poster

Top Gun

  • USA

    Top Gun

  • slovenský

    Top Gun

Akční / Drama / Romantický

USA, 1986, 106 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • H34D
    ***

    I s odstupem času velmi slušný film. Tomu Cruisovi role arogantního, avšak šarmantního mladíka skutečně sedí. Řada scén dodnes neztratila nic ze své stylovosti a Cruisův flirt také stále funguje. Škoda, že tempo je v druhé polovině (po inkriminovaném incidentu) zbytečně rozvolněné. 7/10(1.3.2014)

  • Shadwell
    *****

    Jedinečnost Top Gunu spočívá mimo jiné v tom, že se skrze něj dá pochopit, proč Tony Scott tak často a rád používal teleobjektivy. Teleobjektivy tvoří jak známo podstatnou součást jeho režisérského rukopisu. Top Gun je toho dobrým příkladem, protože jsou tu použitý snad v 80% stopáže, ne-li víc. Důvod, proč tomu tak je, si můžeme ukázat na jednoduchém příkladu: představte si, že jste kameraman a někdo jako třeba Tony Scott po vás chce natočit letecké souboje. Jedno z klíčových rozhodnutí se týká toho, jak budete zabírat letadla. Buďto je můžete brát přes normální objektivy, aneb přes teleobjektivy. Normální objektivy, tzn. velký úhel záběru, způsobí, že letadlo se bude moct volně pohybovat od okraje záběru k okraji a bude působit dynamicky, zatímco okolní krajina statičtěji. Oproti tomu teleobjektivy, tzn. malý úhel záběru s extrémním přiblížením k předmětu, udělá z letadla statický prvek na pozadí dynamické a rozostřené krajiny. Toto druhé řešení má ovšem jednu dost nezanedbatelnou výhodu, protože piloti v kokpitu jsou obvykle snímání úplně stejně (kamera nalepená na pilota a dynamicky ubíhající krajina za ním), tudíž když se během soubojů přestřihává z letadla na pilota a vica versa, není v tom tak velký kontrast, jako kdyby se stříhalo z „velkého" pilota na „malé" letadlo brané normálními objektivy. Z hlediska střihu je řešení s teleobjektivy zkrátka lepší. Naopak když jede Tom Cruise na motorce, bere se to často spíš přes normální objektivy, protože žádné střihy na něho jako jezdce za řídítky neexistují, a cílem je naopak to, aby vynikla spíše okolní krajina, topící se čirou náhodu zrovna v tom nekýčovitějším kalifornském západu slunce. Top Gun tudíž chápu jak takovou esej na téma teleobjektivy, jejichž použití nemusí být navíc vůbec samoúčelný. Nejenže to je efektivní, protože teleobjektivy jakoby izolují předměty a odtrhávají je od okolí, což zde, kde letci během tréninku soupeří spíš sami se sebou než s nějakými dalšími piloty, má svůj pádný význam. Vedle toho je použití teleobjektivů i velmi efektní a dává to filmu zvláštní šmrnc. Nejznámějším příkladem této efektnosti je nejspíše scéna z Hitchcockova Psycha, ve které detektiv Arbogast padá ze schodů. Upřený pohled znehybnělé hlavy, snímaný na dynamicky se pohybujícím pozadí, v protikladu k tomu, co se děje ve „skutečnosti“, kde pozadí zůstává v klidu, zatímco hlava se pohybuje (podobně jako u pilotů v Top Gunu), konkuruje svou působivostí snad i slavné scéně ze sprchy.(24.2.2013)

  • Houdini
    ****

    NFR 2015, Oscar 1 : Píseň - "Take My Breath Away" + 3 nominace: Střih, Zvuk, Střih zvukových efektů(13.4.2004)

  • genetique
    ***

    Taký trošku protagonistický film, ktorý je reklamou na armádu a Ray-Ban-y. Topgunovky má odvtedy vo svojich doplnkoch každý správny švihák a každý mladší divák sa po zhliadnutí aspoň na chvíľku túži stať bojovým letcom. Objektívne ale na tomto filme nevidím nič viac, scény vo vzduchu sú natočené veľmi zručne, ale keďže to bolo celé natáčané v priestore leteckého kempu, tak vlastne nešlo o nič iné ako o tréning. Týmpádom bez účinnej gradácie napätia, bez atmosféry, celý film pohltila romantika a to nebola dobrá voľba. Z biedy to celé vytrhla len záverečná polhodinka. 60%.(22.11.2013)

  • viperblade
    ****

    Klasické béčko, které se řadí mezi klasiku. A to oprávněnou. Svým způsobem je to kult.(6.10.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace