Reklama

Reklama

Letec

  • USA The Aviator (více)
Trailer 3
USA / Německo, 2004, 170 min (Alternativní 164 min)

Obsahy(1)

Postava legendárního průkopníka letectví, podnikatele a filmového režiséra Howarda Hughese (1905–1976) už mnohokrát posloužila literárnímu i filmovému zpracování. Neúnavný dobrodruh, který miloval rychlost a nebezpečí, jeden z nejbohatších Američanů své doby, ale také nenapravitelný sukničkář a psychicky nemocný člověk posedlý nejrůznějšími fobiemi – tato komplikovaná osobnost dvacátého století se v roce 2004 stala předmětem nákladné filmové biografie Letec. Režisér Martin Scorsese je známý svojí zálibou v hollywoodské historii a také patří k jejím největším znalcům, takže jeho volba byla víceméně logická (původní režisér Michael Mann si ho vybral jako náhradu, když se mu nechtělo dělat třetí biografii po sobě). Scénář Letce, jehož autorem je chicagský dramatik John Logan, se soustředil na bouřlivé dvacetiletí (1927–47), ohraničené počátkem natáčení ambiciózního leteckého snímku z první světové války Pekelní andělé a zkušebním letem Hughesova legendárního letadla Herkules. Značné prostředky byly věnovány vystižení dobové atmosféry (scény ve známém nočním podniku Cocoanut Grove) i angažování předních hereckých představitelů. Vedle Leonarda DiCapria v titulní úloze se tu objevují např. Cate Blanchettová v roli Hughesovy přítelkyně Katharine Hepburnové, Kate Beckinsaleová jako jiná filmová hvězda Ava Gardnerová a Jude Law jako bouřlivák Errol Flynn. Ve spolupráci se svým stálým kameramanem Robertem Richardsonem zvolil Scorsese pro jednotlivá období odlišné barevné ladění, např. na začátku se zcela obešel bez červené, přesně ve stylu dvoupásového technicoloru používaného na přelomu dvacátých a třicátých let, a postupně barevnou škálu doplňoval. Snímek nakonec získal z jedenácti nominací pět Oscarů, za kameru, výpravu, kostýmy, střih a ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Cate Blanchettová). Režisér Scorsese znovu vyšel naprázdno a sošku si odnesl až za svůj následující film, gangsterské drama Skrytá identita (2007). (Česká televize)

(více)

Recenze (810)

golfista 

všechny recenze uživatele

Po "Rayovi" jsem šel hned do dalšího nominovaného a také životopisného "Aviatora". Tentokrát bylo očekávání větší .... a o to větší bylo zklamání. HH asi v Americe něco znamenal, takže tamní diváci si možná hlavního hrdinu víc užijí. U nás je pro někoho "nezapomenutelný", ale pro mě třeba úplně neznámý. S takovou variantou asi scénárista nepočítal. Možná i proto jsem se v průběhu těch skoro tří hodin několikrát přistihl, že se nudím ... Já mám ale tenhle problém s posledními Scorseseho filmy ... Moc jsem se těšil (jako na "Gangy") a byl jsem zklamán (tak jako z "Gangů" :) ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Nedávám toto hodnocení proto, abych film, který jistě svou hodnotu, minimálně v míře poctivosti, s jakou byl natočen, má, pro vnitřní uspokojení zdusila, ale nemůžu se zbavit určitého neidentifikovatelného pocitu mírného chladu, který jsem z něj cítila a to bych asi, pokud jde o ztvárnění fragmentu života exemplárního snílka a k tomu takovým umělcem přes režii, jakým je Martin Scorsese, neměla. Bombastická výprava neni totiž vždy to, co u mě táhne a tak si ze všech možných dojmů podržím ty optimistické a to za prvé výkon Cate Blanchett a za druhé, že na vrcholný okamžik své kariery Leonardo DiCaprio teprve čeká a že se určitě dočká. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Těžké hvězdičkování. Naprosto přesně mezi čtyřmi (úchvatná vizuální stránka) a třemi hvězdičkami (rozvleklý příběh s opakujícími se peripetiemi). Rozpačitý souboj mezi Scorseseho obrazovou genialitou a poloprázdným (navíc notně natahovaným) portrétem Letce. Ani skvělí herci v čele s „životním“ DiCapriem, úžasná kamera a vypiplané retrokulisy neudrží film na očekávané úrovni - a tak jsme se dočkali pouze myšlenkově neurovnaná studie sympatického magora, bez odvahy, bez koulí, s jasným tahem na Oscara. Pořád sice nadprůměr v kontextu řadové produkce, ale doby Casin, Mafiánů, tím spíš Zuřících býků a Taxikářů jsou nejspíš definitivně fuč. ()

KevSpa 

všechny recenze uživatele

Martin Scorsese po filmu Gangy New Yorku razantně změnil styl a natočil biografii nezapomenutelného Howarda Hughese. Nevykresluje však klasicky celý jeho život, ale seznamuje nás s tímto nadšeným filmařem, letcem a výrobcem letadel až v jeho dospělosti, během natáčení nejnákladnějšího filmu té doby, Pekelní andělé. Postupně jsme režisérem vtahováni do příběhu megalomana, který se stal slavným v oblasti letectví i v Hollywoodu. Scorsese nám svým osobitým způsobem umožňuje proniknout do života muže, který žil s Katherine Hepburn, získal zakázky na letadla pro americkou armádu, natáčel drahé filmy a zároveň bojoval se sebou samým a svou psychickou poruchou. Obrazová stránka snímku je opět brilantní, film je opravdu strhující podívanou, jen škoda, že je tak dlouhý. Vzhledem k tomu, že nelíčí celý Hughesův život, stačily by Scoresesemu na převyprávění jeho příběhu bohatě dvě hodiny. Překvapením je především strhující výkon Leonarda DiCapria, který zase po delší době vytřel všem svým kritikům zrak a výtečná je také Cate Blanchett, která se dokázala s bravurou sobě vlastní zhostit role Katherine Hepburn. Scorsese zkrátka natočil další film, na který nelze zapomenout a jenž mu nejspíš opět vynese nějakou tu oscarovou nominaci. Update: Po druhém zhlédnutí musím konstatovat, že ta délka vlastně není až tak velkým problémem a měním tak své hodnocení na celých pět hvězdiček. 11 nominací na Oscara je zcela na místě, Scorsese opět natočil film, pod jehož povrch se divák dostane až po opětovném zkouknutí. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Konečně došlo na téma, kterému Martin Scorsese skutečně rozumí... film. V geniálním Letci tak konečně mohl uplatnit své neuvěřitelně rozsáhlé filmové znalosti na zfilmované biografii výrazné osobnosti dějin dvacátého století, Howarda Hughese, který kromě značné angažovanosti v leteckém průmyslu produkoval a režíroval filmy, přičemž udržoval úzké kontakty s Hollywoodem (a jeho herečkami - nějaký čas žil například s Katharine Hepburn). Scorsese zachycuje jeho zapálené nadšení do filmu a letectví s takovou vášní, nasazením a filmařským cítěním, že vytvořil jedno z nejlepších děl posledních let, které v mnohém připomíná jiný přelomový kousek - Občana Kanea. Scorsese si určitou paralelu evidentně uvědomoval, není náhoda, že DiCaprio je polovinu filmu s knírkem od mladého Wellese takřka k nerozeznání, nehledě na jeden takřka doslovný kratičký záběr, kdy se Hughes majestátně tyčí nad po zemi rozházenými plány letadel úplně stejně, jako ve slavném záběru kdysi Charles Foster Kane nad svazky novin. Polohy kamery zabírají hlavního hrdinu často ve výrazných úhlech, ve kterých vévodí celému obrazu a nasvícení jej jakoby vyřezává z prostoru (v ostrých kontrastech proti filmovému plátno, nebo naopak vystupuje z temnoty kolem). Scorsese zcela ignoruje současné vypravěčské postupy (snad až na havárii letadla), a film cele stylizuje do volnějšího tempa kinematografie oněch třicátých až padesátých let, ve kterých se film udává. V dlouhých rámujících záběrech, dlouhých pohledech do tváří hrdinů, nevyhýbaje se občasným barevným experimentům, kdy tráva okolo hrdinů vybledne do charakteristických odstínů technikoloru. Především ale staví na herectví svých hrdinů... Di Caprio předvádí nejlepší výkon svého života (pevně doufám, že si za něj odnese řadu cen), hraje nejen skrze dialogy, ale především pohyby svého těla a očima, stejně jako vynikajici Cate Blanchett coby Katharine Hepburn, Alan Alda jako senátor... a další. Scorseseho film není zcela jednoduché sledovat, pohrává si s pečlivým vývojem postav (postupné Hughesovy přeměny jsou úžasné, obzvláště když v sobě odkryje ješitného megalomana - vynikajicí scéna je mrazivě klidná hádka v pracovně, nebo nervově labilního génia) a nevykládá karty na stůl hned, nechá diváka napínat až do posledních minut, kdy divák skutečně neví (pokud nezná dějiny), jak to bude s Hughesem dál... Letec je možná Scorseseho nejlepší film, ačkoliv zdaleka nejméně agresivní a animální, dílo vyzrálého génia, který už nemá takovou potřebu šokovat, ale vypráví dokonalé příběhy, ve kterých řekne mnohem víc. ()

Houdini 

všechny recenze uživatele

Oscar 5 : Herečka VR - Cate Blanchett, Kamera, Výprava, Kostýmy, Střih + 6 nominací: Nejlepší film, Režie, Herec HR - Leonardo DiCaprio, Herec VR - Alan Alda, Zvuk, Scénář ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Obrazově i herecky úchvatné FILMOVÉ DÍLO skutečného umělce. Nenudil jsem se ani minutu, stopáž byla o.k. a klidně bych si dal i nášup. A emocionální dopad na mojí osobu byl o to větší, že jsem měl ve svém životě co do činění s obsedantně kompulzivní poruchou, takže dobře vím, o čem Scorsese vyprávěl a že nestřelil vedle, dokazují pocity jednoho z mých kamarádů rovněž postiženého OCD, který byl až šokován tím, jak se v postavě Howarda Hughese našel. Takže díky, Mistře. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Howarda Hughese jsem neznala, první zmínka o něm se ke mě donesla až právě s uvedením tohohle filmu. Zřejmě jde o osobu v Americe známou víc než dost (zvlášť když jsem si teď zpětně dohledala alespoň nějaké informace) a proto asi taky američany bude mnohem víc bavit sledovat jeho životní příběh. U mě má tedy film velkou nevýhodu, kterou bohužel taky "splnil". Téměř tři hodiny sice nenudí, ale najde se pár hluchých míst a hlavně mi ani moc nesedí vůbec celé téma, kolem kterého se vše točí. Navíc s digitálním Herkulem se grafici asi zpětně moc chlubit nebudou. Výsledek - slušný film s několika výbornými a několika slabými a nudnými okamžiky. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Zvláštní, někdy má člověk pocit, že mocní v Hollywoodu mají paměť kratší než voliči KSČM, a pak najednou přijde něco jako Letec a vás napadne, že to s nimi možná v tomhle ohledu nebude tak zoufalé. I když, kdo by si nepamatoval takového geeka jako podle všeho byl Howard Hughes. No, možná to podpořily ty Hughesovy prachy bez kterých by si tohle obdivuhodné šílenství nemohl dovolit;) Pridlhý film s neskutečnou výpravou, úchylným filtrem zelené barvy, Leonardem DiCapriem připomínajícím cosi mezi pokusem Timothyho Daltona hrát Rhetta Butlera a Paddy Kellym (schválně, kdo si ještě vzpomene, co to bylo zač), naprosto výjimečnou, skvělou, úchvatnou, "schopnou vytvořit iluzi krásy, je-li toho pro její roli třeba" Katherine Hepburn a několika dalšími pozoruhodnými vedlejšími rolemi či roličkami (hey Jude, refrain). Někoho (jako třeba mě) zarazí počet Oscarů a na jazyk se dere spojení "další akademické přecenění", ale pak se podíváte na ty kategorie a musíte chtě nechtě uznat, že je to hájitelné. Ale jinak - film je pro mě především o zážitku, ne o formě, a tady jsem se s Letcem jaksi nepotkal. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Letec je mnohem zajímavější svým stylem a formou než obsahem. Na otázku, kdo vlastně byl Howard Hughes, neodpovídá, ale po celé „skorotřihodiny“ baví. Mám dojem, že Scorsese měl potřebu si tak trochu (megalomansky) zablbnout. 80% Zajímavé komentáře: Douglas, kleopatra, Adrian, Melies, Djkoma, Lynn, ShaQuan ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Absolutně nevadilo, že jste o HH nic nevděděli. Snímek podává jeho posedlost režírováním, létáním, milováním žen i obsesi z čistoty naprosto maximálně. Opravdu se musím pořádně "vrhnout" na Scorseseho. Výkon Leonarda DiCapria je naprosto vynikající, takže hnidopichové od Titanicu mají snad už zacpanou hubu... ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Vyhol som sa tomu v kine, nepožičal som si to na DVD, pozrel som si to až v telke... a vychutnal som si to dvakrát v priebehu jedného týždňa a zakaždým som si hovoril, že Marty mal dostať toho Oscara za tento precízny filmíček, kde sa jeho réžia hladko snúbi s 2,5-hodinovým Leovým hereckým sólom, nie za stupídne Departed. Cate Blanchett ma uchvátila, Kate Beckinsale definitívne predsvedčila, že či hrá v Underworlde alebo v Letcovi, furt je rovnako nezaujímavá. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Po, ne zrovna kladně přijatých (ale pro mě brilantních) Ganzích New Yorku se režisér Martin Scorsese vydal do, o něco, mladší historie. V neobyčejném stylu vypráví příběh neobyčejného člověka. Člověka, kterého můžeme vnímat buď jako génia nebo jako šílence. Musíte si vybrat jestli Howarda Hughse budete obdivovat za to, že svět technických i lidských možností posunul o kus dál, nebo jej budete nenávidět za úzkostlivě střeženou čistotu nebo za nestálost ve vztazích. Martin Scorsese vám předkládá obě strany pohledu v jedinečném výletu do období od počátku 30. a konce 40. let. Atmosféra plesů, barů, žen, cigaret a jedinečné hudby na mě dýchla tak silně až mi to rozcuchalo vlasy. A v tomto prostředí se s elegancí sobě vlastní pohybuje Leonardo DiCaprio. Herecká výzva byla opravdu silná. Hozenou rukavici DiCaprio zvednul a více než důstojným výkonem dokazuje všem, že hrát opravdu umí. Celý film se hemží jedním slavným jménem za druhým. Ač Cate Blanchett fyzicky ani herecky zrovna dvakrát nefandím, tak ji musím chtě nechtě pochválit. Alan Alda v roli hlavního Hughesova protivníka naprosto exceluje. Hodně lidí filmu vyčítá, že příběh se občas sune nikam. S tím razatně nesouhlasím. Celé tři hodiny jsem pozorně sledoval, co se děje. Po vizuální stránce je film dokonalý. Některé scény se mi nesmazatelně zapsaly do paměti. Natáčení Pekelných andělů nebo havárie letadla mezi domy v Beverly Hills. Brilantní nasmímání Roberta Richardsona všemu dává korunu. Nejen dobová hudba, ale i orchestr Howarda Shorea, dokonale pomáhají při vytváření (už tak dokonalé) atmosféry. Všechno to, co jsem zde vyjmenoval by mělo stačit na to, abych dal Letci čtyři hvězdičky, ale ten film má v sobě něco, co mě nutí nedát míň než pět. Ten film má duši. Duši, která mu dovolila žít a vyprávět. Děkuji mistře. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Pokud je Letec něčím především, pak dokonalou ukázku vrcholného Hollywoodu, toho Hollywoodu, který Hughes pomáhal ve dvacátých letech svými smělými vizemi budovat. Je to precizně naplněné žánrové schéma, které nabízí jak dechberoucí špektákl, tak skvělou dramatickou filmařinu. Nelze nepochválit famózní kameru, skvěle začleněné triky, perfektní dobovou muziku, která všemu dává styl a atmosféru. Příběh Howarda Hughese není jen osobním dramatem, ale i velkolepou a výpravnou podívanou, v níž vás některé scény přiškrtí po „hollywoodsku“ do sedačky a nenechají vás vydechnout (skvostně natočené vzdušné sekvence opravdu stojí za to). Co je ale mnohem důležitější – každá část slouží monumentálnímu celku a monumentalita celku nezastiňuje osobní a nepříliš idealizovanou osobní rovinu. Hughesova osobnost je středobod, kolem kterého se vše spektakulární točí, ne naopak. Toho si na Martinu Scorsesem cením. Nepodlehl velkému tématu a pokusil se jít pod povrch. Neidealizoval, ale pokusil se podat příběh jednoho z fascinujících nositelů lidské imaginace a touhy létat (obrazně i doslovně) ve všech odstínech. Z místa, kde jsem seděl, se jednoznačně zdálo, že uspěl. Letec je opravdu nádherným exemplářem životopisného velkofilmu ve vším oslnivém lesku. Na bídu tentokrát místo nezbylo... Těch pár minut, které má film navíc, lze považovat za dědičnou chorobu. A slabší Loganův scénář dokázal Scorsese bohatě vyvážit svou precizní režií. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Tak tohle je totální pád na čumák v poddání Scorseseho. Nevím co tady všichni děláte, ale já se chci u filmu bavit a chci cítit, že sledují něco zajímavého a nechci koukat na hezké, ale nudné, zbytečné a ohrané obrazy od mistra Martina Scorseseho. Někdy až absolutně absurdní dialogy postav, které doprovází nudné vedlejší postavy. Howard Hughesv poddání Leonarda DiCapria je asi jediný klad filmu. Mě prostě nestačí Scorseseho jméno na začátku filmu, abych hned běžel dávat 5* a křičet slastí při každé scéně. To, že film ukazuje subjektivní pohled na život HH je docela na nic. Mě nezajímá jak tohoto člověka vidí Scorsese, ale chci vědět jaký byl. Jak všechno okolo probíhalo. Nechci aby si režisér přikresloval a gumoval hlavní postavu ve chvíli kdy se mu to hodí. Asi mám hodně negativních postojů, ale nevidím nic extra na této 169minutové slátanině, která vám řekně, že HH byl blázen, který miloval letadla a trpěl bakteriofóbií nebo něčím velmi podobným. HH nakonec vypadá jako nikdo co dokázal všechno a jen díky štěstí byl průkopníkem letectví. Zkusím dát Letci druhá příležitost za nějaký čas a případně změním hodnocení. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: John Logan .. Protentokrát Scorsese zase bez Oscara. Ale svým způsobem je to i dobře, dostat jej za Letce se mi nezdálo zrovna nejvhodnější. Podle mě byl nejblíže s Mafiány, ten film považuji za vrchol jeho tvorby.. Snad natočí ještě něco ohromujícího, protože kdyby odešel do věčné síně slávy bez Oscara, byl by to jeden z mála tvůrců nedoceněných oním plešounem.. I když na druhou stranu nám opravdovým fanouškům Martyho to zas tolik nevadí, že? Hlavní je pro mě zážitek a nějaká cena až druhotná. Tím pádem, že Letec je zase zážitek, snad jen scénář je trochu nedotažený.. Po řemeslné stránce je určitě na co koukat, výprava je úchvatná. Stejně tak výkon DiCapria a Blanchett. A zákulisí Hollywoodu, to je tedy síla ať už to dobové nebo i to dnešní.. Ale dokonalý Letec není - jako by parafráze s Howard Hughesem. Velká škoda a „jen“ 80%. ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Marty nám zreje ako víno. Od krvavých, drsných až živočíšnych príbehov z ulice cez občasné mierne zakopnutie až k filmu, ktorý z hľadiska štýlu rozprávania možno brať za jeho najčistejšie dielo. Voľba jeho ako režiséra Aviatora, ktorý rozpráva životopis človeka s vášňou pre lietani a film, bolo tým najlepším rozhodnutím. Svoje cinefilské nadšenie prenáša na plátno už od prvého záberu a my, rovnako "postihnutí ľudia" mu to s radosťou a nadšením kvitujeme. Pomaly budovaný, ale o to precíznejšie vrstvený charakter (čo niektorým môže vo výsledku pripadať ako zbytočné naťahovanie stopáže) človeka, ktorý nepozná slovo "nie", rovnako ako aj vývoj ostatných postáv, stojí vo veľkej miere na hereckých výkonoch zúčastnených. Snáď až na Kate Beckinsale (ktorá mne osobne do úlohy Avy Gardner nesadla) odvádzajú všetci špičkový výkon. Po formálnej stránke filmu nie je čo vytknúť a možno iba s radosťou sledovať, ako detailná štylizácia obrazu a zvuku - zasadzujúca dej do kontextu svojej doby, príbehu iba napomáha (pričom v sebe kĺbi šikovne výtvarné aranžovanie a rámcovanie záberov filmov tedajšej doby s možnosťami dnešnej trikovej techniky). Skvelá práca Marty a ĎAKUJEME! :-) ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Paradoxně nejvíce zajímavé etapy Hughesova života jsou jen letmo zmíněny či zcela ignorovány. V kontrastu tomu je zde spousta zbytečné vaty, jakkoli skvěle natočené. Herci jsou výborní, Scorsese stále umí; jen ten scénář není z nejlepších. Letce tak sráží z oblohy ještě než vůbec stačí vzlétnout. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Jsou to spíš takové 4,5* protože je to opravdu moc dlouhý. Ale líbila se mi vizuální stránka všechno je takové barevné a scény s letedlama jsou naprosto úchvatné. Herci jsou super (pořád nechápu jak někdo může buzerovat DiCapria že neumí hrát) a nejvíc mě dostalo že i v úplně malých roličkách se objevují takové kádry jako Jude Law nebo Willem Dafoe. Jsem opravdu velice zvědav na Million dollar baby, protože k tomuhle filmu by se Oscar za režii a film hodil moc hezky. ()

Související novinky

DiCaprio krutým zabijákem

DiCaprio krutým zabijákem

12.08.2015

Gangy New Yorku, Letec, Skrytá identita, Prokletý ostrov a Vlk z Wall Street. Pětice společných filmů Leonarda DiCapria a Martina Scorseseho je impozantním odkazem, který se již brzy rozšíří o šestý… (více)

„Letec“ podle Nolana?

„Letec“ podle Nolana?

19.02.2011

Christopher Nolan ještě ani nezačal točit pokračování Temného rytíře a už má jasnou představu o tom, co chce dělat pak. Před mnoha lety totiž připravoval film o životě Howarda Hughese, avšak musel… (více)

Pohádkový Scorsese?

Pohádkový Scorsese?

24.01.2010

Filmových projektů, u nichž se počítá s \"Martyho\" účastí, neustále přibývá. Nakonec to ale vypadá, že je smete ze stolu jistý Hugo Cabret. Pokud ano, Scorsese po mysteriózním thrilleru (který v… (více)

Všichni chtějí Lea

Všichni chtějí Lea

08.05.2007

Doby, kdy každá dospívající dívka měla nad postelí plakát Jacka a Rose na přídi Titanicu, už jsou pryč, ale zájem o Leonarda DiCapria neopadá. Právě naopak. Každý producent a režisér, který v… (více)

Reklama

Reklama