poster

Outsider

Drama / Rodinný / Sportovní

Československo, 1987, 75 min

  • Šandík
    ****

    Spolu s filmem "Bloudění orientačního běžce" to pro mě v nějakých třinácti letech byl zásadní film. Taky jsem ve školním věku býval outsider a ne že ne, takže zkušenost takříkajíc na vlastní kůži...(13.9.2006)

  • Tommassi3
    ****

    "Jožko, proč já bych měl trpět za to, že tě mazáci nemají rádi ??" - "Přece jenom jsi Kakanec !!" ;) Přiznávám, že jsem se k Outsiderovi dostal až nyní víc než po čtvrt století, čímž jsem objektivitě vstříc naprosto oproštěn jakýchkoliv nostalgických vlivů, o to silněji na mě tenhle silně pozapomenutý a snad i nedoceněný snímek zapůsobil, byť podobné osmdesátkové rodinné, neodmyslitelně zvířecí, žánrovky rozhodně nevyhledávám, dokonce bych řekl, že mě ta prvoplánovitá koňská tématika v čele s příkladně tragickou Obyčejnou koňskou historií dokonce často poněkud irituje !! Outsider plný vkusné a nevtíravé symboliky staví především na neskutečně lidském a hlavně spíš dospěláckém scénáři, když právě to zacílení na mladého diváka paradoxně snímku nejvíce ubližuje, famózního Jiřího Křižana, který mě doposud nikdy nezklamal, zde se znovu ukazuje fatální nezbytnost právě kvalitního scénáře, když vypráví příběh malého Jožky Paláta, kterému zavřeli otce, k němuž do té doby vzhlížel, v podání překvapivě výborného Roberta Pance, ostatně představitelé dětských hrdinů, s nimiž právě tyto žánrovky zároveň stojí i padají, se svými výkony za dospělými rozhodně nezaostávají, škoda, že tohle byla jeho labutí píseň, který se kvůli své velké lásce, no, holky ho moc nebraly, což zase moc nebere moje hlava, ke koním musí rvát s nepříznivým osudem i pokřivenou myslí socialistického člověka, ačkoliv ta čecháčkovská člověčina ve své nejzrůdnější podobě přetrvává dodnes, stejně jako téma šikany, kterou dodnes různí bezmozci chápou jako prostředek k formování člověka, potažmo kluka ve výchově v muže !! Herecky parádně obsazenému snímku vedle neherecky civilního Pance kraluje Jiří Schmitzer jako umanutý a především krátkozraký vychovatel Vlkovský, neskutečně protivná postava, a málo obsazovaný Milan Sandhaus, výborný divadelní představitel tragických rolí a bývalý ligový fotbalista, coby charakterní ošetřovatel Vít !! Tradičně naprosto úchvatná hudba Ondřeje Soukupa, která sice v určitých pasážích působí až příliš přepjatě, dodává snímku, jehož hloubku a nadčasovost dospívající divák, jemuž měl být dle soudruhů určen, prostě nedokáže docenit, punc výjimečnosti, když ho spolu se skvělou kamerou Jřího Kolína, jehož při tom snímání exteriérů prostě nepoznávám, ten se neuvěřitelně vytáhnul, činí až překvapivě poetickým, nemůžu se však ubránit dojmu, že právě Sirového až příliš sterilní a žánru mantinelově poplatná režie Outsiderovi hází klacky pod nohy, protože dostat tenhle nenápadný film do rukou nějaká větší tuzemská režisérská persona, protože Sirového já za ni považovat nikdy nebudu, ve smyslu tvůrce s většíma koulema, dobře, nebo odvahou, říkejte tomu, jak chcete, mohli jsme se dočkat opravdu hodně kousku.. a přesně tenhle pocit jsem měl u Černých baronů !! Co vy na to, pane Sirový ??(1.4.2014)

  • troufalka
    ***

    Překvapivé, že se tak dobrý scénarista jako byl Jiří Křižan netrefil hercům do huby. Mezi koňáky se nikdy nemluvilo spisovně, ani mezi těmi z Napajedel. Většinou se mezi nimi našlo pár nemluvů a zajímavých týpků. Patetické řeči se moc nevedly. Tady jsou všichni jak podle šablony. Z koňácké hantýrky nepadlo nic. Autentičtěji působil seriál Dobrá voda. Škoda, že se všechny filmy o koních točí podle jednotného scénáře - nějaký kůň, který na to nevypadá, chudá znevýhodněná rodina, vítězství v závodu. Koně pěkné, filmařina bohužel průměrná.                                                                                             Co je na filmu ale zajímavé je právě scénář. Kdo zná film Tichá bolest pochopí. V roce 1987 si nemohl Jiří Křižan dovolit autobiograficky laděný příběh. Ale přesto je tu všechno, jak v Tiché bolesti - malý chlapec co má tátu ve vězení, je perzekuován, místo vojny je tu dětský domov, ze kterého utíká, místo nepříjemného velitele pedantský vychovatel. Aby scénář prošel, musl být samozřejmě kamuflován, ale už o tři roky později mohl zrealizovat necenzurovaný příběh pod taktovkou Martina Hollého.(9.11.2014)

  • Rakosnicek77
    ****

    Já si film pustil po letech znova v obavě že budu zklamaný, jsem od snímku ani moc nečekal, ale nakonec to dopadlo nadprůměrně. Film ani po letech neztratil svoji poutavost, protože už tenkrát, kdy jsem ho viděl v rámci školního představení, jsem byl celkem nadšený!(9.11.2014)

  • freddy
    ****

    Určitě nadprůměrný snímek, když si vezmu různé agitky a politicky podkreslené filmy, které tehdy byly, tak tenhle film je dost jiný. Je to opravdu normální film pro děti bez jakýchkoliv otevřených či skrytých významů a propagandistických keců. Je to film, který je svým způsobem okouzlující, nádherný, film o chlapci, který trpěl na učňáku jen kvůli jedné chybě svého otce, ale nakonec se mu splní jeho sen a on dělá to, co ho baví. Do toho je tu ve velmi zajímavé roli Jiří Schmitzer coby ambiciózní vychovatel, který se několikrát nezapomene zmínit, že studuje třetím rokem na vysoké škole psychologii, a že všechno ví, všechno zná a jeho řešení a závěry jsou to jediné správné. Opravdu příjemný snímek, který pohladí po duši a na který stojí za to se kouknout. Čtyři hvězdičky jsou dostačující hodnocení... Ještě dodám, že na konci jsem měl slzy na krajíčku z toho šťastného konce...(2.12.2007)

  • Jiří Schmitzer

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace