Reklama

Reklama

Dívka s perlou

  • Velká Británie Girl with a Pearl Earring (více)
Trailer

Obsahy(1)

Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (335)

berg.12 

všechny recenze uživatele

Nádherná vizuální stránka, práce s detailem, světlem a kamerou, decentní, ale přesto lehce dráždivá hudba, která samotná dodává filmu výrazný impulz. Děj, herecké výkony, to vše jakoby bylo potlačené do pozadí ve prospěch kompozice a atmosféry celého snímku. Kdo si to nedokáže vychutnat, pro toho bude film asi málo. Ale nepůsobí Vermeerovy obrazy podobně? Nemůže být "obsahem" i sama "forma"? ()

Ephemeris 

všechny recenze uživatele

Tento film nebol láska na prvý pohľad, zato však vyvoláva trvalý obdiv. Prvoradé je vnímanie svetla. Ak si uvedomíte, aké je svetlo kľúčové pre tvorbu maliara a že mnohí európski maliari odišli v snahe nájsť dokonalé svetlo do Maroka, iných krajín severnej Afriky či exotického sveta, pochopíte. Holandské interiéry 17. storočia poskytovali akési zvláštne svetlo, ktoré my dnes dokonale vidíme práve na obrazoch tej doby. Každá druhá scéna tohto filmu je štylizovaná tak, že by vydala na samostatné plátno. ()

Reklama

Pink.Panther 

všechny recenze uživatele

Natočeno podle fiktivního historického románu z roku 1999. Překvapivě se nejedná o umělecký portrét, ale pozornost je směřována k modelce slavného obrazu. Ostatně o malíři samotném se dochovalo méně známých faktů než o jeho rodině či mecenáších. Ví se např. že Vermeer často používal pro své kompozice kameru obskuru, (dírkovou komoru), což byl předchůdce fotoaparátu a oblíbená pomůcka barokních malířů. Tvůrci do filmu zakomponovali tyto známá fakta stejně jako fantazii romanopisce a vznikl přesvědčivý mix. Story ale není nosnou sílou, tím je vizuální stránka filmu. Detailní mizanscéna a kamera filmující fotografické obrazy spoluvytváří výbornou atmosféru. Výpravný film s decentním příběhem a do hl. rolí opticky padnoucí Scarlett Johansson a Colin Firth. Postava Scarlett v turbanu a s perlou jako kdyby ožila a vystoupila z Vermeerova obrazu, magické...baroko. Produkce: UK Film Council ()

Jinny 

všechny recenze uživatele

Malíř a jeho můza v love story, která se nestala. Jan Vermeer je pro děj stejně nedůležitý jako Goya ve Formanových Goyových přízracích a o jeho osobnosti se nedozvíme skoro nic. Ve skutečnosti je to velmi ženský film, protože především ženské postavy tu tvoří jakýsi děj (samotná Griet, Vermeerova manželka a její matka... a jeden zlomyslný spratek). Vizuálně se jedná o vytříbený film, ale neuvidíme nic, co by přesáhlo rámec dražší televizní inscenace. Body dolů srážím i za to, že zápletka u Dívky s perlou zkrátka neexistuje. ()

Vavča 

všechny recenze uživatele

Vymazlený audiovizuál, který dokonale evokuje atmosféru a vzhled Holandska 17. stol., tvůrci znají svojí látku dokonale a všechny scény, sety jsou perfektně natočeny, někdy vyloženě kopírují malířské postupy oné doby. Vermeer byl "pomalý" malíř který pracoval jako jeden z mála pomocí camery obscury, proto se na každý obraz neskutečně nadřel. Hledal dokonalost v barvách, rozkladu světla, detailech, jeho portréty, malá témata se staly klasikou až mnohem později po jeho smrti, přesto patřil k dobové špičce. Film má špičkové obsazení, ale hodně ospalý scénář, velmi pomalé rozvíjení děje, někdy je ta malířska lyrika až příliš uspávající a charaktery jakoby pouze dekorací. Nicméně jako historická freska významného malíře, atmosféra, technický um, za to nemohu dát méně, než tři. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Snímek měl oficiální premiéru 31. srpna 2003 na filmovém festivalu v Telluride, v říjnu. Do širší distribuce se měl dostat v listopadu, jenže distribuční společnost Lions Gate jej raději posunula o měsíc déle. Chtěla ho totiž co nejvíce zviditelnit v nadcházející oscarové sezóně. (imro)
  • Během úvodního víkendu (12.-14.12. 2003) si film v sedmi kinech na severoamerickém kontinentu vydělal 89 472 dolarů, celkem potom 11,6 milionu. (imro)
  • Když se Griet a Pieter prochází v přírodě, je za nimi v pozadí vidět muž jedoucí na kole. Jízdní kolo ale bylo vynalezeno až v 18. století, stejně jako vidličky se čtyřmi bodci, jaké jsou vidět na oslavě, a film se odehrává v roce 1665, tedy o celé století dříve. (Morien)

Související novinky

Klasiky v novém šatu

Klasiky v novém šatu

19.05.2009

Edgar Allan Poe (na obr.): „Zánik domů Usherů“; Emily Brontë: „Bouřlivé výšiny“; Miguel de Cervantes: „Don Quixote“. A k tomu švýcarská legenda o kušostřelci Vilému Tellovi. Ano, nové adaptace… (více)

Barbarella na bondovský způsob

Barbarella na bondovský způsob

15.04.2007

Producentský veterán Dino De Laurentiis to s novou verzí Barbarelly myslí opravdu vážně. Už podepsal smlouvu s Julienem Forestem, synem a dědicem Jeana-Clauda Foresta, legendárního komiksového tvůrce… (více)

Reklama

Reklama