poster

Útěk

  • USA

    The Getaway

  • Slovensko

    Útek

Akční / Krimi / Drama / Thriller

USA, 1972, 117 min

Režie:

Sam Peckinpah

Předloha:

Jim Thompson (kniha)

Scénář:

Walter Hill

Kamera:

Lucien Ballard

Hudba:

Quincy Jones

Producenti:

David Foster

Střih:

Robert L. Wolfe
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dopitak
    ****

    Říkám čtyři, ale myslím skoro pět. Štvaly mě nějaký mouchy (proč sakra musí Steve parkovat auto tak, že píská celou cestu, když zrovna v tu chvíli o nic nejde a za zády má celej Amer...), ale všechno je zapomenuto krásně nekonvenčními peckinpahovskými postupy. Kromě udělávek jako "věrná manželka veterináře", úplatek protislužbou s postupným odhalením (jak to s tím propuštěním bylo), mnoha dalších neortodoxních motivů, jsem si hlavně vychutnával realističnost prostředí (a syrovou hudbu). Žádný scénářem učesaný postupy a klišé... Proč by nervózní kumpán nemohl nasedajícímu přejet nohu? Tyhle věci obvykle ve filmech jdou jako na drátkách, ale na to Sam zvysoka kašle a dělá si to po svém. Maličko zklamal dabing, zjevně ztížený rozpočtem (málo dabérů na hodně herců). Lepší film než Konvoj.(27.10.2013)

  • lamps
    ****

    Další z řady svižných, zábavných a poměrně surových kriminálek, kterými jsou 70.léta pověstné. Sam Peckinpah opět předvedl kus brilantní filmařiny a příběh o manželském páru prchajícím s pěkným balíkem peněz vystřihl tak nonšalantně, jak by to dnes už nikdo nedokázal. Kromě pronásledování a přestřelek vévodí filmu právě vztah McQueena a MacGraw, mezi kterými to krásně jiskří a akční scény v jejich podání mají své specifické kouzlo. Výborná závěrečná přestřelka a řada povedených dějových odboček, jako je sledování ukradených peněz ve vlaku, udělalo z této kriminálky jedinečnou podívanou, na kterou se dobře dívá i v dnešní době. 80%(16.3.2012)

  • B!shop
    ****

    No, cekal jsem to sice drsnejsi, ale i tak se jedna o slusnej thriller, kterej ale neprinasi nic moc noveho. S pribyvajicima minutama se film porad zlepsoval, takze zatimco na zacatku se nic moc nedelo, McQueen se tvaril tak nejak namrdane a dej se trochu tahnul, od vyloupeni banky se to uz jen zlepsovalo az po masakralni finale s trochu prehnane cervenou krvi. I McQueen se za chvily rozehral, sem tam dokonce hodil nakou hlasku a prislo mi, ze tentokrat to neni takova ta zaporna, ale vlasne sympaticka postava, tentokrat Steve hraje proste parchanta, kterej nadava manzelce, je schopnej kohokoliv zastrelit a celkove se chova docela drsne, akorat sproste nemluvil. No a Ali k nemu skvele sedla, clovek by to do ni nerek, ale zvladla bejt taky misty docela drsna. Celkove slusne natocenej, dobre zahranej, sem tam trosku zdlouhavej, ale misty naopak sviznej, drsnej a zabavnej film a par scen fakt stoji za to videt.(30.9.2008)

  • lupuscanis
    ****

    SAM PECKINPAH, THE GETAWAY (1972) ________ Sam, filmový vagabund, nefalšovaný potomek indiánských předků, milovník chilli, zaprášených cest, proudem tekoucí krve a propagátor kulometu v rukou mexických desperádů, měl k ženám vždy poněkud rozporuplný vztah. Avšak zvěstem o tom, že je nenáviděl, že s nimi zacházel 'jako s dobytkem', těm se mi věřit nechce. Chtělo by to méně předsudků, prah bolestivosti vůči na ladnou líc otisklé mužské dlani, pochopitelně, raději posuňte kamsi mimo běžný 'normál'. ____ Peckinpahovy ženy jsou vášnivé, žádoucí i vyžadující, zrádkyně nebo věrné feny, ale snad pokaždé silné, až pevné, připravenější přijímat, co život dává a bere, a zejména to druhé. V sedmdesátkové peckinpahovské klasice The Getaway se v prvním plánu objevuje jedna úlisná děvka, co jakmile zjistí, že do té doby užitečný manžílek to má spočtené, zareaguje na nabitý kolt padoucha bezostyšným 'zvlhnutím' ; nelze ji tak ani politovat ve chvíli, kdy ji tvrďák McQueen prostě a jednoduše pošle pěstí k zemi uprostřed přestřelky, aby nepřekážela. Je tu však ještě druhá, úplně jiná 'samice', Ali McGraw, shodou okolností v době natáčení budoucí Stevova žena. Peckinpah, aby se nám to nepletlo, nechá McQueena pro jistotu facku vrazit i jí, jenže co je po takové facce, která má svůj popud ve Stevově slabosti? Ali vnitřní silou převyšuje geroje i s jeho naštvanou brokovnicí, zatímco on se ztrácí ve svých pocitech z toho, že plán na jeho propuštění z vězení se neobešel bez jisté podoby 'nevěry' jeho milované. V tom, jak jde v této situaci Ali nekompromisně za svým, což zrovna tady znamená za láskou, jí ani Steve nemůže konkurovat...(28.7.2010)

  • mm13
    ****

    Včera *** dnes **** zajtra ***** !!!(21.7.2009)

  • - První verzi scénáře si adaptoval sám autor předlohy Jim Thompson. Práce mu zabrala čtyři měsíce. Ovšem McQueenovi se nelíbil surrealistický konec na texasko-mexické hranici, a aby ho producenti do filmu obsadili, tak raději nahradili Thompsona vycházející scenáristickou hvězdou Walterem Hillem. (DaViD´82)

  • - Oranžový VW Brouk, kterého míjí po bankovní loupeži unikající dvojice McQueen s Ali McGraw, byl řízen slavným hercem Jamesem Garnerem. Ten byl na natáčení za svým kamarádem ze štábu a byl najat pro tuto scénu pro své vynikající řidičské schopnosti přímo koordinátorem kaskadérů. (DaViD´82)

  • - Steve McQueen ve filmu zfackuje Ali MacGraw. To ve scénáři nebylo a překvapení Ali je tak opravdové. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace