Reklama

Reklama

Smrt a dívka

  • Velká Británie Death and the Maiden (více)
Mysteriózní / Thriller / Drama
Velká Británie / USA / Francie, 1994, 99 min

Obsahy(1)

Nejmenovaná jihoamerická země těsně po zhroucení diktátorského režimu: v osamělém pobřežním domě očekává Paulina Escobar (Sigourney Weaver) návrat svého muže z hlavního města. Gerardo Escobar (Stuart Wilson) byl jmenován za předsedu výboru, jenž měl vyšetřit porušování lidských práv za starého režimu. Gerardo se však zpozdí kvůli píchnuté pneumatice. Když se Gerardo konečně dostaví, není sám. V jeho doprovodu se nachází cizinec: Dr. Miranda (Ben Kingsley), v němž Paulina rozpozná muže, jenž ji před 15 lety trýznil a vícekrát znásilnil... Roman Polanski a jeho zpracování divadelního kousku Ariela Dorfmana. (Pohrobek)

(více)

Recenze (127)

Lavran 

všechny recenze uživatele

Rozjezd rozpačitý, dále však minutu od minuty lepší, ve finále setsakramentsky brilantní. Těžko jsem se po závěrečném poodhalení roušky odtrhával od obrazu, vskutku těžko. Musím ovšem přiznat, že LK mne trochu mystifikovaly ohledně barev filmu monochromatickým obalem DVD. Při své hlouposti jsem ke všemu přehlédl ono podstatné slovo "barevný" v technickém okénku a po spuštění filmu se tak nechal obrat o všechny své černobílé iluze. Každopádně film doporučuji všem, kteří stejně jako já považují ostatek Romanovy tvorby za poněkud nudnějšího charakteru (čest výjimkám). ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Ve Smrt a dívka nás Polanski zavádí do divadelní hry o třech protagonistech. Hrdinka (Sigourney Weaver) si v sobě něco nese, její manžel (Stuart Wilson) se snaží vše poklidně řešit a cizinec (Ben Kingsley) má zaděláno na pořádný problém... Roman Polanski mi opět dokázal, že je velký režisér, i když k dokonalosti mi tentokrát něco chybělo. Polanski nás hodně pokouší, samozřejmě nezapomíná ani na provokaci (viz. dámské kalhotky jako roubík). Příběh nakonec dovádí do epického finále, jež leží kdesi mezi pravdou a lží / spravedlností a slepou mstou. Závěr se krom dramatického rozuzlení nese i v duchu obrazového kouzlení Tonina Delli Colliho (jeden z jeho posledních filmů) a hudebního doprovodu Wojciecha Kilara. Zároveň nesmím opomenout pro děj zásadní Schubertovu skladbu "Death and the Maiden," která zazní hlavně v úvodní a závěrečné scéně. Rafael Yglesias a Ariel Dorfman (autor původní hry) napsali skvělý příběh o utrpení, poznamenání i smíření. Polanski zde nezastírá svůj tvůrčí rukopis, jako vždy výborně vede herce, přičemž je umí pevně držet na určitých pozicích a dle potřeby s nimi hýbat jako na šachovnici. Sigourney Weaver hraje duševně poznamenanou Paulinu, v níž přítomnost Bena Kingsleyho odstartuje dlouho skryté osobní trauma a započne cestu odplaty. Stuart Wilson sehraje v této hře důležitou úlohu - prostředníka, který jejich setkání více méně řídí. Co filmu ubírá? Svým způsobem jeho nepřirozenost, chvílemi mi přijde příliš vykonstruovaný, což pro mě není u Polanského úplně zvykem. 75%. Pořád je to každopádně dobrý film. ()

Reklama

Tomco 

všechny recenze uživatele

paradna vec. polanski vie bez problemov rozohrat napinavu hru na divakove nervy a na to, aby bol uspesny nepotrebuje ani niekolko sto milionove rozpocty. staci mu na to jeden dom, jedna miestnost a trojica kvalitnych hercov. hlavne ben gandhi kingsley predvadza strhujuce kreacie, kto videl jeho vrcholiacu rec nad utesom urcite vie o com hovorim. opat takmer na plny pocet. ()

italka63 

všechny recenze uživatele

Vynikající drama se skvělou Sigourney a Benem Kingsleym o násilí, vině, přiznání a možná odpuštění....a možná také ne. V opuštěném srubu, za bouře, deště a bez elektriky, kam přijede manžel kdysi týrané ženy, ale ne sám. Měl totiž defekt na autě a milý a sympatický doktor Miranda mu pomohl a dovezl domů....kdo je vlastně ten muž? ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v únoru 2020. Smrt a dívka je působivým filmem záměrné konfrontace a občasných rozmáchlých gest. Původní divadelní hra chilského spisovatele Ariela Dorfmana je bolestivou ozvěnou traumat mučených obětí diktátorských režimů, což je samo o sobě vznešené téma ke zpracování, byť mám pocit, že Roman Polanski byl spíše fascinován rozervaností vnitřního světa v zajetí extrémních sadomasochistických hrátek. Efektně podávaná nebezpečná zátěž psychické odolnosti člověka na jednu stranu trpí na teatrální velikášství amerického dramatického herectví. Na druhou stranu tu ovšem otevírá krajinu nejniternějšího rozpoložení jedinců, naráží na dominanci, podřízení, sadomasochismus, důstojnost, ponižování a jednoduché překračování morálních zábran při opojném ochutnání síly a pozice moci. Jde o hluboké a nesmazatelné jizvy na duších, o vinu a její přijetí, také o pomstu, spravedlnost a schopnost odpuštění. Zuřivost je tu skryta v pohybu. Znalost pravdy je často nepřekonatelnou překážkou v pokračování života. Komorní drama zběsilého lidského střetu si zde vystačí pouze se třemi herci. Právo na svou soukromou spravedlnost bez slitování vyžaduje Paulina Escobar (místy jen teatrální Sigourney Weaver), oběť diktátorské instituce mučení. Náhoda dává šanci zadostiučinění, zloba volá po odplatě a neváhá bez zábran zastrašovat. Ponížení touží po času dominance. Po právu na svou spravedlnost zoufale volá také Dr. Roberto Miranda (zajímavější Ben Kingsley), náhodný host odlehlé přímořské vily. Téměř zapomenutá a vzdálená minulost křičí do vichru svou zlobu. Zneužití moci má vice úrovní a lituje svých promarněných příležitostí. Právo spravedlnosti rozechvěle zastupuje Gerardo Escobar (zajímavý Stuart Wilson), Paulin manžel a právník se zářnou kariérní budoucností nového a demokratického politického uspořádání života. Úpěnlivé lpění na zákonných formách spravedlnosti je znejistěno niterným dopadem a rozechvělostí srdce. Smrt a dívka je přese všechno působivým filmem o traumatu ze znásilnění pozicí moci. Smrt a dívka je extrémní katarzí lidského nitra a za to si zaslouží uznání. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (7)

  • Z celkového rozpočtu 12 000 000 amerických dolarů se tvůrcům do dubna roku 1995 vrátilo jen 2 100 000 amerických dolarů. (Terva)
  • Natáčení probíhalo v Chile, ve španělských městech Meirás a Valdoviňo a ve francouzském Billancourtu. (Terva)
  • Snímek byl natočen na motivy stejnojmenné divadelní hry Ariela Dorfmana. (Terva)

Reklama

Reklama