Režie:
Joel SchumacherScénář:
Akiva GoldsmanKamera:
Peter Menzies Jr.Hudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Matthew McConaughey, Sandra Bullock, Samuel L. Jackson, Kevin Spacey, Oliver Platt, Charles S. Dutton, Brenda Fricker, Donald Sutherland (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Adaptace prvního románu autora knižních bestsellerů Johna Grishama, jejíž režií byl pověřen Joel Schumacher. Afroameričan Carl Lee zastřelí v soudní budově dva muže, uvězněné za znásilnění a těžké poranění jeho desetileté dcerky. Sám nakonec stane před bělošskou porotou, která má rozhodnout o jeho vině. Vybere si jako obhájce začínajícího bílého advokáta, který po jistém váhání přijme pomoc emancipované studentky práv. Z případu se stane politická záležitost, která aktivizuje i členy Ku-klux-klanu. V poklidném městečku zavládne napětí a bílí rasisté začínají řádit. Jake a jeho blízcí se ocitají v nebezpečí. Výsledek procesu je ovšem po obhájcově emotivní závěrečné řeči jasný. Osvobozující výrok poroty však vzbuzuje pochybnosti o tom, zda jedinec opravdu může brát právo do svých rukou... (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (472)
Uff, tak tenhle film je také špička, skvost žánru potvrzující pravidlo, že devadesátky ovládaly thrillery na nejvyšší možné úrovni. Pouze herecký cásting je oscaruhodný- Mcconaughey, Bullock, Jackson, Spacey, Sutherland mladší a starší(really??) no samozřejmě nejvíce zazáří souboj Mcconaugheyho vs Spaceymu, protože tihle dva v soudní síňi září jako křišťál, tomuhle já řikám perfektní a drzý herecký výkon a při závěrečném proslovu Matthewa jsem brečel konstantně 5 minut se všemi zúčastněnými v soudní síňi, v životě jsem tak emociálně a inteligentně nabitý proslov neviděl a komu při něm nevyteče slza, není člověk. Perfektní film po všech stránkách. 100% ()
Nechutné, tohle bude asi dost osobní hodnocení, ale závěrečná řeč obhajoby se u mě zapíše jako jedna z nejodpornějších filmových scén, jakých jsem byl svědkem. Doufám, že takhle americká justice nefunguje a také, že zločince obyčejně do toho vězení posílá. Tenhle film je strašným koncentrátem americké korektnosti a pánbíčkářského smýšlení i přesto, že "N-word" tam padá sympaticky často. Nemůžu se ztotožnit s pseudomorálním vyzněním filmu. Navíc snímky z prostředí soudu jsou tak okoukané, že už to bolí a tenhle rozhodně nepatří mezi ty, kterým bych uvěřil. Celé mi to přišlo postavené na hlavu. Nejdříve jsem si pomyslel: "Nemyslí přeci vážně, že ho chtějí osvobodit úplně bez trestu, aniž by ho diagnostikovali za blázna?" Checht. Přitom začátek vypadal slibně, další Schumacherovina ve stylu Volného pádu, říkal jsem si. Ale to bylo jen iluze v samém úvodu. A jaké je ponaučení z filmu? Nakupte zbraně, zabijte, zahrajte na city a pokud jste představitelé menšiny a upozorníte na (ne)rovnoprávnost, třeba vám to projde. Možná jsem moh upozornit na to, že tu vlastně prokecávám příběh, ale ono v tom filmu člověka stejně nic nepřekvapí. ()
No bych neřekl že toto bude od Schumachera....PŘEDSTAVTE SI, ŽE JE BÍLÁ, to mě prostě odrovnalo, perfektní film o jižanské nenávisti k černochům, výborně ztvárněné postavy v hvězdném obsazení at už McCounaughey, Bullock, Jackson a Spacey. Tohle prostě nemohlo dopadnout špatně, jasně, pár klišé tam je, ale prostě ten film má co říct, moc pěkné. Jinak i přes to, jak tam byli všichni zpocení jak svině, tak na Ashley Judd se koukalo moc pěkně. ()
Joel Schumacher a jeden z jeho lepších filmů v neskutečně nevyrovnané kariéře (Time to Kill přišel po třetím a před čtvrtým Batmanem...). Soudní drama o spravedlnosti a jejímu postavení v americké společnosti navazuje svým dějem na (dříve velmi časté téma) mezirasové nesnášenlivosti, které bude v americe vždy aktuální. Vyprofilované postavy jsou dobře zvládnuté, věrohodné a dobře obsazené, takže dodávají filmu na pocitu "tohle by se mohlo přesně takhle stát". V závěru je film zbytečně zabíjen pokusy o "řízené" emoce diváků, což je trochu škoda. Zkrátit aspoň o dvacet minut by taky nevadilo... ()
Možná Grisham při psaní knižní předlohy měl dobré úmysly, ale z filmové adaptace číší kalkul, umělé emoce a uhlazenost. Film má být o přetrvávajícím rasismu v americké společnosti, ale tohle téma je tu podané tak černobíle a prvoplánově, až z toho měkne mozek. A není ani moc dobrým soudním dramatem, protože v soudní síni se odehrává menší část filmu, navíc tahle část není moc dramatická, všechno tu stojí a padá na staré dobré závěrečné řeči. Známých herců tu máte požehnaně, ale ani jeden ze sebe nevymáčkne nadprůměrný výkon, a třeba takový Spaceyho nádvladní je tu jenom za karikaturu. Na tohle nebudu znovu koukat ani za peníze. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (27)
- Rovnako ako román Johna Grishama, aj film získal rovnakú kontroverziu a bol široko obviňovaný zo schvaľovania vraždy. (Arsenal83)
- Jedná se o druhý snímek, kde se spolu na filmovém plátně objevili otec Donald a syn Kiefer Sutherlandové. Prvním snímkem, kde je možné je shlédnout společně, je film Návrat Maxe Dugana (1983). (DruidKarel)
- Snímek byl natočen podle stejnojmenného románu Johna Grishama z roku 1989. (Terva)
Reklama