Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V první části velkorysé historické fresky režiséra Paľa Bielika jsme prožili s malým Jánošíkem dětství a dobu kněžských studií. Zatímco v rodné vesnici řádily epidemie a panská zvůle, dozvěděli jsme se o smrti děda, kterého Jánošík velmi miloval, a malého bratra. Také o zvůli hraběcího syna Aurelia, který chtěl zhanobit Jánošíkovu kamarádku z dětství Terezu a o revoltě Jánošíkova otce, která měla za následek zapálení rodné chalupy panskými dráby, v jejíchž plamenech uhořela Jánošíkova matka. Nakonec svou smrt nalezl i Jánošíkův otec, krutě umučený v hraběcí temnici. Jánošík, který se vrátil ze studií a nenašel doma nikoho, pohřbil zuboženého otce a přísahal pomstu. Poté, co zapálil několik hraběcích majetků, odešel do hor, kde stráví zbytek života. Jeho zbojnická družina se utěšeně rozrůstá a Jánošík se stává postrachem i nadějí... Nesmrtelná legenda o zbojnickém hrdinovi Jánošíkovi, který bohatým bral a chudým dával, je stále vděčným námětem různých uměleckých zpracování. Třetí filmová verze, která byla natočena na Kolibě v letech 1962–63, vznikla u příležitosti 250. výročí Jánošíkovy smrti. Námět, scénář i režie této velkolepé historické fresky jsou dílem Paľa Bielika – původního hereckého představitele Jánošíka z české Fričovy filmové verze z roku 1935. Zajímavé je, že hlavní roli nesvěřil zkušený tvůrce žádnému z herců, ale mladému lékaři Františku Kuchtovi. Neokoukaná tvář tak vtiskla celému filmovému vyprávění silný realistický nádech. Velkorysý projekt, natáčený v exteriérech slovenských hor, s velkou účastí komparsu, náročnými scénickými stavbami (důmyslná zařízení Jánošíkova "lágera") a s účastí plejády vynikajících slovenských herců, patří k pokladům slovenské kinematografie. Ačkoliv by se na počátku šedesátých let nabízel ideologický výklad lidového hrdiny, Bielikovi se podařilo natočit prostý příběh o mladíkovi vzdorné povahy a silných morálních zásad, který našel odvahu změřit nerovné síly s ozbrojenou mocí. O muži, který naučil lidi, sužované bídou a sadistickou tyranií, doufat v pozemskou spravedlnost. Když byl roku 1713 popraven, bylo mu 25 let, přesto už toho stačil tolik, že se stal věčnou legendou. (Česká televize)

(více)

Diskuze

PŘIDAT PŘÍSPĚVEK
pds

pds (hodnocení, recenze)

... inak je zaujímavé, ako som tak čítal "recenzie" tak som si všimol, že naši českí "bratia" tomu nedali viac ako 3 ⭐(teda česť výnimkám). Žeby to bola závisť, že aj MY máte aspoň jeden veľkofilm ?

pds

pds (hodnocení, recenze)

Myslím, že právom je tento dvoj film to najlepšie zo slovenskej kinematografie.

shuster

shuster (hodnocení, recenze)

Tento film som si pozrel po rokoch tesne po zhliadnuti "megahitu" Ciara a mam k tomu poznamku - Kedy sa stihla slovenska kinematografia tak dojebat? ... Filmove spracovanie Janosika je na rok 63 uplne perfektne. Dynamicke akcne sceny, dramatizacia, prehravania tam vidno minimum. Velkofilm ako sa patri. Oproti tomu je Ciara raidny nepodarok. Za necelych 60 rokov slovenska kinematografia skapala. Este aj Pacho je perfektne urobeny. Aj ked 4:3.

Forsberg11

Forsberg11 (hodnocení, recenze)

Slováci v 62-hom prišli a natočili farebný veľkofilm. Like a boss. Na toto som veru hrdý...

Reklama

Reklama