poster

Vetřelec

  • Velká Británie

    Alien

  • USA

    Alien

  • Slovensko

    Votrelec

Horor / Sci-Fi

Velká Británie / USA, 1979, 117 min (Director's cut: 116 min)

Režie:

Ridley Scott

Scénář:

Dan O'Bannon

Kamera:

Derek Vanlint
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Gemini
    *****

    Atmosféra, atmosféra a ještě jednou atmosféra. To je celá ta věda. H. R. Giger poprvé předvádí své mistrovské biomechanoidní dítko a všichni jsou z něj úplně mrtví...strachy, samozřejmě... A začíná zde i série androidních "bijců", jejichž jména shodou okolností po jednotlivých dílech začínají A, B, C:) Ian Holm je jako Ash co do vztahu k lidem chodícím ekvivalentem HALa, nezdá se vám? Navíc miluju tu dobovou představu, že správný superpočítač musí mít tisíce blikajících kontrolek a vydávat dvacet různých druhů vrčení, bzučení a skřípání:) Prostě klasická a historická stovka. PS: to oli.G: t hlášku o dětství můžou používat ti, jejichž dětství už skončilo;)(23.3.2003)

  • Tosim
    ****

    Chvílemi mi to jejich dohadování, kdy nevěděli, s čím mají tu čest, přišlo poněkud nudné :-/(13.3.2004)

  • pan Hnědý
    *****

    Ve 2001: A Space Odyssey jsem se dotkl hvězdy a proplouval v čase, v Planet of the Apes jsem se ocitl tam, kde není návratu a v Alien mě pronásledoval slizký xenomorf ve vražedném úmyslu s nulovou šanci na přežití. Scottova geniální atmosféra se přiblížila do dnešní sci-fi doby, i když mu chyběly velké peníze i zkušenosti, přesto dokázal vytvořit tísnivě mrazivý strach zákrytu neviditelnosti v geniálně sofistikované imerzi s perfektními efekty. ALIEN je důmyslně propracovaný snímek do nejmenšího detailu. V roce 1979 spadla mince na velmi dobrou stranu pro Scotta - ALIEN se stal nesmazatelnou stopou v sci-fi žánru, který nás bude stále uchvacovat. ALIEN má dokonale vybudovanou atmosféru v šíleném vesmírném tichu s tučně zapsaným písmem ve světové kinematografii.(7.9.2011)

  • J*A*S*M
    *****

    Působivější filmové monstrum neexistuje... Horror movie of the year(15.8.2007)

  • Subjektiv
    *****

    S oblibou se tvrdívá, že nejvíce se v hororových filmech bojíme toho, co nevidíme. Ve Vetřelci navíc to, co nevidíme, ani neznáme. Proti upírům platí česnek, svěcená voda a dřevěný kolík. Co ale dělat s monstrem z vesmíru? Vesmír dal tvůrcům možnost rozvinout hrůznou fantazii směry do dálav do té doby netušených. Angažovat pro tvorbu podoby vetřelce Gigera bylo logické, jeho obrazy nikdy nedýchaly pozitivní atmosférou. Za to tvůrcům patří jeden dík. Druhý dík věnuji za roli Ashe. (dále mohou následovat SPOILERy) V obvyklém hororu lidé obvykle ohrožují jiné lidi svojí hloupostí, strachem či šílenstvím. Ash je jiný, systematický, dokonale, až děsivě a nelidsky racionální. Však taky není člověkem. A přece se asi mnoho diváků neubrání hodnotit ho lidskými standardy, a to ani ve scéně, ve které už je zobrazen jako věc, jako rozbitá věc. Třetí dík budiž dán za prostředí kosmické lodi. Jednoznačně vymezený prostor, který má pevně dané hranice, z něhož není úniku, v němž nemá smysl bušit na dveře a křičet:"Pusťte mě ven!" Protože ve vesmíru přece nikdo váš křik neuslyší. Tento prostor musíte sdílet s Něčím Velmi Nebezpečným. Nejsem příznivec hororů, ale Scottův Vetřelec si své místo v mojí dutině břišní vybojoval.(29.10.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace