Režie:
Yves SimoneauKamera:
Guy DufauxHrají:
Christian Clavier, Isabella Rossellini, Gérard Depardieu, John Malkovich, Anouk Aimée, Heino Ferch, Sebastian Koch, Ennio Fantastichini (více)Epizody(4)
Obsahy(1)
Napoleon je ryze francouzský hrdina, ale jeho sláva, činy a rozhodnutí mnohokrát "překročily" francouzské hranice a pod jeho kroky se doslova otřásala celá Evropa. Na filmový projekt, který měl popsat Napoleonovu cestu nehynoucí slávy až po samý konec, však nestačily jen francouzské finance. Čtyřdílná minisérie byla natočena v koprodukci dalších sedmi států: Německa, Itálie, Kanady, USA, Velké Británie a Španělska. Oficiální rozpočet zní na 41 milionů eur, natáčelo se ve Francii, Rakousku, v Maďarsku se točily velké bitevní scény za účasti tisíců statistů, naši diváci samozřejmě poznají mnohé české exteriéry. Producenti plánovali tento projekt již několik let, měnil se režisér a samozřejmě se dlouho spekulovalo o hlavní postavě. Mnohé překvapilo jméno Christiana Claviera, který ve filmech uplatňuje především svůj komediální talent (Operace Corned Beef, Návštěvníci I, II, filmové zpracování známého komiksu o Asterixovi). Současný francouzský velkofilm se neobejde bez Gérarda Depardieua, který zde zahrál roli nepopulárního šéfa tajné policie Josepha Fouchého. Stejně jako v Bídnících získali producenti účast americké hvězdy Johna Malkoviche, který svým výrazným minimalistickým herectvím uchopil postavu Napoleonova diplomata Charlese Talleyranda. Z výrazných ženských postav jmenujme Isabellu Rosselliniovou jako Josefínu a Anouk Aiméeovou jako Napoleonovu matku. Velká historická dobrodružství velkého muže se otvírají roku 1816 na ostrově Svaté Heleny, kde má Napoleon dost času na to, aby ve své duši znovu prožil svůj život... (Česká televize)
(více)Recenze (109)
Skvělá podívána, včetně kostýmů a výpravy. Clavier je jako Napoleon výborný, to co bych naopak vytknul, je občasné přeskakování či vynechávání dalších důležitých momentů Bonapartova života, kdy by člověk, který není tohoto období znalý, mohl mít problém s orientací. Více prostoru by také zasloužili další postavy okolo Napoleona a především rozbory bitev. 90%. ()
Myslím, že Napoleonovi se povedla jedna velmi důležitá věc. Zachytit Napoleona jako vícerozměrnou postavu. Motivovat jeho činy, ať už kladně nebo záporně, ukázat jeho povahu, neospravedlňovat ale ani je jednoznačně neodsuzovat, ale vykreslit ho veskrze realisticky, se vší zkázou a slávou, co přinesl Evropě. Napoleon se v první řadě opírá o slušné herecké výkony, jdoucích od těch hodně dobrých (Clavier, Rossellini, Malkovich) k dobrým (Aimée, Alexandra Maria Lara, Heino Ferch) až ke standartním (Depardieu). Clavier Napoleona ztvárnil obdivuhodně dobře, měl by se vyprdnout na komedie pochybných kvalit a vrhnout se na trochu vážnější tvorbu, očividně mu svědčí. Líbila se mi i hudba, leč rekonstrukce bitev byly poněkud slabší a řekla bych, že hrály spíš druhé housle, což nemusí být nutně na škodu. Zručně stvárněný kousek historie. ()
" Rebelanti nemôžu poraziť armádu, pretože armáda - to som ja." Príbeh o géniovi vojny, ktorý keď nebol vo vojne, tak o nej rozmýšľal. Na začiatku kariéry v Taliansku mu pridelili demoralizovanú, vyhladovanú armádu s deravými čižmami. Mali len trochu zaujať rakúsko-uhorskú armádu. Pod jeho vedením bol výkvet Viedne rozprášený, väčšina Talianska dobitá. Do Francúzska poslal 120 000 zajatcov a ukoristil 2000 diel. Bol to majster stratég. V Egypte s 25 000 tis. vojskom porazil 60 000 jazdu Mamulekov. Clavier príjemne prekvapil a samozrejme celé spracovanie. A ešte o niečom bol príbeh. Politika bola, je a bude tá najšpinavšia vec, akou sa človek zaoberá. ()
Jak já to vidím, tak je to filmařsky nezvládnuté, herecky odfláklé a ideově přinejmenším sporné. Film sice rozdělením na čtyři tlusté díly získal enormní stopáž, ale vůbec ji nevyužil, neumí se rozhodnout, jestli být slzopudnou červenou knihovnou pro ženské publikum (na to je příliš těžkopádný), nebo svižnou válečnou řeží pro pány (a na to je zase příliš "béčkový", ubohoučké zpracování "velkolepých bitev" je někdy spíše k smíchu). Škoda, budeme si muset počkat na Napoleona, jaký by měl být - áčkový, velkolepý a tragický, jako ostatně historická postava sama. ()
Jelikož série "Bídníci" a "Napoleon" běželi v TV krátce po sobě a také proto, že obě série jsou si hodně podobné (herecké obsazení, struktura, čtyřdílný cyklus) musím chtě nechtě porovnávat. A zatímco "Bídníci" šlapali, byli napínaví a zajímaví, o "Napoleonovi" se to samé říct nedá. Možná je to dáno také tím, že tahle série mohla čerpat "jen" ze života významné historické postavy, zatímco "Bídníci" měli za předlohu světové prozaické dílo. Herecké výkony jsou v obou sériích na dobré úrovni - Claviera mám ráda a svou roli "malého a zároveň velkého muže" zvládl na jedničku. Ale jak říkám - chyběla tomu trochu šťáva...Víc děje, míň vaty! ()
Galerie (43)
Photo © A&E Television Networks Inc.
Reklama