Reklama

Reklama

Dívka s perlou

  • Velká Británie Girl with a Pearl Earring (více)
Trailer

Obsahy(1)

Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (335)

Marze 

všechny recenze uživatele

Pokud toužíte vidět zase jednou výtvarnou lahůdku, a film Vám, jako mě, v kinech unikl či jste jeho vznik vůbec nezaznamenali, pak rozhodně doporučuji .Mistrná kamera snímku ve vás vyvolá pocit, že si, z bezprostřední blízkosti, prohlížíte malířovy obrazy. Film není nijak nabitý dějem, ale o to tvůrcům snímku nešlo. Ve filmu jde především o atmosféru malířova světa. Film je tedy sérií obrazů, kde se jednotlivé záběry výtvarným laděním zcela přizpůsobují barevnosti a legendárnímu světlu Vermeerových obrazů, takže jakoby  tyto skvosty světového uměleckého pokladu před vámi na plátně přímo ožily. Pro záměrně pomalý rytmus filmu máte navíc možnost si tyto obrazy přímo vychutnat. Tedy žádný divoký střih krátkých záběrů zde nenajdete.   Film Dívka s perlou byl nominován v roce 2003 na tři Oskary, a to za kameru, kostýmy a výpravu. Nevím proč film nakonec nedosáhl ani na jedno ocenění. Zřejmě byla toho roku příliš velká konkurence. ()

Nick Tow 

všechny recenze uživatele

Ja by som si - na rozdiel od niektorých tunajších kolegov - z dejovej prázdnoty hlavu nerobil. Toto je iba "obyčajná " POCTA Vermeerovi, nijaké iné posolstvo hľadať netreba. Ani do galérií nechodíme premýšľať - tam sa predsa chodí dívať a diviť sa... A konieckoncov, aj z poznania, že i v oblakoch sa skrýva množstvo farebných odtieňov, sa dá čosi odniesť do života... ()

Reklama

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Tento film je ako obraz starých majstrov - remeselná perfekcia, vznešená nuda. Tak to vidí väčšinový divák. Starí majstri však zďaleka nie sú len o remesle, ale najmä o mágii skrytej vo vnútornej štruktúre diela. Vermeerov obraz môže pôsobiť ako prachobyčajná banalita. V skutočnosti ňou začne byť až vo chvíli, keď si odmyslíme tú perlu. Obdobne je to i s Webberovým filmom. Z banálnej historky sa niekedy, vo vzácnych prípadoch, stáva lyricko-epický príbeh, priam mytologicky intenzívny, s čarom neuchopiteľnej mágie, unikavej ako mraky prestúpené desiatkami farebných odtieňov. Mimochodom, povedali by ste, že perforácia ušného lalôčka môže pôsobiť neuveriteľne eroticky? ()

Pink.Panther 

všechny recenze uživatele

Natočeno podle fiktivního historického románu z roku 1999. Překvapivě se nejedná o umělecký portrét, ale pozornost je směřována k modelce slavného obrazu. Ostatně o malíři samotném se dochovalo méně známých faktů než o jeho rodině či mecenáších. Ví se např. že Vermeer často používal pro své kompozice kameru obskuru, (dírkovou komoru), což byl předchůdce fotoaparátu a oblíbená pomůcka barokních malířů. Tvůrci do filmu zakomponovali tyto známá fakta stejně jako fantazii romanopisce a vznikl přesvědčivý mix. Story ale není nosnou sílou, tím je vizuální stránka filmu. Detailní mizanscéna a kamera filmující fotografické obrazy spoluvytváří výbornou atmosféru. Výpravný film s decentním příběhem a do hl. rolí opticky padnoucí Scarlett Johansson a Colin Firth. Postava Scarlett v turbanu a s perlou jako kdyby ožila a vystoupila z Vermeerova obrazu, magické...baroko. Produkce: UK Film Council ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Maximální hodnocení asi neodpovídá komplexní kvalitě filmu, je natolik křehký, že neosloví kazdého, jenomže vizuální stránka je tak absolutně úchvatná, že nemohu jinak. Každý jeden záběr jakoby vypadl z Vermeerova obrazu, klobouk dolů. Colin Firth je v roli malíře toužícího po klidu, kterého se mu v přeplněném domě nikdy nedostávalo, výborný. Hlučné děti, furie tchyně i furie závodní rodička, neměl to chlap jednoduché. Poklidná, příjemná, zpřízněná duše mu mohla být v takovém peklíčku zajímavou inspirací. Vermeerovo obrazy jsou překrásné, škoda že se jich dochovalo tak málo. S nadsázkou si někdy povzdechnu: dětí nadělal víc než obrazů, ale kdo ví? Kolik jich je možná ještě kdesi zamazaných, přemalovaných, ztracených či nacistickými zloději ukradených a po soukromých sklepech (například bavorských) pečlivě ukrytých... Když tam mohl být spatřen Raffael? ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Románová předloha filmu byla inspirovaná anonymní dívkou zachycenou na obrazu „Dívka v turbanu“, který je častěji nazýván „Dívka s perlou“, od slavného holandského malíře Jana Vermeera. (imro)
  • Hlavní úlohy měli původně ztvárnit Kate Hudson a Ralph Fiennes, s obsazením režisérské stoličky koketoval Mike Newell. Během předprodukce však díky jejímu dlouhému trvání Kate odešla a nový režisér Webber namísto ní obsadil Kirsten Dunst. Ta se ale od projektu odklonila díky obrovskému úspěchu prvního Spider-Mana. A do třetice Fiennes musel natáčení opustit kvůli kolizi termínů s natáčením jeho dalšího filmu. (imro)
  • Během úvodního víkendu (12.-14.12. 2003) si film v sedmi kinech na severoamerickém kontinentu vydělal 89 472 dolarů, celkem potom 11,6 milionu. (imro)

Související novinky

Klasiky v novém šatu

Klasiky v novém šatu

19.05.2009

Edgar Allan Poe (na obr.): „Zánik domů Usherů“; Emily Brontë: „Bouřlivé výšiny“; Miguel de Cervantes: „Don Quixote“. A k tomu švýcarská legenda o kušostřelci Vilému Tellovi. Ano, nové adaptace… (více)

Barbarella na bondovský způsob

Barbarella na bondovský způsob

15.04.2007

Producentský veterán Dino De Laurentiis to s novou verzí Barbarelly myslí opravdu vážně. Už podepsal smlouvu s Julienem Forestem, synem a dědicem Jeana-Clauda Foresta, legendárního komiksového tvůrce… (více)

Reklama

Reklama