Režie:
Jindřich PolákScénář:
Ota HofmanKamera:
Josef VanišHudba:
Angelo MichajlovHrají:
Žaneta Fuchsová, Jiřina Bohdalová, Josef Dvořák, Daniela Kolářová, Jaromír Hanzlík, Jiří Pleskot, Hana Maciuchová, Mahulena Bočanová, Dáda Patrasová (více)Obsahy(1)
Bylo nebylo někdy někde... Lucie se ve svých představách stává postrachem ulice. Černým děsem, královnou pralesa, vládkyní všech moří. Je fantómem města, po němž usilovně pátrá policie všech zemí světa. Jinak je to šestiletá holčička, která se už těší, jak půjde poprvé do školy. Téměř celé léto strávila u dědečka, který pro ni vymýšlel ty nejbáječnější hry. Ale všechno má svůj konec. Lucie se vrací s rodiči domů do města. To ještě neví, že její nejlepší kamarádi jsou dosud na prázdninách, a že si nebude mít s kým hrát... (Lucernafilm Video)
(více)Recenze (181)
Príjemná detská komédia o nezbednej Lucii s veľkou fantáziou a túžbou nájsť si kamarátov na hranie. Jej rodičia totiž na ňu nemajú veľa času a všetky kamarátky sú na prázdninách. Vďaka svojej detskej prostote zažíva s partiou suseda Osvalda dobrodružstvá plné situačných gagov, ktoré v druhej polovici filmu doplnia pestvá plastelínových postavičiek formelákov. Tí boli pravdepodobne inšpiráciou príbehov chobotníc z II. poschodia, v ktorých tiež zahviezdila Žaneta Fuchsová, predstaviteľka Lucie. Na snímke vidieť ruku nemeckej produkcie ale skôr na scénach s nemeckými televíznymi programami či nemeckých nápisoch, ako na kvalite, ktorá sa nevymyká československému štandardu. 70% ()
Československý trikový kumšt i svět dětské fantazie v západoněmeckém hávu. Nic netušící vize do budoucnosti českého národa plná mercedesů, nákupních center (vybavených hlavně persilem) a všeobecným nadstandardem obyvatelstva. V českých podmínkách (které zde připomínají jen doboví plyšáci) by mě snímek oslovil určitě více. ()
Účast německé koprodukce (stejná, jako v případě Pana Tau) u tohoto dětského snímku je nasnadě, ale stejně, jako u ostatních Polákových filmů, šlo zřejmě jen o prachy. Bezvadné trikové scény totiž J.Polák a jeho tým umí na výbornou. Některé exteriéry se točily v přímo v Německu (tuším že v Mnichově) a částečně v obchodním domě Kotva (krádež formely). Prostě komedie mého dětství, která nemá slabinu, ty panďuláky jsem jí vždycky záviděl... ()
V dětství jsem to miloval, a když jsem si to teď po letech osvěžil, jen jsem se utvrdil v tom, jak je to dokonalé. Zaráží mě zde ale postava Luciiny matky, která se ke své dceři po celou dobu chová nesnesitelně chladně a přísně, neustále ji kritizuje, sekýruje, komanduje, peskuje, a za vzorné dítě vydává sígra Osvalda žijícího o patro níž, který Lucii v minulosti tyranizoval, a jehož skutečnou povahu vidí pouze Luciin otec, který představuje chápavý a laskavý protipól své ženy. Dnešního diváka přesto musí zarazit, že oba filmoví rodiče bez starosti nechávají své předškolní dítě celý den doma samotné - člověk odchovaný americkými filmy s jejich kulturou au-pair hlídání dětí musí nad něčím takovým prostě užasnout. Nelze se pak divit malé Lucii, že se doma samozřejmě nudí, a touží po kontaktu s vrstevníky, kteří jsou ještě na prázdninách v zahraničí, a proto se chytne party starších dětí (mezi nimiž nejvíc zaujme tehdy 16 letá Mahulena Bočanová s čerstvě pučícími prsisky), jejichž vrcholnou klukovinou je krádež nějaké sladkosti v obchodě. Nejen ve srovnání s o 2 roky mladším snímkem My děti ze stanice Zoo je zřejmé, že Lucie mohla dopadnout daleko hůře, a film mi přijde nejzajímavější právě v úvodní části, kdy na něj lze pohlížet jako na trudné zpodobení tehdejší středoevropské rodiny s jedním dítětem, na něž pracovně vytížení rodiče nemají čas. Od chvíle, kdy do děje vstoupí nadpřirození formeláci, s vysvětlením jejichž původu se film nijak neobtěžuje, už mi to tak zajímavé nepřijde, a jejich kousky se mi zas tak zábavné nezdají (snad s výjimkou toho vytopení bytu, u nějž jsem ale nepochopil, jak se jim povedlo odstranit všechnu tu vodu). Přesto mám ten film spolu s jeho pokračováním velmi rád, protože je to velká nostalgie z dětství a dnes už taky dokonalé osmdesátkové retro, s nádherným exemplářem prvního Golfu (typ 17), kterým jezdí Luciini rodiče, fascinujícími budovami Koospolu a Kotvy (kde předabovaná Dagmar Patrasová obviní Lucii z krádeže šály), a překrásnou hudbou A. Michaljova, mého velkého oblíbence. A taky mě tam strašně baví ty všudypřítomné německé nápisy a německé SPZ na autech, což kupodivu není ne filmu nijak tematizováno (Luciina matka dokonce česky předčítá z německé knihy o rybách). ()
Dvě formelové postavičky ožijí v jedné krabičce, a začnou se dít věci. Trochu to připomíná Chobotnice z II. patra. Poznámka: Těmhle dětem rozhodně Facebook nechybí. 🙂👍 A je to krásné dětství. Film je hlavně pro děti, ale nostalgicky můžete zavzpomínat i vy starší 30 let. Poznámka: Kouzla všem zamotají pěkně hlavu. Poznámka: Ta voda v bytě je síla. 😀 Hvězdiček 3 ()
Galerie (7)
Photo © Lucernafilm Video
Zajímavosti (20)
- Když zmrzlinář točí klukům zmrzlinu a pak se s nimi kouká, jak ze střechy Lucie (Žaneta Fuchsová) volá na Osvalda (Michal Hofbauer) a Lídu (Mahulena Bočanová), tak stojí Lucie vedle písmen A a G, ale v dalším záběru už mezi písmeny klečí a drží se jich. (Patrik256)
- Mahulenu Bočanovú (Lýda) predabovala v tom čase ostrieľaná detská herečka Michaela Kudláčková. (Raccoon.city)
- Když Lucie (Žaneta Fuchsová) rozbije při mytí nádobí talíř, tak formeláci jej slepí formelou s tím, že uprostřed chybí kousek talíře a ten vyplní taky formelou. Když pak Lucka talíř otočí, tak je celý i s dílkem, který byl doplněn formelou. (Patrik256)
Reklama