Reklama

Reklama

Špinavé ulice

  • USA Mean Streets (více)
Trailer

Svoje hříchy neodčiníš v kostele, ale na ulici… Špinavé ulice, vykazující řadu autobiografických rysů a odehrávající se ve Scorseseho domovské čtvrti, patří ke stěžejním dílům tzv. Nového Hollywoodu, nesourodého ale vlivného hnutí převážně mladých amerických filmařů (ještě např. Coppola, Spielberg, Lucas, Altman, Ashby), kteří rozhodujícím způsobem přetvořili slavnou továrnu na sny ke svému obrazu. Hrdiny snímku jsou dva kamarádi, Charlie (Harvey Keitel) a Johnny Boy (Robert De Niro), předurčení svým zázemím k životu drobných podvodníků na ulicích Little Italy. Nic na tom nemůže změnit ani katolická výchova, ani případná snaha se nějakým způsobem z daného koloběhu vymanit. Film měl premiéru na začátku října 1973 v rámci Newyorského filmového festivalu a hlasitě upozornil nejen na příchod zaníceného a talentovaného tvůrce, ale i na oba hlavní herce. Ani velice pochvalné recenze tehdejších předních kritiků (zejména Pauline Kaelové) však nepomohly snímku, aby si mohl najít své diváky. Konvenční distribuční model studia Warner Brothers ho odsoudil k brzkému zapomnění. Přes některá výroční ocenění (Cena newyorských filmových kritiků za vedlejší výkon pro De Nira, nominace na Cenu Cechu amerických scenáristů pro Scorseseho a jeho častého spolupracovníka Mardika Martina) byl film náležitě doceněn až s časovým odstupem, zejména když Scorsese s Taxikářem vyhrál Zlatou palmu na MFF v Cannes. V roce 1997 byly Špinavé ulice zařazeny do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (293)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

S Martinem Scorsesem mám menší problém. Jeho starší filmy mě nebaví a jeho novější filmy naopak považuju za vrcholy filmové tvorby. Jsem dokonce takový ignorant, že jsem Taxikářovi a Rozzuřenému býkovi dal tři hvězdy a stejně tak dám i Špinavým ulicím. Tady v tom případě hlavně proto, že je to strašná nuda. I když nuda je dost drsné slovo, tady bych spíš řekl, že ten příběh samotný není natolik výrazný narozdíl od jiných mafiánských kriminálek, aby mě donutil ho sledovat a vnímat na sto procent. ()

iamek 

všechny recenze uživatele

Skvělý Scorseseho snímek o New Yorku 70. let. Snímek parádně vystihuje atmosféru tehdejší zkorumpované doby a podsvětí, které vládlo New Yorku. Tak trošku to připomíná současné Česko. Troufnu si říct, že tenhle film vytáhl jak Roberta De Nira tak Harveyho Keitela do první herecké ligy. Po téhle roli dostával jak De Niro tak Keitel skvělé role. Špinavé ulice se už vyplatí vidět kvůli téhlé hvězdné dvojice. ()

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

Scorsese dokázal své klíčové filmy vždy obdařit neskutečně parádní atmosférou. Povedlo se mu to i u téhle nenápadné gangsterky. Musíte ale přistoupit na její hru, abyste si ji užili, děj se ubírá skrz zakouřené bary, ulice plné podivných existencí nebo přes restaurace, ve kterých sedí proradní mafiáni. Takže prostředí přesně podle mého filmového gusta. Když připočtu charizmatického Keitela a mírně vyšinutého De Nira, vím, že už stačilo jen zahustit děj a skládal bych Martymu nekonečné pocty. 85% ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Výborne natočené, výborné dialógy a výborní herci (hlavne De Niro, ktorý tu hrá vlastne Joea Pesciho z Martyho neskorších filmov). Ale... chýbali tomu naozaj silné scény (hoci aj násilné), ktoré by to vytiahli nad priemer. Videl som ten film v utorok večer a v stredu ráno už som si nepamätal 2/3 "deja". ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Nejstarší Scorseseho film, co jsem měl zatim možnost vidět, zůstal tak trochu ve stínu Taxikáře, Goodfellas a dalších. Film mě teda vyloženě nijak neohromil, ale ani nezklamal. Řek bych, že je to takovej Scorseseho slušnej standard. Dobrá atmosféra, dobrý herci (hlavně Robert De Niro), akorát se to občas poněkud vleče. 75% ()

Galerie (124)

Zajímavosti (24)

  • Inovativní natáčení na kameru z ruky bylo kompromisem režiséra, z důvodu dodržení nízkého rozpočtu filmu. (don corleone)
  • V roce 1997 byl film zařazen do Národního filmového registru při Knihovně konresu USA. (ČSFD)
  • Aby se dostala kamera co nejblíže Harvey Keitelovi při opilecké scéně, měl ji připevněnou na těle, zatímco se s ní potácel. (don corleone)

Reklama

Reklama