Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Hořká komedie o manželství, nevěře a podivné lásce podle novely Vladimíra Párala... V příběhu o tom, jak se šest lidí domnívá, že prožívají lásku a občas si při tom jaksi vymění partnery, vytvořil jednu z nejvýznamnějších filmových rolí Pavel Landovský, jehož Standu Kociána charakterizovala tehdejší kritika jako „živnostníčka v podnikání i v lásce“. Neméně velkou a náročnou roli zde dostal Josef Somr, který hrál bezskrupulózního Adu Vinše. Oběma úspěšně sekunduje debutující Daniela Kolářová v primitivní a vychytralé postavě Bohunky, za jejímiž intelektuálně znějícími replikami je cítit prázdnota, bezútěšnost a neschopnost prožít něco hlubšího než „bouři pod peřinou“ (pod tímto výstižným názvem běžel Bočanův film v Polsku). Mechanická monotónnost života však u našich hrdinů pomalu umrtvuje vše lidské včetně lásky a sexu. Hynek Bočan chtěl natočit „zlý“ film a současně však film, který by nebyl nudný. Zvolil proto úmyslně metodu kontrastu. Soukromá vichřice je komedií, při níž se divák baví tak dlouho, dokud mu nedojde, že se směje vlastně sám sobě... Když se v polovině 60. let objevila na pultech knihkupců prvotina spisovatele Vladimíra Párala (tehdy inženýra severočeské chemičky) "Soukromá vichřice" s podtitulem „Laboratorní zpráva ze života hmyzu“, nikdo netušil, s jakou úporností bude tento nelítostný analytik ubíjející životní banality a stereotypu ve svých „výzkumech“ pokračovat. Ale ať už to byla "Profesionální žena", "Radost až do rána", "Mladý muž a bílá velryba", "Milenci a vrazi" a další jeho díla, vždy kromě „vědeckého zájmu o onen hmyz“ v nich najdeme svižný vypravěčský styl a na svou dobu odvážný ponor do světa erotiky. Jeho knihy byly čtenáři nadšeně přijímány, protože znamenaly v české literatuře jisté novum. Podobně byly vítány i filmové přepisy próz spisovatele, který patří vedle Bohumila Hrabala k nejčastěji filmovaným autorům moderní české literatury. Soukromou vichřici natočil v roce 1967 režisér Hynek Bočan. Podle režisérova názoru je Páral „jedním z prvních autorů, kteří v naší literatuře odkryli velice přímým, až drastickým způsobem reálné vztahy mezi lidmi“. (Česká televize)

(více)

Diskuze

hippie2222

hippie2222 (hodnocení, recenze)

Asi je zbytečný to psát po 11 letech od předchozího postu, ale přijde mi smutný, že někdo, kdo se zajímá o film (aspoň jsem myslel, že to je motivací uživatelů čsfd sem vůbec přijít), nedovede rozlišovat nějaký subžánry a zjevně se domnívá, že všechno, co nese označení "komedie", bylo točený se záměrem rozesmát diváka každých 20 sekund, optimálně aby se na konci filmu válel smíchy pod sedadlem. Řekl bych, že o to Bočanovi fakt nešlo, už proto, že Páralovy knihy nejsou humoristickou literaturou. Na to, že Páral je trochu přeceněnej autor, kterej se podle mýho motal stále kolem téhož a stačí si od něj přečíst jednu knihu, tak ten film je překvapivě dobrej, navazuje ještě na novou vlnu, Bočan zjevně ještě při síle a při chuti něco vytvořit. Normalizace ho pak slušně  zatloukla do průměru...

Ludja

Ludja (hodnocení, recenze)

Hodnocení na csfd fakt nechápu. Výborný komedie jsou na stejné úrovni, jako tuctovky, u kterých se smějete tak 10 minut z celé stopáže... což je případ tohohle filmu. Je to takový dost suchý. Ze začátku doporučuju vzít si s sebou k obrazovce nějaký časopis, či jiné čtivo ;-) Na druhou stranu, byly stvořeny i horší díla.

Reklama

Reklama