Reklama

Reklama

Dívka s perlou

  • Velká Británie Girl with a Pearl Earring (více)
Trailer

Obsahy(1)

Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)

(více)

Recenze (336)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Nejsem žádný kunsthistorik, ale jméno Vermeer mi není neznámé. Ani jeho postavy velmi často pózující u okna, u toho okna, které se budoucí "možná" dívka s perlovou naušnící zdráhala umýt, aby "mistr nepřišel o to správné světlo". Bledulka Scarlett Johansson, zadumaný Colin Firth i jeho železná tchýně - nádherné postavy, hudba, kamera, z které by Vermeer vstal z mrtvých a možná praštil štětcem, jak mu byla věrná a oddaná..... prostě esteticko-poetická lahůdka. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Film, který vyniká zejména hereckými výkony a pečlivě budovanou hutnou atmosférou. Napětí mezi postavami je cítit z plátna v každém okamžiku a dusno, které v domě malíře panuje, jako by panovalo i před televizní obrazovkou. Ale obsahově to nemá absolutně co nabídnout, ten film je v podstatě o ničem. Krásně natočený příběh vzniku jednoho z nejslavnějších obrazl všech dob, jehož poetika mi bohužel nic moc neříká. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Magické, umělecké, tiché, překrásně provedené technicky i herecky, tak akorát dlouhé, lyrické... a skoro by se mi chtělo říct, že o ničem. Scarlett tu podivuhodně zjemnili (a vybělili;)), a Vermeerův obraz skutečně je kouzelný, ale kromě vhledu do tvorby nizozemského národního pokladu film nenabízí nic moc výrazného kromě srandovních fousků Colina Firtha, ztvárňujícího zde dalšího ze svých hrdinů s jemnou duší. Víc než sedmdesát procent ale dát nemůžu, i když mám pocit, že bych měl kolem filmu jen velmi tichounce našlapovat, abych ho nepoškodil - a to rozhodně není obvyklé. K dokonalosti tomu ovšem chybí nemalý kus, a i když nepochybuji, že záměr tvůrců byl naplněn, a stejně jistě Dívku S Perlou doporučuji k vidění, zůstanu při hodnocení na té hranici nadprůměru a přetrvávající výrazné kvality. To zkrátka je úděl nesmělých a tichých, jako byla zde vyobrazená Griet;) 70% ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby USA $11,670,971Tržby Celosvetovo $31,466,789║ Skromný až doslova tichý film, kde sa toho moc nenahovorí ale za to zas sa to vynahradí určitým citom pre kompozíciu obrazu a o to viac to vyhovuje pokiaľ je film o maliarovi a jeho životnom objekte pretavenom do večného obrazu. Po hereckej stránke skvele zapadla do príbehu Scarlett Johansson ako slúžka Griet a taktiež nie moc zhovorčivý Colin Firth ako maliar Johannes Vermeer. Na prekvapenie to vôbec nenudí na to ako je dej jednoducho stavaní. /75%/ ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Nechci nikoho urazit, ale uvědomuje si někdo, že tneto film jde s klidnou duší zkrátit na polovičku? Možná i na méně? Je to příliš nudně protahované a Scarlett neukazuje svou krásu jak by měla. Trochu jí je škoda v tom kostýmku a bez rozhozených vlásků. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Olivia Hetreed .. Obsahově možná až troufale prázdné a pocitově nevýrazné, jenže plně vynahrazené audiovizuálním oblbovátkem, které překvapivě stačilo, aby můj výsledný dojem zůstal v červených číslech. Webber umí pracovat s obrazem a v přesně střižené výpravě prohání decentně vypadající, přesto stále sexy neodolatelnou Scarlett Johansson (její velké oči a plné rty udělají své, i když jsou její další velké vnady důkladně skryty v kostýmu). Už od prvních vteřin si mně také získala podmanivá hudba Alexandre Desplata, která provází ony vytříbené obrazy, plné her světla, stínů a barev, jež snímá precizní kamera Eduardo Serry. 70%. ()

Faye 

všechny recenze uživatele

Film o světle a jeho odstínech, o barvách, o dočasném souznění a možná o tajemství vzniku jednoho obrazu. Vizuální stránka a k ní hudba, tak to je nádhera - plavba po kanálech při světle loučí, procházky po starém Holandsku, jeho trzích, hospodách. Souhlasím bez výhrad s větou May „Krásně natočená nuda od začátku až do konce“. ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Ani nadherna kamera malujuca jeden krasny obraz za druhym, ani sympaticka Scarlett Johansson nedokazu zakryt dejovu prazdnotu. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Film o malířském umění musí být především vizuálně sdělný a plnohodnotný, což snímek Petera Webbera splňuje měrou vrchovatou. Vše je ortodoxně podřízeno rastru kamery a kompozici, pomalému plynutí a výslednému efektu, jaky byste sami stáli v galerii před jakýmsi plátnem. K tomu přidejme skutečně neobvykle působivou mizanscénu, kde každý záběr rovnal se autentické Nizozemsko 17. století, velmi impresivní minimalistickou klavírní hudbu Alexandre Desplata, nádhernou Scarlett Johansson a působivý příběh o pozadí jednoho z nejznámějších obrazů světového malířství. Ta kompozice, v níž sedí Scarlett ve finální podobě slavného obrazu, je skutečně věrohodná. Jan Vermeer - Dívka s perlou... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Ilustrace předlohy. Obvyklá nevýhoda je zde velkou výhodou díky kameře, která si v ničem nezadá s díly starých mistrů. Oproti knize sice zamrzí vynechání popisu rutiny a zvyklostí běžného života tehdejší středostavovské rodiny, náboženských rozdílů stejně jako opomenutí dějové linie s bratrem a rodiči Griet. Naopak výrazně potěší potlačení "feelingu artové červené knihovny" a ignorace dovětku po letech. ()

May 

všechny recenze uživatele

Vizualni stranka filmu je opravdu krasna, ale zaroven je to taky to jedine, co se da celou hodinu a pul obdivovat. Jeden malebny obraz strida druhy, ale dej je strasne prazdny, nezacina ani nekonci. Film je postaveny na praci kamery, ktera se vyziva v minimalisticky komponovanych dobovych exterierech s fetisistickymi detailnimi zabery uzoufane tvare Scarlett Johansson. Vsechny herecke vykony jsou suche a nicnerikajici - vcetne hlavni hrdinky - a scenar je natolik o nicem, ze i sebelepsi herec by nemel sanci se na filmu pricinit vlastni mimickou kreaci a pozdvihnout ho vys (viz Anglie). I pres tohle vsechno se na Divku s perlou moc hezky kouka, i kdyz ten film nema NIC, co by v cloveku vyvolavalo nejake zavratne emoce, je to mila oddychovka. Krasne natocena nuda od zacatku az do konce. ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Ona nejenže „Dívka s perlou“ nechce být životopisným snímkem s postavami a dějem, ale nejde jí ani o tu malbu z názvu a snad ani o nádherně komponované záběry jako takové. Jde o to, co je jakoby „za nimi“ a co má v sobě každá dobrá malba – dojem neuchopitelnosti a přesahu, to do čeho nelze proniknout a obsáhnout, co je sice tajemné a nehybné, ale má svůj vlastní prostor, v kterém malba žije a hýbá se nezávisle na okolním světě (ahoj, Harry Pottere). Oproti pojetí častém v životopisných filmech je v „Dívce“ umění nadřazeno skutečnosti tím způsobem, že malba tu není jen jejím odrazem, ale zachycuje to, co by se ve všedním světě buď neodehrálo, nebo zdaleka ne s takovou krásou a intenzitou; míšení umění a skutečnosti v podobě očekávaného milostného vztahu Vermeera a Griet by tedy bylo nežádoucí, neboť přílišným a osobním kontaktem by obraz zevšedněl, zšedl a zprostnul (jak je vidět na Vermeerově ženě). Ty ze záběrů, jež jako by kompozicí, hloubkou a propracovaností popředí a pozadí kopírovaly Vermeerovy obrazy, jsou dvojího druhu – buď v nich herci na dlouhé vteřiny strnou a vytvoří tak něco, co se i díky nasvícení od skutečné malby liší jen málo, nebo naopak pohybem uvnitř záběru vzniká dojem, že jsme pronikli do malovaného díla a jsme součástí jeho vnitřního rytmu. Tak jako tak, 2/3 záběrů bych si nechala z fleku namalovat a pověsit na stěnu. Zájemci ochotni se tomu věnovat nechť se mi směle hlásí. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Naprázdno excelující Colin Firth a zbytečně zošklivená Scarlett Johansson. V důsledku pak přeceněné oblafnutí diváka s krásnými, ale nepodstatnými obrazy a gradací vedoucí nikam. Třetí hvězda patří emocím, které ze sebe i na minimálním scénáristickém prostoru dokáže dostat hlavní dvojice. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Táto zaujímavo natočená dráma stojí predovšetkým na vydarenom zachytení dobovej atmsoféry a vzťahu medzi pánmi a sluhami. Vyzdvihnúť treba disciplinovaný výkon Scarlett Johanssonovej, ostro kontrastujúci so šupáckym (unudeným??) maliarom Firthom. Zdá sa, že tu po dlhšom čase zase máme jednu veľmi mladú, ale zároveň aj veľmi schopnú a talentovanú herečku, s ktorou nás čaká dobrá filmová budúcnosť. A tie jej vlasy!!! ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Nepřekvapivý příběh vynahrazuje skvělá Scarlett Johansson s Colinem Firthem a úchvatná kamera. Chybělo mi ale víc emocí. Přes to všechno nadprůměr. ()

Zíza 

všechny recenze uživatele

Možná v tom někdo vidí to umění, tu krásu, pěkný příběh, ale já prostě ne. Pro mě to byla nuda, kde se nic podstatnýho nestalo, kde mě nic nazaujalo, nedonutilo sledovat obrazovku. Někdo, kdo miluje toho malíře, někdo, kdo miluje umění, si zřejmě tenhle film oblíbí, ale v tomto oboru jsem totální barbar a nevadí mi, když to tak zůstane. Pro mě nepotřebný film, na který rychle a brzy zapomenu. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Měšťanský dům poloviny 17. století, kde je všechno slyšet a chtě nechtě je rodina širší o služebnictvo. Přičemž nejde o žádné idylické soužití, ale při nejlepším o sňatek z rozumu. Zvyklosti, měšťácká morálka, předsudky, ponorková nemoc, žárlivost. Mluví se potichu, skoro šeptem, což jen dodává atmosféře vztahů bez vřelých citů. Podíl na tom mají všichni, včetně malíře samotného, který sice dokáže vetknout obsah svým dílům, ale projevit city manželce nebo dětem nesvede. Sice má pocit, že oni nerozumí jemu, ale dle mého spíš on nerozumí člověku. Vizuální stránka je úchvatná a herci perfektní, je příjemné vidět tu a tam Colina Firtha v něčem jiném než stopadesáté variaci na roztomilého popleteného gentlenama. O Scarlett ani netřeba hovořit, počítám, že každý normální chlap by chtěl být jejím - ehm, průvodcem a učitelem. Zmínit musím i skvěle zobrazenou manželku (Essie Davis), kterou jsem nevnímal nijak negativně, jen jako nešťastnou ženskou, která jen potřebuje víc pozornosti od manžela. ()

Související novinky

Klasiky v novém šatu

Klasiky v novém šatu

19.05.2009

Edgar Allan Poe (na obr.): „Zánik domů Usherů“; Emily Brontë: „Bouřlivé výšiny“; Miguel de Cervantes: „Don Quixote“. A k tomu švýcarská legenda o kušostřelci Vilému Tellovi. Ano, nové adaptace… (více)

Barbarella na bondovský způsob

Barbarella na bondovský způsob

15.04.2007

Producentský veterán Dino De Laurentiis to s novou verzí Barbarelly myslí opravdu vážně. Už podepsal smlouvu s Julienem Forestem, synem a dědicem Jeana-Clauda Foresta, legendárního komiksového tvůrce… (více)

Reklama

Reklama