Režie:
Jiří SvobodaScénář:
Václav ŠašekKamera:
Jaromír ŠofrHudba:
Vadim PetrovHrají:
Zora Ulla Keslerová, Pavel Nový, Miroslav Zounar, Karel Kovář, Ondřej Pavelka, Valentina Thielová, Bohumil Vávra, Eugen Jegorov, Jaromír Kučera (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Hlavní postava příběhu, mladá zdravotní sestra Marta Kavanová, která stojí poněkud stranou obvyklého rozložení rolí mezi "četníky a zloděje". Je "pouze" lehkomyslnou manželkou, která se nezajímá, odkud její manžel bere peníze na její blahobytný a bezstarostný život. Netuší, že peníze pochází nejen z podvodných kšeftů s obrazy a šperky, ale také z loupežného přepadení menší pražské pošty, během kterého jeden z Kavanových kompliců zastřelil mladou úřednici a zranil policistu. Teprve po manželově nečekané smrti Marta zjistí, že byl zapleten do podezřelých obchodů a vzápětí je ve svém bytě přepadena dvojicí neurvalých manželových kompliců, surově se domáhajících peněz z poštovní loupeže, které měl Kavan na čas někde ukrýt.
Když objeví fotografie mlýna, který muž nedávno koupil, donutí ženu, aby je tam odvezla. Cestou je však zahlédne nesmělý ctitel Marty, mladý fotograf Ivan, který začne trojici sledovat. Pokusí se ženu zachránit, ale je přitom zabit jedním z padouchů, všeho schopným Dolfim. Vyděšená Marta se pokusí o lest a namluví mužům, že peníze jsou uloženy u jednoho přítele v Praze. Milenec Milan, kterého se pokusí zkontaktovat, jí však odmítne pomoci, a tak se situace Marty zdá bezvýchodná. Přestože Bareš již pochopil, že žena o penězích nic neví, agresívní Dolfi se nemíní vzdát a je připraven peníze získat za každou cenu.
(oficiální text distributora)
Recenze (78)
Ke kriminálkám z období normalizace přistupuju většinou s rezervou, ale tohle není špatný film. Rozhodně alespoň námět byl výborný. Pak se to ale celé utápí ve spoustě hluchých míst, navíc s naprosto směšnou figurkou kriminalisty s kravatou zastrčenou ve véčkovém svetříku. Na svou dobu musel hodně provokativně působit luxus půdního bytu hlavní hrdinky, ale tenhle interiér měl ve scénáři své logické místo. A výkon u nás nepříliš známé Zory Keslerové, bývalé pornohvězdy v Itálii, nebyl vůbec špatný. ()
Tahle poctivá krimi není vůbec špatná, ale má velké potíže s tempem, a to hlavně v první polovině. Z hereckých výkonů jasně dominuje psychopatický Pavel Nový. Pokus o syrovost a autenticitu tady ale tak docela nevychází, jak by si režisér Jiří Svoboda přál, ale přesto tento snímek není ztrátou času. ()
4* dávám s ohledem na rok vzniku a odstup od jiných v té době produkovaných snímků. Přijde mi inspirace francouzskou vlnou a kdyby příběh byl natočený úplně stejně tam, tak by mnozí nehledali odkazy na socialismus, ale užili si film samotný. V této době to byl jistě svěží vítr. Překvapilo mě, že jsem ho neznal. Jinak 60% je myslím správné hodnocení. ()
Kriminální příběh o jedné poštovní loupeži a dychtivosti po získaném lupu. Film se hemží mrtvolami a svoji dobu je v něm více brutality prezentovanoz hlavně Pavlem Novým. Padouchy známe od první minuty. Film tedy nepřináší klasické vyšetřování a ani psychologický rozbor hrdinů, jak někdy bývá zvykem. Kriminalisté zde vystupují povětšinou jako anonymní postavy. Tvůrcům šlo asi hlavně tehdejšímu publiku přinést akční podívanou. Z části se to povedlo, z části ne. ()
Detektivka drsného stylu (s brutálním Pavlem Novým), jaký u Jiřího Svobody zas moc nepřekvapí. Co mě tedy (vedle poměrně dost nahoty - Zora Keslerová) překvapilo víc, bylo předabování některých herců. Eugen Jegorov promlouvající hlasem Zdeňka Svěráka mi přišel poněkud bizardní. Vypjaté/akční atmosféře filmu velmi pomáhá hudba Vadima Petrova. ()
Galerie (5)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (5)
- Film byl inspirován skutečnou událostí. Kriminalista Miloslav Dočekal, který případ vyšetřoval a na filmu spolupracoval jako odborný poradce, o něm ale řekl: „Pravdivý je jen popis události, vše ostatní je vymyšleno.“ (sator)
- V postsynchronech předaboval Zdeněk Svěrák Eugena Jegorova, Zora Keslerová mluví hlasem Janay Andresíkové. Jiřího Klepla namluvil Jan Teplý. Těch předabovaných herců je mnohem více, těžko říct, proč došlo k tak velkému předabovaní. (sator)
- Hlavního ramenatého detektiva, který honí zločince po střechách, představuje neherec, ve skutečnosti právník a seriózní prokurátor. (hippyman)
Reklama