poster

Sissi, mladá císařovna

  • český

    Sissi - Mladá císařovna

  • německý

    Sissi - Die junge Kaiserin

  • slovenský

    Sissi - Mladá cisárovná

Romantický / Drama / Historický

Rakousko / Západní Německo, 1956, 118 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • NinadeL
    *****

    Sissi II. s podtitulem mladá císařovna je přesně takovým filmem, jaký slibuje název. Je až neuvěřitelné, jak po pouhém roce dozrála hlavní představitelka Romy Schneiderová. Po prvním díle, který byl "jen" posílením legendárního příběhu, který se udál před svatbou Františka Josefa I. a Alžběty Bavorské v letech 1853-1854 v lázních Ischlu a po té ve Vídni, se nyní dostáváme na počátek sváru mladého císařského manželství a jejich povinností. V roce 1855 se jim narodí první dcera Žofie a Sissi se začíná aktivně angažovat ve prospěch Rakousko-Uherského vyrovnání. Faktem zůstává, že toto byl její nejvýznamnější politický čin, který ovšem vyvrcholil až v roce 1867. Stejně tak bychom mohli polemizovat o ideálním prostředí domácnosti rodičů císařovny, Ludoviky a Maxmiliána Josefa Bavorského. Ale i v líčení poměrů na zámečku Possenhofen u Starnberského jezera bylo vhodně zvoleno pozdní období tohoto manželského páru, kdy byli oba už smířeni. Takže přes veškeré teoretické výtky je možné i tento film plně akceptovat jakožto velkolepý historický příběh, výborně natočený a stojící především na skvělé výpravě a autenticitě prostředí. Po více než 50 letech je poměrně zarážející, že metoda Marischkovy práce nalezla jistou, ač nezáměrnou, odezvu až v současné Marii Antoinettě Coppolové. V tomto případě mám na mysli vhodné volení událostí ze života panovnice bez nutného zobrazení učebnicově známých situací ku prospěchu hlavního poselství o tom, že i panovnice může být člověk. Často i mladý člověk s naprosto běžnými starostmi. Konečně taková Alžběta, po které volají odpůrci této trilogie, takovou se stala až ve svém pozdějším věku a pakliže tyto filmy popisují jen její mládí, nemělo by smyslu hnát se kupředu a těšit se na její smrt. Konečně, nyní šlo o zdokonalení všeho dobrého, co přinesl první díl a i o přidání něčeho navíc. Tím nejlepším bylo doslovné kralování ustáleného hereckého souboru, který se s každým záběrem cítil ve svých rolích jistější a přirozenější. Vedle Romy získal i Karlheinz Böhm větší příležitost k herecké akci, Magda Schneider a Gustav Knuth byli prostě neodolatelní a Vilma Degischer a Josef Meinrad opět vytvořili nádherné protiklady.(6.2.2009)

  • Mariin
    *****

    Druhý díl je stejně kvalitní jako díl první. Opět skvělé herecké výkony, nádherná kostýmní výprava, dobové interiéry, prokreslenost postav, humor. Nevěřím, že by se tento námět dal natočit lépe, více „rakouské“ to již být nemůže. Zatímco v prvním díle mne nejvíce zaujaly působivé záběry z vítání císařovny v údolí Wachau na Dunaji, zde jsou to scenérie z Uher a z korunovace v Budapešti. Marischkovo zpracování tématu je idealizované, zjednodušené, ale (historickou) podstatu tyto filmy vcelku vystihují: Franz Josef udělal chybu, že si milovanou Sissi vzal, i přes to, že se evidentně na císařovnu nehodila – vládnout tak velké říši je totiž přetěžké břemeno. A k tomu zamilovanost nestačí. Velmi krásně je zde ukazováno manželství bavorských rodičů císařovny v bavorském Possenhofenu, které ve skutečnosti asi tak idylické nebylo. Úctu ale zasluhuje jejich osm dětí, z nichž jedním z nich byla právě Alžběta (Sissi). Nestydím se za to, že mám po skončení těchto filmů (označovaných dnes mnohými za „limonádky“) dobrý pocit; je v nich něco pozitivního, nadějného, jakoby lidé tehdy měli ještě hluboce zakořeněné tradiční hodnoty, byť i ty se začínají pomalu rozpouštět...Je škoda, že se Rakousko-Uhersko rozpadlo.(4.5.2008)

  • Marthos
    *****

    V pokračování výpravné trilogie o osudech mladé rakouské císařovny jsme svědky ostrého konfliktu mezi Sissi a císařovou matkou Sophií. Neshody vrcholí útěkem k rodičům do bavorského Possenhofenu, císař však záhy přijíždí za ní a usmiřují se. V závěru je Sissi korunována uherskou královnou. Je opět evidentní, že historická pravda - nebo alespoň to, co je za ní obecně považováno - byla Marischkovým přístupem přetavena v idylický romantický kýč, ovšem na podobném principu tehdy fungovala i tuzemská výroba Vávrovy tzv. husitské trilogie. Oba projekty - paradoxně velmi rozdílné úrovně - spojuje snaha vytvořit barevný velkofilm, který by diváka ohromil. I zde se objeví řada působivých exteriérů v čele s rakouskými Alpami a bohatá kostýmní výprava. Mladá Romy Schneider se mezitím stala hvězdou Marischkových filmů a ač se k nim později nerada hlásila, potvrzuje už na nich své výjimečné postavení. Ze standardních hereckých partnerů v druhém pokračování vyniká Vilma Degischer v roli panovačné arcivévodkyně Sophie.(29.6.2009)

  • Agatha
    ****

    Druhá část o rakouské císařovně a uherské královně Alžbětě je na tom z historického hlediska rapidně hůře než část předchozí. Mladý císařský pár zde působí jako ten nejzamilovanější na světě, ale ve skutečnosti tomu tak docela nebylo. Naopak odebrání novorozené dcery Sofie a uherská korunovace byly dobře vylíčeny. A ve filmu je také vidět, že Alžbětina tchýně Sofie nebyla vůči ní tak nenávistná, jak se v mnoha případech traduje. Také díky úžasným kostýmům a výpravě nemůžu dát méně než 4 *. Lépe to zatím nikdo nenatočil.(14.9.2007)

  • sud
    ***

    Druhý díl je na tom asi tak kvalitativně stejně, jako ten první. Ve skutečnosti to sice bylo nejspíš trochu jinak, ale film netvrdí, že je to podle pravdy. Pouze červená knihovna, která si do svého příběhu vybrala tento slavný manželský pár.(15.8.2007)

  • - V jednej zo scén odohrávajúcich sa v rakúskych Alpách lezie Sissi (Romy Schneider) na vrchol skalnej vežičky. Tesne pod vrcholom vidieť zatlčenú skalnú skobu. V tejto dobe sa ešte pri horolezectve nepoužívali skalné skoby. (ujec)

  • - Ve filmu se Sissi (Romy Schneider) s Franzem (Karlheinz Böhm) a arcivévodkyní Sofií (Vilma Degischer) sejdou v divadle na baletu. V původním znění je hudba jiná, v české a slovenské verzi se jedná o Čajkovského balet „Spící krasavice“. Děj se ovšem odehrává v době neshod ohledně výchovy prvorozené dcery Sissi, která žila v letech 1855 - 1857, přičemž Čajkovskij hudbu k tomuto baletu složil až v letech 1888 – 1889. (HankaVitova)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace