Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Richard ValentaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Zdeněk Svěrák, Valerie Kaplanová, Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Marie Drahokoupilová, Vladimír Svitáček, Jaroslav Vozáb, Petr Kostka, Míla Myslíková (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Filmem Jára Cimrman ležící, spící se nám představuje fiktivní postava všestranného génia naší minulosti, protagonisty desítky her, uvedených v pražském divadélku, nesoucím jeho jméno. Filmový příběh, v němž se Cimrman poprvé zhmotnil do konkrétnější podoby, je tvořen několika "rekonstruovanými" epizodami z jeho života, zasazenými do rámce exkurze v jeho světničce ve vsi Liptákov. Jednotlivé kapitoly, prodchnuté typickým humorem autorské dvojice Smoljak - Svěrák, přinášejí většinou zcela nový pohled na dosud neznámé "aspekty" Mistrova života a díla... (Ateliéry Bonton Zlín)
(více)Recenze (557)
Tak tohle se pánům Smoljakovi a Svěrákovi opravdu podařilo. Troufám si tvrdit, že jde o jednu z nejlepších českých/československých komedií. A pro fanouška DJC a vůbec osobnosti Járy Cimrmana naprostá povinnost vidět. Dovoluju si použít slova paní Kaplanové, která podle mě nejlepé vystihují nejen celý film, ale i samotného Cimrmana: "Největším světovým spisovatelem, vynálezcem, malířem, fyzikem, lyžařem a filozofem za posledních 100 let byl český velikán Jára Cimrman. Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat." ()
Pěkně do kapitol rozděleny jsou hlavní osudy J.Cimrmana. Okusil hodně zlého, bojoval o lepší život ne svůj ale druhých, snažil se do svých dramat vkládat závažné témata. Osvědčil se jako vychovatel a přece se mu uznání nedostalo nikde, kde se vyskytoval. Jen především díky pánům SVĚRÁK - SMOLJAK nežil nadarmo, a je to něm natočený tenhle hluboce humánní film. ()
Já bych tomu Járovi strašně rád dal pět hvězd, už jako cenu útěchy za to, že furt byl všude pozdě... :-) Ale nemůžu. Ten film má bohužel dost much(šek), ale takových, které jsou pro mě u potenciálně >vynikajícího< filmu těžko akceptovatelné (například moderní sloupy elektrického vedení v záběru při jízdě na Konopiště léta páně 1909). Mám rád tyhle >dadapata< hrátky s legendárním géniem, nakonec i ty hry D.J.C., ale tenhle film víc jak čtyři hvězdičky nezaslouží. Škoda, protože je to nadprůměrná, námětem i v dialozích skvěle vypointovaná komedie (s lehce >národně-satirickým< náhledem ;o), kterou zkrátka v detailech kazí ta typická česká ledabylost... ()
přiznávám se, že z cimrmanovské tvorby jsem (zatím) viděl jen Dobytí severního pólu, které mě po všech stránkách nadchlo.. tohle filmové zpracování života samotného génia mě ovšem absolutně minulo - první rozepizodovaná půlhodina se ještě celkem dala, ale od chvíle, kdy na scénu přišla zdánlivě nekonečná část o Františku Ferdinandovi d'Este, jsem se začal ukrutně nudit.. sorry, pánové ()
Veľmi dobré, ale napr. scéna s králikmi je dosť odveci a nepochopiteľná (ale ako som sa dozvedel z "making of" Svěrák tú scénu nenávidí a Smoljak ju považuje za svoj najväčší režisérsky omyl), tak isto scény s vynálezmi nič moc... Nahlas som sa zasmial možno raz, ale to pravé "pobavenie" trvalo počas celého filmu... ()
Galerie (11)
Photo © Filmové Studio Barrandov
Zajímavosti (35)
- Ve scéně s telegrafními dráty v oddílu „Jára Cimrman inspirující“ oslovuje Cimrman (Zdeněk Svěrák) Marconiho (Ivan Lukeš) křestním jménem (Guglielmo), které je pak vidět i na budově Marconiho telegrafu. Tvůrci však pravděpodobně správně usoudili, že divák Marconiho křestní jméno (na rozdíl třeba od jmen Čechova) nezná, a tak v postsynchronu Svěrák říká již: „Zkuste to bez drátů, milý Marconi!“ (Přemek)
- Ve filmu jsou k vidění čeští velikáni Luděk Marold, Viktor Kaplan, Jaroslav Vrchlický, Jan Kubelík, František Křižík, Karolína Světlá, Josef Václav Myslbek, Antonín Dvořák a dr. Emil Holub. Z historického hlediska se skutečně všechny tyto postavy mohly setkat na jedné ulici. (vyfuk)
- V době uvedení do kin v části „Cimrman inspirující“ zněla replika: „Zkuste to bez drátů Popove!“ Po roce 1989 byl však zařazen postsynchron: „Zkuste to bez drátů milý Marconi (Ivan Lukeš).“ (Scott67)
Reklama