Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1999. Bývalý policajt Lenny Nero tráví poslední dny starého milénia překupnictvím paměťových disků, které obsahují nahrané vzpomínky a pocity. Jednoho dne obdrží disk, na kterém je zážitek vraha prostitutky. Lenny se pustí do pátrání a dostává se hlouběji a hlouběji do spirály vydírání, vražd a násilí. Podaří se mu přežít a případ vyřešit? (Cinemax)

(více)

Recenze (350)

golfista 

všechny recenze uživatele

Na přelomu tisíciletí (Silvestr 1999) se dostává na černý trh nová technologie SQUID, kterou používá FBI a která umožňuje zobrazit a nahrát pocity a obraz z centrální nervové soustavy člověka. Na téhle kostře postavil James Cameron (námět a scénář) příběh bývalého policisty (výborný Ralph Fiennes) obchodujícího s programy do nové technologické hračky. Dost temný a dost dobrý Sci-fi krimi-thriller paní Kathryn Bigelow. Je sice chvílemi také dost drsný, ale určitě potěší příznivce Sci-fi ve stylu "12 opic". ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Neodolatelně temná atmosféra přelidněné metropole na sklonku tisíciletí, kdy se lidé citově baví nelegálními virtuálními projekcemi. Očekávání roku 2000 dává filmu jinou dimenzi, a i když dneska víme, že tak žhavý to s tím přelomem nebylo a že se toho tolik nezměnilo, jde o zajímavou fikci. Produkoval James Cameron. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„You see?“ Postmoderní neo-noir, který tradiční zpochybňování elementárních jistot povyšuje do nové dimenze. V době plně medializovatelné paměti, kdy se člověk sám stává záznamovým médiem a vzpomínky dobře obchodovatelným zbožím, nenávratně mizí hranice mezi přítomností a minulostí, mezi veřejným a soukromým, mezi dílem a tvůrcem. Post-ideologický věk, v němž jsou znevažovány veškeré myšlenkové směry a jedinou přetrvávající logikou je logika trhu, neumožňuje projevit skutečné city, vyřknout ideu a myslet ji vážně. Romantický vztah nahradila tělesná rozkoš na jednu noc. V krajním případě jenom virtuální. Rozpad dlouhodobého soužití dvou lidí je ve Zvláštních dnech symbolicky vázáno na ztrátu Víry (Faith), jak se Lennyho přítelkyně jmenuje. K útěkům do idyly, do nepřetechnizovaného světa a ke dnům v doslovném i přeneseném významu prostoupeným světlem, slouží přístroj, prostředek zastupující nejen drogy, ale v širším smyslu celý život. Šíření informací bez kontextu, s důrazem na okamžitou emoční (a pokud možno i fyzickou) odezvu, lidi zbavuje zodpovědnosti a nutnosti myslet. Stačí teď a tady vidět a prožít tohle. Potřeba ohraničit své neuchopitelné zakoušení světa dosáhla absurdních rozměrů. Neboť byly vyčerpány reálné možnosti, jak lépe poznat svět, přišla na řadu oblast imaginárního, ovšem nemajícího se zakrnělou lidskou imaginací mnoho společného – na společný, díky technologiím každému srozumitelný a snadno přepisovatelný kód lze nyní převést i obsah mysli. Poslední soukromé vlastnictví se stalo široce dostupným. Relativita subjektivního vnímání světa byla zněkolikanásobena. Co vidíme, když vidíme, co viděl někdo jiný? Klasický prostředek filmového vyprávění, flashback, pronikl do reality. Jenže „Are you sure it’s real?“ Cameronův vizionářský scénář nabízí filozoficky výživného materiálu na několik filmů, což je největší výhra i největší slabina Zvláštních dnů. Své si v nich najdou teoretikové médií, prorokové apokalypsy, fanoušci sci-fi i feminismu (ženy jsou zde minimálně morálně silnější než muži). Obdiv patří také Kathryn Bigelow, která tohle myšlenkové monstrum dokázala jakž takž zkrotit. Temná prostředí přeplněná obrazy (a obrazy obrazů) a zvuky a snímaná v dlouhých steadicamových záběrech s minimální hloubkou ostrosti skoro vyvolávají závrať. Pozornost je kvůli světelnému a zvukovému rozptylování permanentně podrobována zatěžkávací zkoušce. Nejsme naváděni, čeho si máme všímat, tak trochu se spoléhá na trénovanost zraku člověka, jehož skopický režim charakterizuje slovo „roztěkanost“. Nestálost vjemu skutečnosti, který si stačí dohledat a přehrát, vytlačuje potřebu zrakem na objektu zájmu chvíli setrvat.  Není to na koukání dvakrát příjemné a vše příznačně směřuje k rozpadu a rozbití obrazu (ve finále jako z Dámy ze Šanghaje), ale takhle nějak realitu zakoušíme a tedy i žijeme. Život v nevědomí a v nevidění. 85% ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Kathryn Bigelow miluju, ale tohle byl záser největšího kalibru. Uvažování hlavních postav bylo na úrovni pětiletý koaly. Nabouchaná černoška mě pro změnu připomínala UFO. Vždycky se z ničeho nic zjevila a pak zase zmizela, člověk ani něvěděl jestli si jí nakonec nevymyslel. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Působivá sci-fi detektivka na hraně noirového žánru. Kathryn Bigelow umí s nočním L.A. pracovat naprosto skvěle a zaplivané uličky plné zkorumpovaného života na všech stranách zákona neopustí ani jednou. V nich jako ryba ve vodě pohybující se další charakterově velmi nevypočitatelný hrdina Ralph Fiennes opět podává další z řady svých výborných výkonů. Scénář Jamese Camerona je nadstandardní prací až do samotného závěru, který je nepěkným koncentrátem všech žánrových klišé včetně finálního rozuzlení, které fakt, že vrahem je zahradník, mohlo rozebrat ještě lépe. Přesto, i díky zvláštní náladě ze strachu z Y2K (mimochodem asi jedna z nejrealističtějších variací na toto ve své době strašácké téma), jsou Strange days i přes přemrštěnou stopáž maximálně působivé a odpustit jim lze mnohé. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Příjemné překvapení jak po dějové, tak po herecké stránce mi připravil tenhle film. Velmi dobrý scénář se zajímavou zápletkou daly možnost rozehrát zajímavou hereckou partii, v níž samozřejmě nejvíce vynikají Ralph Fiennes a Michael Wincott. Jejich herecké partnerky ale o mnoho nezaostávají. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Kathryn Bigelow asi skutečně musela prožívat zvláštní dny, když tak pojmenovala svůj film a ještě ho byla ochotná vydat. Já osobně ale víc nechápu samotné uživatele, kteří zdejší film ohodnotili dost vysoko. Ten film totiž lidově řečeno byl sračka sraček, na kterou není rovno. Příběh úplně zvrácenej, znásilnění tam točili pornoherečky. Celý to mělo uplně neskutečně úchylnej podklad. No byl jsem rád, že jsem ten film vůbec přežil a na mozku mi nevyrašil nádor velikostí pomeranče. Nakonec jejedna hvězdička za tu techniku, se kterou to Kathryn natočila. A odcházím s faktem, že to zdejší hodnocení prostě nikdy nepochopilm. Jasný, bylo to zvláštní, úchylný, otevíralo to veškerý možný hranice, ale to se z toho mám, jako tady ty uživatelé, posrat? ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $42miliónovTržby USA $7,959,291Tržby Celosvetovo $9,800,000║ James Cameron a jeho ďalší skvostný námet, ktorý ale prenechal sfilmovať Kathryn Bigelow, tá túto v celku obtiažnu látku celkom dobre zvláda, dokáže navodiť dobrú atmosféru, akcia má grády, psychopatický policajti sú v jasnej ráži T-1000, dominuje tu skvelá práca s kamerou, herci Ralph Fiennes a Angela Bassett to slušne utiahnú ale chýba tomu lepší spád, je to moc zdĺhavé, lebo niektoré scéna sa tam doslova schématicky opakujú, má to až prílišnú drsnosť a otvorenosť, zaujímavý priemer, ktorý mohol byť skvostom. /50%/ ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Extrémně zvláštní film, v kterém exceluje Ralph Fiennes společně se scénářem mistra Jamese Camerona. osobitá vize světa roku 1999, v kterém se prodávají "natočené prožitky" na černém trhu, aby jiní mohli prožít pár okamžiků jako někdo jiný v různých situacích. Slepí může vidět, hluchý slyšet, beznohý lyžovat...muž se může stát ženou, žena mužem. Svět neomezených možností, v kterém je vše špinavé a nebezpečné. Policie na každém kroku drží svůj vlastní zákon pevně v rukou a jen pár čestných policistů zbývá. Do toho všeho muž, který byl vyhozen od policie, stal se dealerem nahrávek cizích prožitků a vede temný noční život plný prodávání a povídání o možnostech jeho přístroje. Stále miluje svou krásnou bývalou ženu, která se ocitá v nebezpečí po vraždě slavného černošského řečníka... Lehký pohled na obsah filmu a zpět k hodnocení. Ralph Fieness je fantastický, jeho dlouhé vlasy se perfektně k postavě hodí stejně jako jeho sebevědomí pohled. Skvěle mu sekundují Angela Bassett, Tom Sizemore, Vincent D´Onofrio a třeba William Fichtner... Velmi mě však upoutala Juliette Lewis, která opět dokazuje svojí krásu. dokáže být ve vzpomínkách roztomilou a velmi přitažlivou dívenkou, stejně jako v současnosti velkou dračicí. V každý okamžik je však plná energie a lahodí mužskému oku. Kathryn Bigelow se povedlo převést scénář Jamese Camerona do temné vize, která má osobité kouzlo plné tajemna a silného vnitřního charizma. Nechápu, jak tento snímek může být zatracován a prakticky nikde se o něm nedočtete, přestože až na pár drobností se nejedná o až tak vzdálenou a temnější budoucnost než je dnešní svět.... ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: James Cameron, Jay Cocks .. Y2K Paranoia je jenom realita na vyšší úrovni.. Zvláštní film. Kathryn Bigelow s každým snímkem nasedá do jiného žánrového mixéru a tento příběh, podle Cameronova vizionářského příběhu, má rozhodně určité kouzlo, které bohužel s přechodem do jednadvacátého století lehce ztrácí význam. Nějak mi nevynikl dopad pouličních nepokojů a také kriminálně laděný příběh ke konci hrubě ztrácel dech, jenž tuctové akční rozuzlení takřka srazilo na kolena. Ještě že herecké obsazení bylo výtečné a režie, kořeněná ostřejší hudební složkou, dostatečně působivá. 70%. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Totální majstrštyk!!! Ten perverzní, beznadějnej předapokalyptickej svět je tam vystihnutej naprosto perfektně a do toho ještě fakt krutá zápletka. Chvílema jsem napětím ani nedýchal. Postavy jsou dokonalé, stejně jak režie a herecký výkony. Ralph Fiennes nikde nebyl lepší a Angela Bassett se na tu roli hodí jak nikdo jinej, totální drsňačka. Nejvíc mě ale fakt dostávala ta atmosféra světa a ten nápad s nahráváním myšlenek a pak to následný 1st person přehrávání. Tenhle film mi fakt přinesl meganabušenej intezivní zážitek. BOMBA!!!!!! Kathryn Bigelow měla dostat Oscara už za tohle. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

RETRO SQUID – kouzelník, Ježíšek lidského podvědomí. Řekni, pomysli na to a můžeš to mít…. 2 dny do konce století, sex, rock, policejní brutalita, gangy a SUPERCONDUCTNG QUANTUM INTERFERENCE DEVICE, receptor nainstalovaný v TVÉ (jejich) hlavě. Chvíli drama, chvíli thriller a je to pěkně dlouhý. Že vrahem je ,,zahradník“ zbytečně sráží hlavně tu délku. Film však má hezky ponurou atmosféru a zajímavý příběh. Jen R.Fiennes charisma moc nepobral. Naštěstí vše vynahradí A.Bassett. Dnes už víme, že konec roku 2000 neznamenal konec světa a taky, že SQUID se teď shání stejně blbě jako tenkrát v roce 1995. PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE *** NAPĚTÍ *** ()

tron 

všechny recenze uživatele

Znepokojivá a ťaživá (vizionárska?) atmosféra s dobrým obsadením, originálnym nápadom a zaujímavými postavami. Produkcia James Cameron (režisérkin exmanžel). ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Naprosto dokonaly temny sci-fi. Pribeh je zasazenej do par dnu pred mileniem, coz je ted uz sice minulost, ale v roce 1995 a koneckoncu i tesne pred silvestrem se kazdej dohadoval, co se stane. A ten zmatek je tu natocenej skvele. Ty sceny z ulic bych krapet prirovnal k Potomkum lidi. Tady sice nejde o osud sveta, ale i tady ty sceny pusobi hodne realisticky a hodne drsne, vsude rvacky, pozary, rabovani a pritom se to odehrava jen na pozadi. Bigelow vytvorila naprosto dokonalou atmosferu, ktera vas spolu s drsnou hudbou od prvni minuty vtahne do deje. Sice by se film moh urcite krapet zkratit, o co de se prakticky dozvime az po nakejch 90 minutach a prvnich zhruba 30 minut jsou prehravany jen utrzky lidskej vzpominek, ale na druhou stranu, nezaradit do filmu ty vzpominky by byla skoda, je to jedna z nej veci na filmu. Co se tyce hercu, Ralph Fiennes tu predvadi jeden z nej vykonu a je fakt perfektni, potesi Sizemore a Juliette Lewis tady hraje vostrou devku jako ve vetsine filmu s tou vyjimkou, ze tady ukaze kozy. Prakticky si nemam na co stezovat, film me zaujal od prvni do posledni minuty. ()

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Když jsem tento film po uvedení do videopůjčoven viděl poprvé, brečel jsem u něj. Když jsem jej viděl přibližně po 12ti letech, aniž bych to očekával, brečel jsem u něj znovu a na samém konci jsem dokonce brečel jako malé dítě ... Naprosto geniální film, který má snad jen dvě vady. Jednak se na něm podepsal trochu jeho věk a neaktuálnost ve vztahu k miléniu a dále možná až příliš dlouhá stopáž, díky které rozjezd filmu trvá trochu déle. Ovšem jakmile se divák dostane "blíže k jednotlivým postavám", pronikne do spletitého a přitom zdánlivě jednoduchého příběhu, přimražen a s očima přilepenáma k obrazovce vydrží až do samého závěru. Tohle je prostě geniální film, který má mnoho rozměrů, úžasné herecké výkony, úžasně vykreslené vztahy jednotlivých postav, mrazivou a smutnou atmosféru, na svoji dobu výborné ztvárnění a efekty, perfektní kameru atd. Plus jako bonus jedno z prvních použítí "first person camera view", které se v dnešní době těší takové oblibě v horrorech. Dále na svoji dobu dosti odvážné násilné scény. Fiennese moc nemusím, ale zde podává doslova excelentní herecký výkon. Juliette Lewisová jako třešnička na dortu ukazuje kozy, jako by se nechumelilo, ale k tomu všemu i výborný herecký a pěvecký výkon. Od Sizemora jsem zvyklý i na přesvědčivější výkony, i když zůstává faktem, že hrál postavu podle jasného vzorce. Angella Bassetová úžasná a byla to právě ona, která mne na konci filmu nejvíce rozbrečela. Tohle je opravdu skvost!!! ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Třeba se chcete dát zbičovat jeptiškou. Můžete cokoli." Děkuju, nechci. Ale určitě bych našel pár svejch fantazií, který bych si s technologií SQUID docela rád užil. Takže je možný, že kdybych Zvláštní dny sledoval se síťkou na hlavě, tak by to bylo za plnou palbu, protože tohle divoký vítání roku 2000 je mnohem lepší, než jak si ho pamatuju. Je to zamotaný a nikomu se nedá věřit. Jen Mace. Miluju ji. Takovou kamarádku jsem vždycky chtěl a za sexbombu Faith bych ji vyměnil bez váhání. Tohle je zkrátka budoucnost, která se už dávno stala minulostí, i když ještě nenastala. Takhle jednoduchý to je a mě to vždycky bavilo. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Zvláštní dny. Docela i zvláštní téma. Mohl to být zvláštní film. Nepovedlo se. Škoda i toho hloupého rozuzlení. Navíc to euroatlantické milénium opravdu neskončilo 31. 12. 1999, že hlupáčkové :-P - - - Prostě Hollywoodština pro hlupáčky... ()

Reklama

Reklama