zmizela ta komorní poetika jeho scén? Kdysi dávno, když Bobby De Niro ještě neoslavil ani třicáté narozeniny, Scorsese natočil Špinavé ulice. Použil několik zaprášených newyorských lokací, postavil na ně pár herců a zrežíroval scény, které se vám zapíší svou atmosférou do paměti. Dnes má milionové rozpočty, točí scény s desítkami komparzistů, ale kde je sakra ta bezchybná atmosféra? Kde je barová rvačka za zvuků nějaké známé písně, proč proměna Howarda Hughese trvá tak krátce? Osobně mám tuto osobnost americké historie spojenou s jedním z nejzáhadnějších politických manipulátorů šedesátých a sedmsesátých let, který rok nebyl spatřen a posílal peníze na konta významných lidí. A tak trochu bych čekala, že Scorsese jeho příběh dokáže podat více zajímavě a osobitě, zvlášť když DiCaprio zvárnil svou roli nesmírně suverénně. ()
Teda... Howard Hughes byla bezesporu jedna z nejvýraznějších osobností aviatiky vůbec, kde bychom dnes bez něj byli ? A stejně významný byl i v oblasti filmové tvorby. Tento film osobně chápu jako poctu tomuto géniovi, kterého (ostatně tak, jako většinu géniů) jeho současníci ne vždy dokázali plně pochopit. Psychologické prokreslení je brilantní, chvilku na plátně vidíte snílka a vizionáře, v zápětí nemocného cvoka a hned nato playboye, za kterým se otočí každá sukně a kterou on také nenechá na pokoji. Tohohle Howarda jsem se nezřídka bála, jindy mě fascinoval a často jsem nemohla pochopit, jak může pod tím vším tlakem a publicitou žít. Možná to bylo také jednou z příčin jeho pozdějšího pádu společně s obsedantně-kompulzivní chorobou, kterou trpěl. Ještě jednu poznámku na závěr : jestli ještě stále na světě existuje pochybovač o hereckém nadání Leonarda DiCapria, měl by vidět Letce a žasnout. Tady se opět zahraniční novináři se Zlatým Glóbem trefili do černého. Pozadu nezůstává ani režie či hudba Howarda Shorea, mimochodem už se těším na Soundtrack. ()
Galerie (120)
Zajímavosti (62)
- Když Katharine Hepburn (Cate Blanchett) zdraví svou rodinu, zmíní strýce Willieho. Je to odkaz na strýce Willieho z filmu Příběh z Filadelfie (1940), ve kterém Hepburn hrála. (HellFire)
- Cate Blanchett (Katharine Hepburn) měla pro svou roli tři různé paruky. A aby Hepburn ještě více podobala, nechala si na tvář, paže a hruď „nastříkat pihy“. (HellFire)
- O životní příběh Howarda Hughese (1905-1976) byl neskutečný zájem - v průběhu let ho měly v úmyslu natočit tandemy jako Edward Norton/Miloš Forman, Nicolas Cage/Brian de Palma, a Johnny Depp/bratři Hughesovi. Jeho osudy měl v plánu zfilmovat a do hlavní role sama sebe obsadit i Warren Beatty, což nakonec dvanáct let po Letci určitým způsobem uskutečnil prostřednictvím nepříliš úspěšného snímku Pravidla neplatí (2016), v němž je ovšem jen vedlejší postavou. (imro)
Reklama