Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva kriminálníci mají v plánu vyloupit klenotnictví na Václavském náměstí. Jejich promyšlená akce se však zkomplikuje střelbou a společně s řidičem Burianem (Z. Kryzánek) prchají. S ním se poté lupiči rozdělí a přesednou do jiného vozu, který byl záměrně poškozen. Neovladatelné auto se zřítí ze svahu a z lupičů přežije pouze jeden (J. Tříska). Toho také policie dopadne v nedaleké chatě. V jednu chvíli s ním však je pouze kriminalista Málek (S. Matyáš) a po pokusu přemoci policistu je lupič nešťastně zastřelen vlastní zbraní. Málek z toho má značné problémy, neboť bez tohoto svědka nemůžou kriminalisté potvrdit, zdali nebyl komplicem kriminálníků také klenotník Litera (J. Adamíra). K této domněnce je vede fakt, že se odehrálo až příliš mnoho podezřelých náhod, které zlodějům usnadnily krádež. Hospitalizovaný Litera se pak skutečně v noci vytratí z nemocnice, aby si vyzvedl z tajné skrýše ukradené klenoty. Případ se později dostává k soudu, ale pro nedostatek důkazů nemůže nikdo nic klenotníkovi dokázat a jediným odsouzeným je Burian. Uplynou čtyři roky a po propuštění Burian navštíví Literu, od něhož žádá svůj podíl. Ten mu však tvrdí, že když dorazil ke skrýši, klenoty již byly pryč. Litera poté náhodou narazí na Málka, který se nyní živí jako taxikář. Toto setkání v bývalém policistovi znovu probudí touhu se do případu vložit a klenoty nalézt… (Česká televize)

(více)

Recenze (134)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Klasická šablona, kde víme, kdo co udělal a postupně dochází k tu většímu, tu menšímu, prozření postav. Souhlasil bych s nepřítomnou ideologií (gudaulin) i mezerami v logice (jerrik7), to mi ovšem tak nevadilo do té doby, než se vyprávění v závěru přelévalo po pěti vteřinách mezi mnoha postavami. Působilo to rádobyakčně, vykonstruovaně a divák má pak pocit, že kořist z loupeže by mohl klidně chtít i kdokoliv do příběhu nezapojený, který jde náhodou po chodníku. Škoda přeškoda. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Kvalitně natočená úvodní loupež, až jsme si říkal áááá tady se nám někdo hodně koukal na Henri Verneuila, pěkně svižně, dramaticky a bez keců, přesně jako z nejlepších časů francouzských kriminálek. Dál už si ale příběh jde svou vlastní cestou a nutno dodat že je to velmi kvalitní cesta. Celá pointa se točí kolem úvodní loupeže a je udělána v duchu, každý chvilku tahá pilku. Napětí ani na chvilku nepolevuje, zápletka v podstatě nemá jediný hluchý místo a to všechno každou minutou ještě graduje až se příběh dostává v naprosto strhujícím tempu do závěrečného finále, který nemá v dějinách českolovenské filmové kriminálky příliš konkurenci. Záslouhou bezchybné práce kameramana ( záběry netrvají o sekundu déle ani méně než mají ), vynikajího střihu a za doprovodu výborné hudby přichází závěrečné rozluštění v tempu, na českolovenský film naprosto nevídáným. Kriminálka, která chytne a až dokonce nepustí. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Kriminálky a detektivky jóo, ty jsme uměli. To byl taky jeden z důvodů, proč mě tenhle film hned ze začátku zaujal. Začátek je totiž naprosto skvělý a ta loupež nemá chybu. Je to snad dokonce i jedna z nejlépe natočených loupeží, co jsem u české kriminálky kdy viděl. Bez soucitu, bez emocí. Ty se začínají rodit až v průběhu filmu a film už upadá do takového toho pohodového stereotypu. A jelikož je délkou normální, dá se to přežít. Závěr za to rozhodně stojí. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Svižná napínavá krimi zjevně inspirovaná francouzskými filmy té doby. Děj je dost syrový, dynamický a poměrně nepředvídatelný, i když za cenu občas ne úplně logických rozhodnutí hlavních protagonistů, z nichž žádný nevyjde z rozehrané hry "klenoty nebo život" bez následků, přičemž s sebou strhnou další. Menšík coby malý český hajzlík vážně překvapí, Kryzánek si nezadá s tvrdými filmovými grázly, Adamíra se představí jako inteligentní gauner, který je zároveň srab, co se bojí ušpinit si ruce, a Matyáš jako vyhozený policajt, který svou snahou dořešit čtyři roky starý případ ohrozí několik lidí kolem sebe. Za zmínku stojí i velice solidní kamera a účast Františka Šťastného coby Františka Šťastného. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct, ale Hra bez pravidel mě nepřesvědčila natolik, abych jí dal více než 2*. Solidní námět a slušné herecké obsazení podle mě nemůžou zastřít fakt, že Jindřich Polák se ke svým slavnějším kouskům teprve prokousával a režie mě zkrátka a dobře nepřesvědčila. V porovnání s moderními dynamickými thrillery se nedají zastřít chyby ve scénáři, předvídatelnost a protivné momenty s kvílivou hudbou, která má vyvolat pocit napětí. Celkový dojem: 45 %. Ve své době nicméně vyčnívala Hra bez pravidel už jen tím, jak potlačovala ideologičnost a žánrový schématismus předchozí tvorby. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že byla Hra bez pravidel natočena 4 roky po výborné Ikarii XB 1 a jen rok před ještě kvalitnějšími Nebeskými jezdci, měl jsem před zhlédnutím poměrně vysoká očekávání. Ta bohužel zůstala z velké části nenaplněna. Přitom začátek byl více než slibný. Ta nápaditost a profesionalita při úvodní loupeži mě okamžitě navnadila a předl jsem u ní jako kocour. O to víc jsem nechápal pozdější naprostý amatérismus zlodějů, který následoval záhy po ní. Jenže poté se mi přihodila podstatně zapeklitější věc. Nevěděl jsem komu fandit, resp. záporáci mi byli o dost sympatičtější než „ruce zákona“ (což nebylo, alespoň myslím, záměrem tvůrců). V případě „klaďasů“ to totiž byla co do kvality napsání postav dost mizérie. Takže ve výsledku film nad vodou drží Adamíra s Kryzánkem, postupně ale stále více Menšík (v roli možná nenápadné, ale o to lépe zahrané). A najednou je tu konec, který velmi dobře graduje, kvalitou je srovnatelný s již zmiňovaným úvodem, a já jen lituju nenaplněného potenciálu. Slabší průměr, bohužel. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Malé české Zabíjení. Oproti Stanleymu samozřejmě s nedokonalostmi v technické stránce a dokázal bych si představit i změny ve scénáři směrem k jednoduchosti, nicméně na naše poměry velmi dobrý heist s následnými úniky toxické chamtivosti při dělení kořisti (překvapivě bez socialistických výparů). Asi v tom oboru nemá moc konkurence, ale v kutálení aut ze srázu je u nás Jindřich Polák jednička.. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Úvodná desaťminútovka lúpeže zlata s minimom slov skvelá. Vypovedá dosť o spôsobe lúpeže i vzťahov medzi jej aktérmi. Tlieskam a udeľujem prvú hviezdičku. Druhú dávam za dve FF v nápise Menšíkom riadenej podnikovej občerstvovne s názvom BUFFET. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Tak tahle hra je nejen bez pravidel, ale také bez jediné třeba jen trochu sympatické postavy. Zvláštní. Jindřich Polák si s filmem docela pohrál a obzvlášť úvodní loupež natočil neskutečně strhujícím způsobem. Škoda, že jakmile se děj posunul o čtyři roky vpřed, začala mě Hra bez pravidel silně nudit. Závěr se sice opět rozjel v tempu zmiňovaného úvodu, ale to čekání na něj... Bylo příliš dlouhé. Velice podobně na mě včera zapůsobil film Poslední loupež s Genem Hackmanem: Nebýt herců v hlavních i vedlejších rolích, do konce bych se asi dívat nevydržel. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

rozhodně to není špatné, ale mezi brilantním úvodem, kde exceluje Jan Tříska, a neméně dobrým závěrem (kde zas vyniká Vladimír Menšík) je pasáž, která... Nijak neuchvacuje a sem tam nudí, navíc i hlavní hrdina (teda pokud tenhle film něco jako hrdinu má) je poměrně nevýrazný i díky jeho skvělým hereckým kolegům, filmovým oponentům (Adamíra a Kryzánek). A ani skvělá technická stránka tohle v mých očích nezvedne na lepší hodnocení ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Solidní kriminálka se skvělým Menšíkem v menší roli, Adamírou v jedné z hlavních a několika dalšími skvělými herci v rolích policistů nebo lupičů. Některé scény mají i jistou dávku napětí, což je velké plus. Slabší 4*. ()

Ampi 

všechny recenze uživatele

Kriminální film sice staršího data, ale stále dobrý. Možná, že není až tak okoukaný. Herci v čele s Svatoplukem Matyášem a Jiřím Adamírou hrají excelentně. Prvně jmenovaný ve velmi zajímavé roli bývalého policisty - mstitele. Úvodní loupež je moc dobře natočená a promyšlená. ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Koho by také bavila hra s pravidly? Pravidla jsou jen pro lidi bez fantazie a tenhle film zase jen pro ty, co dokážou udržet pozornost celou dobu. Mně se to nepodařilo... ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tohle je klasika, super detektivka z konce šedesátek o lupu v klenotnictví. Spokojenost! Prima herci (zbožňuji Adamíru a mám rád i Matyáše), super byl i Menšík a hlavně arcilotr Krizánek. Jako bonus pár akčních scén a honička tisícovky s carevnou ! :-). Policie se tu omezuje na kriminalisty a film není nijak tendenčně zabarven ideologií. Dávám za 4 diamanty ! * * * * ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Zdařilý film-noir, který by se klidně mohl postavit vedle svých mnohem slavnějších kolegů. Námět, scénář i režie si zaslouží velké uznání. A taktéž herecké výkony. Snad nejlepší film, ve kterém Svatopluk Matyáš hrál. Zdá se, že mnozí mu stále ještě neodpustili, že v roce 1985 létal nad přehradou, a tak kritizují jeho výkon ve Hře bez pravidel. Mám však dojem, že to není oprávněné. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Zabili Frantu Šťastnýho! Parchanti! Teda skoro. Ale kdyby bývalý referent Málek svoje poznatky rovnou předal Veřejné Bezpečnosti, nepřišel by Franta o Irsko a slečna o život. Jinak film je to moc pěkný a je také, přestože jeho děj místy vykazuje povážlivé determinační mezery (rovněž jednání aktérů nedává vždy dobrý smysl), výborně zkomponován: uloupený poklad je od samého začátku až do konce prokletím všech různých postav kolem něj, přičemž různorodě a velmi dobře je sestaven soubor těchto postav, včetně těch, které se k pokladu jen nachomejtly, ať už podléhají jeho pokušení, nebo jednají na základě jiných motivací; ostatně i fakt, že zde pátrá bývalý kriminalista na vlastní pěst (aniž se dozvíme, za jakým účelem), není v podstatě ničím jiným, než jednou částí onoho rozrůznění "souboru". Proto také přijímáme všechny ty permanentní zvraty (směrem k závěru stále rychlejší), málo pravděpodobná jednání i např. fakt, že ostřílený a nebezpečný zločinec se pokaždé (3x!), když jde na někoho s bouchačkou, nechá odzbrojit, jako integrální prvky vyprávění, totiž toho, co se děje s lidmi v gravitační sféře uloupeného zlata. Nepřehlédnutelné jsou průniky filmového příběhu do reálného světa: Není to jen roztomilá kuriozita v osobě legendárního závodníka, ale i působivý úvod filmu, během nějž loupež probíhá "zevnitřně" dokumentárně hodnotných záběrů z výšky na Václavské náměstí a okolí. Velmi solidní pojetí jednotlivých postav je podpořeno jejich hereckým ztvárněním: vyzdvihnout lze každého (i každou) zvlášť; za sebe jmenuji Adamíru, jehož sledovat hrát je prostě rozkoš, ale také jen na začátku se účastnícího mladého Třísku, který umí stejně dobře zahrát živýho i mrtvýho. Zaznamenání si zaslouží i Bukového hudba; při poslechu závěrečného motivu se ukazuje, že rif z It´s a Beautiful Day od Bombay Calling nebude jedinou vykrádačkou, na níž Deep Puple roku 1969 postaví svou slavnou skladbu Child in Time. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Žiadne prekvapenie sa nekonalo. Hra bez pravidiel je medzi neznámymi, až zabudnutými kriminálkami právom. Spočiatku som bol celkom spokojný, ale postupne sa to kazilo až do hlúpučkej záverečnej časti. Svojho času som čítal, že afgánsky chrt patrí k najhlúpejším rasám psov a je schopný zablúdiť na konci vodítka. Napadlo ma to, keď som sa zamýšľal nad tým, čo to mohlo byť za scenáristu, ktorý to spáchal. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Býval jsem vcelku přesvědčený, že jedním z negativních rysů české kinematografie je neschopnost našich herců hrát civilně,  scenáristů psát civilní scénáře a režiséru vést herce k civilnímu projevu a možná i díky tomu se v našich končinách nikdy moc nedařilo akčním snímkům či hororům, kde vlastní herecký projev nemusí nutně hrát prim. Na druhou stranu jsem těch českých, potažmo československých, filmů zase tolik neviděl, abych toto své přesvědčení mohl opřít o velkou zkušenost. Hra bez pravidel, na níž jsem dostal doporučení od československou kinematografií mnohem více "poznamenaného" Willyho Kufalta, byla pro mě pak vzhledem k výše uvedenému  obrovským překvapením. Já koukal na českou kriminálku, kde se neřešily vzájemné vztahy zločinců, kriminalistů, jejich rodinná pouta  ani společenské neduhy, nic takového. Přede mnou se odvíjel křišťálově čistý kriminální příběh bez těchto nadbytečných příměsí s báječně CIVILNĚ zahranými postavami,  a to s takovými hereckými esy jakými bezesporu jsou pan Matyáš, Menšík či Adamíra a nesmím zapomenout ani na Zdeňka Kryzánka v jeho řekněme až tradiční roli padoucha. Že někdy řeknu o českém filmu, že to byla nemilosrdná jízda, bych si nikdy dřív nepomyslel.  Nemilosrdná pětihvězdičková  jízda a díky za tip, Willy! ()

Související novinky

Noir Film Festival slaví 5. narozeniny

Noir Film Festival slaví 5. narozeniny

16.08.2017

Cynismus Humphreyho Bogarta, šarm Roberta Mitchuma, křehkost Lizabeth Scott, rafinovanost Alfreda Hitchcocka, temné příběhy z Mexika, napínavé filmové jízdy noirovými vlaky a standard v podobě… (více)

Reklama

Reklama