Reklama

Reklama

Tisíc pět set dolarů – to je odměna, již může získat taneční pár, který nejdéle zůstane na tanečním parketu, pořádaném v prostředí velkolepého zábavního pavilónu nedaleko mořské pláže. „Taneční maratón“ je senzací pro diváky, pro zúčastněné na parketu pak příležitostí zadarmo se najíst, s vidinou odměny v případě vítězství navíc. Stačí jen vyplnit přihlášku a podstoupit běžnou lékařskou prohlídku. Není divu, že do soutěže se hlásí i náhodní účastníci. Také ústřední dvojici Glorii a Roberta spojila náhoda tanečního reje. V tragickém příběhu, natočeném podle románu Horace McCoye se nehraje jen o peníze, ale doslova o všechno… Děj slavného filmu, který natočil režisér Sydney Pollack (Tři dny Kondora, Jeremiah Johnson, Vzpomínky na Afriku), se odehrává v roce 1932, v době Velké hospodářské krize. Příběh, stejně jako literární předloha, byl pojat jako hořké podobenství o absurdní existenciální situaci moderního člověka. Film – mimo jiných – získal Oscara (za vedlejší herecký výkon) pro Giga Younga v roli konferenciéra. (Česká televize)

(více)

Recenze (198)

/Pablo 

všechny recenze uživatele

Nejprve zvědavost ze slibně se rozvíjejícího začátku, potom nuda, téměř nezájem a nepochopení. Teprve druhá polovina filmu mi umožnila porozumět, abych pochopil všechny ty záměrně bláznivé skutky soutěžících, tuto podívanou plnou bizardností místy hraničící s absurditou. Závěrečné jednání hlavních postav mě nejprve šokovalo a následně pomohlo vysvětlit, proč se vlastně nejenom koně, ale i lidé střílejí. Holt život je svině a někdy může být i něco mnohem horšího: pod rouškou „spravedlivé soutěže“ se skrývá pohrdání a sobecká libovůle jedince, který honbou za penězi (stejně jako jeho oběti – mladé taneční páry) klame nic netušící osazenstvo, jež zase chce vidět senzaci („Možná je tenhle zvrácený svět jako filmové studio a všechno bylo zfalšovaný, ještě než jsme přišli.“). Ti, kteří pochopí, jsou posléze vystaveni před rozhodnutí: někteří se s tímto bolestným prozřením dokážou vyrovnat, jiní nikoliv. Jedni jsou jako stádo, druzí rezignovaně odcházejí a další se s tím nesmíří a „vystoupí z kolotoče“ jako Jane Fondová. Show ale musí pokračovat dál, že?! Myšlenkově jednoznačně za 5, zpracování ovšem místy za 3. Takže pěkné 4 hvězdičky.____Z tohohle filmu se budu vzpamatovávat ještě hodně dlouho… ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

veľmi silný film; brtuálna alegória, nadčasové podobenstvo; jane fondová - najkrajšia herečka, akú hollywood mal! stojí to okrem výbornej réžie, fenomenálneho nápadu (geniálna predloha) premeneného do podareného scenára na neprekonateľných hereckých výkonoch právom ocenených či nominovaných: scény šialestva, poníženia, zúfalstva, zhnusenia a existenciálnej prázdnoty tu podávajú všetci žúčastnení verne a intenzívne; treba však oceniť aj všetky ďalšie zložky, predovšetkým nesmierne podarené masky a skvostnú kameru; len ten zvuk po technickej stránke akosi "nestíha", hudobná zložka - takmer neustále prítomná počas celého filmu, však mnohé "maskuje" a robí patričnú kulisu; ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Prekvapivo silný a zároveň drsný a krutý film na Pollackove pomery. V kontextu dnešnej televíznej produkcie sa stáva silno nadčasový, aj keď Pollack s tým možno až tak nerátal. Jeho názov by mohol inšpirovať účastníkov show typu farma. Celovečerný film o ich trampotách by sa potom volal Sliepky a voly sa tiež strieľajú. O výkone Jane Fonda nemá zmysel v žiadnom z jej dávnejších filmov diskutovať. ()

dzej dzej 

všechny recenze uživatele

Film vyznávající klasickou divadelní jednotu místa, času a děje (s občasným narušováním flashforwardy). Mladí lidé se v touze po slávě a penězích vláčí stovky hodin po parketu a taneční maratón (reality show se vším všudy) je postupně připravuje nejen o zbytky sil Nezapomenutelné: Frenetické scény tzv. derby – ukazující a střihem i kamerou navozující stav totálního vyčerpání; a potom závěrěčná scéna, ve které divák pochopí vše. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Proč hrát, když víte, že prohrajete? Kniha Horace McCoye je jednou z nejpochmurnějších, co jsem četl a film, ač vyznívá pokojněji, vám na optimismu také nepřidá. Mizérie, ve které se hrdinové snaží žít, je patrná z pouhých výrazů jejich nevyspalých tváří. Stále dokola. Znovu a znovu a znovu. Nekončící hodiny, dny a týdny. Někoho udrží při životě pohled na oceán. Někdo je vůči veškeré kráse světa imunní. Zbývá bolest, cynismus, nihilismus. Změny oproti knize jsou početné, ale podstatné zůstalo. Změnila se postava Glorie, s níž díky podání Jane Fondové více soucítíme, upozaděn byl oproti ní Robert (beztvarý Michael Sarrazin). Stejně jako knihu lze film, či minimálně výseky z něj, interpretovat prakticky dle libosti. Romance (chlapec potká dívku, chlapec ztratí dívku, chlapec získá dívku) míjí prvky náboženské (Rocky jako zástupce boha na zemi) a ty si podávají ruku s mediální satirou (kterou McCoy určitě nezamýšlel, Pollack možná ano, s vědomím zvrácenosti dnešních reality-show tuhle rovinu těžko přehlédnete). Mikrokosmos, v němž se tohle mísí přitom nepůsobí ani trochu vyumělkovaně, protože v něm všichni postupně ztrácejí potřebu cokoliv předstírat. 90% ()

Galerie (37)

Zajímavosti (7)

  • Režisér Sydney Pollack dal herečke Jane Fonda volnú ruku pri nakladaní s jej postavou. Zo začiatku úlohu odmietla, prehováral ju aj partner Roger Vadim, ktorý mal knižnú predlohu v obľube. (classic)
  • Seznámení Richarda (Michael Sarrazin) s Glorií (Jane Fonda) a jejich společný zápis do soutěže probíhá v knižní předloze jinak než ve filmu. V knize se seznámí čirou náhodou a k zápisu se společně domluví na prvním rande, ve filmu Glorie z nouze oslovuje náhodného kolemjdoucího. (Michalex)

Reklama

Reklama